Bultarna till motorn

Moderatorer
Arne

Post by Arne »

Innan du momentdrar toppen så rensa gängorna i blocket med en gängtapp och blås rent i bulthålen så du är säker på att inte bultarna bottnar, i annat fall får du ett felaktikt moment.
AVG
D59471

Post by D59471 »

Jag förutsätter att den som köper nya bultar eller byter ut dem avläser kvalitén på de gamla bultarna och köper samma typ av bult eller bättre.

Kvalitén står på bultskallen såsom 8.8, 10.9, 12.9 osv. Välj även bult med samma ytbehandling som originalet.

Här kan man läsa lite mer om bultar och ISO-standarderna:

http://www.rofab.se/printable.php?id=7

http://www.skruen.com/bufab/tekniske_sider/t_6_a.htm

Mechanical properties of fasteners made of carbon steel and alloy steel -- Part 1: Bolts, screws and studs (SS ISO 898-1)
Amazon_V8

Post by Amazon_V8 »

Tyvärr så har jag inga gamla bultar att jämföra med då jag bygger på nya grejer :wink: .Men är det nån som köpt från TG,och är det verkligen prisvärt??

Förresten D59471 klockrena länkar,tack så mycke :D

/Micke
Lars Bd

Re:

Post by Lars Bd »

QV wrote:Till toppen tror jag att det är 8.8 (kan vara 10.9)

momentet som du drar toppen bestäms av topplockspackningen inte av bultkvaliten.
Momentet för toppen stämmer med det rekomenderade momentet för 7/16 UNC i 10.9 kvalitet så det är nog 10.9 kvalitet på topplocksskruvarna original.
Det är alltid skruvkvaliten som avgör åtdragningsmomentet, packningen begränsar inte åtdragningsmomentet.
Den maximala belastningen på skruvförbandet är den absolut minsta klämkraften man måste ha.
Klämkraften styr vilken skruvkvalite man minst måste ha om gängdiametern är given, en för stor klämkraft kan deformera delarna man vill sammanfoga tex ska man inte välja 12.9 till ventilkåpan.
Man får inte byta skruvkvalite och använda samma åtdragningsmoment, skruvarna ska dras så hårt att de förlängs lika mycket i % oavsett kvalite gänga eller längd.
Skruvar är som fjädrar rätt använda återtar de sin ursprungliga form efter belastning, överbelastar man deformeras de och tappar spänsten.
Axel

Re:

Post by Axel »

Lars Bd wrote: Momentet för toppen stämmer med det rekomenderade momentet för 7/16 UNC i 10.9 kvalitet så det är nog 10.9 kvalitet på topplocksskruvarna original.
Ja, det är 10.9 topplocksbultar orginal.

Vart hittade du tabell över åtdragningsmoment på UNC-bult? vore väldigt trevligt att ha.. :)
Axel Wall
D59471

Post by D59471 »

Här hittar du tex. rekommenderade \"maximala åtdragningsmoment\" för bult i UNC-dimension av olika kvalité.

http://www.norbar.com/content/cms/TorqueValueGuide.pdf
ip98

Re: Bultarna till motorn

Post by ip98 »

Ett gammalt tråd, men jag skulle också behöva sådan list av B20 bultar (tumdimension):

Gäng, längd, kvalité?

-Ventilkåpan
-Termostathus
-Vattenrör
-Vattenpump
-Bensinpump
-Strömfördelare
-Fråntkåpa
-Bakkåpa
-Oljepump
-Kambricka
-Oljetråg
-Växellåds/startmotor
-Motorfäst

Mer?
J.LUNDIN

Post by J.LUNDIN »

Det här gamla rådet om att man skall rensa gängorna med ett gängsnitt, skall man passa sig för. Speciellt gäller det då man har med höghållfasta skruvar att göra. Gängorna på denna typ av skruv är alltid rullade, tar man ett gängsnitt för vanlig gängning så kan man förstöra gängans hållfasthet genom att man skär i gängbotten. Så borsta hellre gängan om så behövs, rekommendationen är dock att alltid byta skruvar som dras till sträckning.
Lars Bd

Post by Lars Bd »

Ett mycket enkelt och effektivt sätt att rensa bottenhål tex för topplocksskruvarna är att fylla hålet med fett och sedan skruva i skruven snabbt för hand.
En mutterdragare kan förstöra skruven så att den går av sedan.
Fettet som trycks ut genom gängan tar bort allt löst och lite fast smuts och ingen åverkan på gängorna i blocket eller på skruven sker.
Man kan också använda någon form av rostlösning istället för fett.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV

Post by QV »

När jag rev motorn så skrev jag ner en del längder (hade ingen större koll på gänga, det löser sig självt så att säga) Jag slaktade även någon motor extra. Sände sedan in de bästa bitarna för elförzinkning, fosfatering. Nu kom inte alla bitar i rätt hink :oops: men om det var jag eller blästraren vet jag inte.

Eftersom man är "lite" original nörd skall det vara rätt skalle också, och det får man inte med nya bultar. Nu försvann det en del bultar under tiden så jag måste till en skrot och hämta två bultar till svepet (mot blocket, inte startmotorn) för jag har bara 4 bultar av 6 som håller fast denna del mot blocket. Nu kan jag inte få detta problem med gängorna som Lundin beskriver detta eftersom jag inte äger några snitt i tum utan bara tappar. Det går utmärkt att rensa bottenhålen med tapp och tryckluft också. Det är förövrigt riktigt trevligt att montera delar på ett block med rensade gängor och ytbehandlade bultar. Exakt hur topplockbultarna vart tillfixade innan fosfatering vet jag inte för de gjordes av VOLVO i Flen tillsammans med konverteringen till blyfritt. På en Amazon är det väll bara topplocksbultar och bultarna till svänghjulet som är av bättre kvalite än 8.8

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist

Post by Blomquist »

Ett litet tips till denna tråd: återanvänd bultarna du kasserar som rensverktyg. Tag en bågfil och gör ett snitt på längden och putsa efteråt så att snittet blir jämnt och fint. Smuts kommer att samlas i skåran när bulten skruvas i istället för att pressas med ut. Billigare än att köpa gängtapp.
210 -64, 223 -68
QV

Post by QV »

Blomquist wrote:Ett litet tips till denna tråd: återanvänd bultarna du kasserar som rensverktyg. Tag en bågfil och gör ett snitt på längden och putsa efteråt så att snittet blir jämnt och fint. Smuts kommer att samlas i skåran när bulten skruvas i istället för att pressas med ut. Billigare än att köpa gängtapp.
Detta fungerar utmärkt. Jag kör tre skåror med "vrålapan" så att det liknar ett snitt och så kör jag (utan att "putsa efteråt")

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply