Färg på värmepaket och bromsservo?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Fredrik
Posts: 220
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:56 pm
Location: Halmstad

Färg på värmepaket och bromsservo?

Post by Fredrik »

Är det mattsvart eller blanksvart?
Image
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Färg på värmepaket och bromsservo?

Post by 121 »

Fredrik wrote:Är det mattsvart eller blanksvart?
Halvblankt svart skulle jag vilja påstå.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re: Färg på värmepaket och bromsservo?

Post by Spilloljan »

Hej livar upp en gammal tråd, vad använder ni för färg på divers svarta detaljer under motorhuven? Vad bli mest korrekt mot originalet?? Bli det någon typ av siden mattsvart eller?
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re: Färg på värmepaket och bromsservo?

Post by Spilloljan »

Det är alltså ingen som har lackat dessa och kan dela med sig av vad som är att rekommendera??
Last edited by Spilloljan on Sun Apr 13, 2008 6:40 pm, edited 1 time in total.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Färg på värmepaket och bromsservo?

Post by Hasse63 »

Hej.. jag satt och tittade på en film som finns på amazonpicture där de gick igenom 2-krets brumssystem, där fick man se en suddig bild på bromservot och jag tyckte det såg ut att vara rätt blank färg. något blankare är denna bild. Jag har lackat med Hagmans halvblank
Image
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re: Färg på värmepaket och bromsservo?

Post by Spilloljan »

Okej, ska ta och kika lite grann på några bilder och se. Jag ska ta lös och fixa värmepaket och servo inom kort. Men nyss ropade jag in ett värmepaket från en -69:a som jag kan göra iordning och bara byta emellan :). Jag köpte den genom Tradera och jag fick det för det hutlösa priset av 11kr och då ingick en fläkt som ska fungera! Bra att ha ett värmepaket med fläkt i reserv, "bra å ha" lådan växer varjedag! Hade dock inte köpt det om inte säljaren bodde i Umeå.

Störtskönt motorutrymme du har Hasse63! Credits till dig :)!
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Färg på värmepaket och bromsservo?

Post by QV »

Spilloljan wrote:Det är alltså ingen som har lackat dessa och kan dela med sig av vad som är att rekommendera??
när det gäller fläktpaketet så skiljer färgen mellan bilarna min är grå som ett exempel. Jag gjorde ett färgprov på insidan luckan som täcker fläktmotorn. (man måste hitta en del som inte har varit exponerad mot ljus.)

I mitt fall så var den "normal glans". Det där dom tjatar om att lacken på USA bilar är blank på utsidan och matt på insidan..... tjäns tveksamt, den förklaring som jag (eventuelt) tror mest på är att bilen lackerades på insidan, sedan via lackering på utsidan så kom det färgdamm in (i ex motorrummet) och mattade ner nyansen där. Utbytes generatorn på tradera är blank i lacken varför skulle då bromsservot vara matt?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re: Färg på värmepaket och bromsservo?

Post by Spilloljan »

QV wrote:
Spilloljan wrote:Det är alltså ingen som har lackat dessa och kan dela med sig av vad som är att rekommendera??
när det gäller fläktpaketet så skiljer färgen mellan bilarna min är grå som ett exempel. Jag gjorde ett färgprov på insidan luckan som täcker fläktmotorn. (man måste hitta en del som inte har varit exponerad mot ljus.)

I mitt fall så var den "normal glans". Det där dom tjatar om att lacken på USA bilar är blank på utsidan och matt på insidan..... tjäns tveksamt, den förklaring som jag (eventuelt) tror mest på är att bilen lackerades på insidan, sedan via lackering på utsidan så kom det färgdamm in (i ex motorrummet) och mattade ner nyansen där. Utbytes generatorn på tradera är blank i lacken varför skulle då bromsservot vara matt?

/Janne
Ja, får ta och kolla upp baksidan på fläkten och se hur det skall se ut! Vad är det för utbytesgenerator på tradera du skriver om som är blank? Generatorer brukar väl vara elförzinkade? Ursäkta om jag är trög men jag hänger inte riktigt med i resonemanget. :)
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Färg på värmepaket och bromsservo?

Post by QV »

Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re: Färg på värmepaket och bromsservo?

Post by Spilloljan »

Aha du tänker så! Ja du vet i mitt huvud är en generator på en Amazon förzinkad och av växelströmsvariant :). Därför vart jag lite confused.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Post Reply