Husvagn

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
rockabilly
Posts: 32
Joined: Mon Jun 18, 2007 8:22 am
Location: Ytterby

Husvagn

Post by rockabilly »

Hejsan!
Har köpt en -64 SMW husvagn till -64 Amazonen och undrar om nån har några bra tips hur man skall sköta en husvagn. För att inte få fukt i och så!
Mina amazon -64 http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =18&t=7373
Det är något speciellt med amazon! Så är det bara!
Hugo
Posts: 8
Joined: Fri May 02, 2008 12:29 pm

Re: Husvagn

Post by Hugo »

Hej.Först och främst skall du kolla alla skarver på husvagnen.Fyll i med tätmassa typ acryl mm,(ej silicon)där det fattas eller ser mysko ut.Kolla runt alla fönster ev byta fönsterlister.Takluckans tätning.Dörren mm.Kolla så att alla ventiler är öppna och ordentligt tätade runt genomföringen.
Tv antenn var ett mkt utsatt ställe förr och är väl fortfarande idag.Kolla så att inte golven är mjuka,om fallet är så att golvet sviktar för mkt så får du byta ut en del av golvet.
Finns mkt att skriva om husvagnar.
Och framför allt.En sådan gammal vagn skall du inte köra i regnväder med om du absolut inte är tvingad till det.Därför är det viktigt att kolla alla skarver att dom är täta.
Köra i regn är som att tvätta vagnen med högtryckstvätt.
Men om allt är okej så finns det väl inget trevligare med en veteranbil och en äldre husvagn.
Står föresten mkt om veteran husvagnar länkar mm på

v8.forum24.se Varför fungerar det inte att kopiera in en länkadress för.
Måste skriva in den manuellt.
http://v8.forum24.se/
Skriv/ klistra in adressen, markera hela och tryck på URL Hasse63

Trevlig sommar på dig och ni andra för den delen.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Husvagn

Post by Hasse63 »

Tipsen ovan plus någon form av tak där den får stå då den inte används är nästan ett måste om man vill undvika fukt, eller fuktigare vagn. Ha dessutom ordentlig ventilation i vagnen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Hugo
Posts: 8
Joined: Fri May 02, 2008 12:29 pm

Re: Husvagn

Post by Hugo »

Bäst att tillägga.Inga presseningar som ligger dikt mot taket,.
Finns massor av människor som sveper in husvagnar bilar mm i sina presseningar i tron att fordonet är skyddat.
rockabilly
Posts: 32
Joined: Mon Jun 18, 2007 8:22 am
Location: Ytterby

Re: Husvagn

Post by rockabilly »

Tack för tipsen! Har köpt fönsterkit och har karosserikit. Båda går ju att lacka över. fönster4kittet blir snyggare men vet nån vilket som är bäst? Nån som vet vart man kan köpa fönsterlister och reservdelar till SMW?
Mina amazon -64 http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =18&t=7373
Det är något speciellt med amazon! Så är det bara!
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Husvagn

Post by Uffe »

Jag tycker bara att du gör så rätt "rockabilly". En tidsenlig husvagn förhöjer ju bara Amazonen ännu mer. Kul :D Inväntar med spänning bilder.

Apropå pressening dikt an: En båtägare lite längre bort i stan har under hela vintern haft sin fina Daycruiser under sin gröna pressening liggandes helt emot. Han ville inte höra på det örat då vi sa att det kanske inte var så bra :| Nu kom båten fram och fullständigt nerlusad av långt och fint mögel :cry: Har man fått detta en gång så tror jag det kommer lätt tillbaks.

Förutom kitt kan du även limma och täta med sk MS-Polymer. Det är ett härdande och ej åldrande lim som är övermålningsbart, flexibelt och utan farliga Isocyanater (till skillnad från Polyuretaner) och utan lösningsmedel.

Lycka till med renoveringen av vagnen!
Amazon 1957
Hugo
Posts: 8
Joined: Fri May 02, 2008 12:29 pm

Re: Husvagn

Post by Hugo »

Varför kan inte folk lyssna.Hade gubben gjort som ni sa så hade han sluppit mkt elände.
Han borde bjuda dig på tårta som straff.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Husvagn

Post by QV »

Eftersom jag har krok på bilen så har jag funderingar på vagn men har bestämt mig för att INTE renovera en själv. För mycket jobb. Såg en livs levande COMET på high chaparal (den med 5 fönster fram) gud va snygg kärlek direkt, tyvärr faller allternativet bort på grund av vikten 1000 kg. Så jag funderar på det "danska" allternativet med tältvagn. liten, lätt, tidlös men ändock med stora sängar

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Hugo
Posts: 8
Joined: Fri May 02, 2008 12:29 pm

Re: Husvagn

Post by Hugo »

Finns massor av små/medelstora lätta husvagnar.Kolla runt lite på Blocket,alla annonser,abc annonser mm.
Renoverade veteranvagnar börjjar att bli dyra så det gäller att hoppa på tåget innan prisutvecklingen skenar iväg.
rockabilly
Posts: 32
Joined: Mon Jun 18, 2007 8:22 am
Location: Ytterby

Re: Husvagn

Post by rockabilly »

Så här ser det ut nu! Draget är däremot inte helt på än!
Image
Mina amazon -64 http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =18&t=7373
Det är något speciellt med amazon! Så är det bara!
amazon4ever
Posts: 31
Joined: Wed Nov 22, 2006 7:59 pm
Location: Sätila

Re: Husvagn

Post by amazon4ever »

Vilket härligt ekipage!! :D :D
Post Reply