Prisutveckling framskärmar

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Prisutveckling framskärmar

Post by Spilloljan »

Jag som många andra Amazonägare är på jakt efter fina, rostfria framskärmar. På min bil har det slagit upp blommor på båda sidorna kring strålkastarna, vilket känns lite halv trist. Skärmar i plast till en originalbil känns inte riktigt rätt, dessutom ska de enligt olika källor passa lite halvdåligt.

Sist jag kollade med VP så tror jag en framskärm gick på ca 4200kr, två på 8400kr vilket börjar närma sig inköpspriset på hela bilen. Sedan tillkommer kostad för lack(hela bilen?) om det skall bli bra. Dessutom brukar ju framskärmsbalkarna bjuda på mindre trevliga överraskningar när skärmarna demonteras.

Så plast är uteslutet och nytillverkat känns inte heller som ett alternativ(om jag inte får en rejäl slant över nån gång!). Då är det till att börja dammsuga begagnat marknaden. Köpes annonser fungerar dåligt, har försökt länge nu. De som är till salu är ju också ganska kraftigt prissatta. Vad bör en framskärm utan bucklor och rost kosta egentligen? Vad är rimligt? Är det någon som har nyhandlat och kan avlägga en rapport om vad de kostade?

I fredags hittade jag en vänsterskärm i Umeå som jag kollade på. Den var rostfri men när den hade demonterats så hade det skett lite vårdslöst och de hade böjt innerkanten på skärmen, den som bultas fast. Dock såg det inte så dåligt ut så jag bjöd 650kr och fick den. Var detta en rimlig peng för denna? En plåtslagare borde ju kunna få till denna kant rätt lätt...

Var god ventilera! :)
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Prisutveckling framskärmar

Post by Pälle »

Det lät som ett bra pris.

Spilloljan, inte råkar väl du bo och jobba i Övik?? En kille på jobbet är från Umeå och har en blå amazon, tror det är en 70a t o m.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re: Prisutveckling framskärmar

Post by Spilloljan »

Pälle wrote:Det lät som ett bra pris.

Spilloljan, inte råkar väl du bo och jobba i Övik?? En kille på jobbet är från Umeå och har en blå amazon, tror det är en 70a t o m.
Ja såg att lyktpottan som satt på såg ut att vara i nyskick också! Nej jag bor och jobbar i Umeå istället, har kanske varit och snurrat i ö-vik nån gång men det var längesedan nu. :)
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Prisutveckling framskärmar

Post by daniel_sandberg »

Jag tror att du har köpt "min" skärm. Såg den på tradera och försökte maila till säljaren men fick inget svar. Kändes som en oseriös säljare. Hoppas du får till den :)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: Prisutveckling framskärmar

Post by Quinna »

Jag vet en kille i sundsvall som har en väldig massa amazongrejer o han brukar ta 1500 per skärm har jag för mig, om dom är hyfsade, så 650 lät som en väldigt överkomligt pris.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re: Prisutveckling framskärmar

Post by Spilloljan »

daniel_sandberg wrote:Jag tror att du har köpt "min" skärm. Såg den på tradera och försökte maila till säljaren men fick inget svar. Kändes som en oseriös säljare. Hoppas du får till den :)

Mycket möjligt att det är "den". Den va ute på tradera i förra veckan. Jag mailade honom och skrev att jag vill komma och kolla på den. I fredags for jag dit och kikade och den var ju rostfri och fin på det sättet, helt klart. Ja sa att jag får väl återkomma när auktionen började närma sig sitt slut. Men han frågade bara vad jag tyckte att den var värd, han tyckte 800 men jag prutade till 650kr. Han sa att han skulle bryta auktionen men det gjorde han tydligen inte.

Jo han kan nog räknas till den kategorin som var lite oseriös, han verkade inte fullt normal i mina ögon i varjefall.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Post Reply