Ojämn bromsverkan

Moderatorer
UKRUSE

Re: Ojämn bromsverkan

Post by UKRUSE »

Att få isär huvudcylindern brukar inte vara något problem, men att montera ihop igen kan vara nog så krångligt. Det är jättelätt att skada gummitätningen som sitter på kolven. man behöver " hjälp " med typ jättetunn bladmässing för att styra gummitätningens "vassa " kant in i cylinderloppet.
Telis

Post by Telis »

Jasså - har för mig att jag bara knödde in den förra gången, men det kanske inte är att rekomendera då ?
/Henrik
QV

Post by QV »

Telis wrote:Jasså - har för mig att jag bara knödde in den förra gången, men det kanske inte är att rekomendera då ?
/Henrik
min funkade att "knö in"

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Telis

Post by Telis »

Känns bra - då knör jag denna gången med då .. tackar !
Minielk

Post by Minielk »

Jag knycker tråden en sväng! Fick nedslag på ojämn bromsverkan idag, har en 64:a med trummor runt om, 1-kretssystem.

Frambromsvärden: Vänster = 2,1 och Höger = 1,3
Bakbromsvärden: Vänster = 0,9 och Höger = 2,0

Det låter som om de skillnaderna är stora, kan det avhjälpas endast med att justera bromsarna?

Vad kan annars vara ett troligt problem? Skev trumma, trasig cylinder?

Har ni några tips på hur jag ska gå tillväga vid felsökningen? Jag har verkstadshandboken och enligt den verkar inte justeringen vara särskilt besvärlig. Eller har jag fel?

/Emil
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Telis

Post by Telis »

Mina bromsbelägg var felmonterade - tydligen kan de monteras på flera sätt, har för mig att mina värden var lite liknande dina till en början.
Mvh
/Henrik
Lars Bd

Post by Lars Bd »

Med så stor skillnad i bromsvärden har jag svårt att tro en justering hjälper.
Börja med att demontera frambromsarna (där behöver du inte ha någon avdragare) och inspektera.
Sannolikt är det ett läckage på den sidan där lägst bromsvärde är uppmätt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Minielk

Post by Minielk »

Jag har för mig att bilen fått anmärkning på just ojämn bromsverkan förr i livet. Justerade bromsarna enligt verkstadshandboken idag. D.v.s. lägg an så man knappt kan dra runt hjulet och lätta på spänningen 12 kuggar. Just nu tar bromsarna bättre än vad de gjorde förr. Men det är ju ändå svårt att helt och hållet avgöra om man har jämn bromsverkan eller? Testade att bromsa in både kraftigt och mindre kraftigt och kände inte att bilen drog åt något håll men de kan väl ändå vara ojämna, bromsarna? Får jag tid och möjlighet ska jag riva bromsarna och inspektera. Syns det väl om det är läckage från t.ex. hjulcylinder?

Hur menar du Lars med att det inte behövs någon avdragare på frambromsen? Har för mig att man behöver dels ett verktyg för att lossa fettkoppen och sedan även för navet, eller har jag fel?

Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få, som sagt, jag har aldrig förr grejat med trumbromsar.

EDIT: Det skrapar och låter en hel del nu vid inbromsning förresten, det låter inte jättebra, hur kan jag åtgärda det/vad beror det på?

Mvh,
Emil

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Telis

Post by Telis »

Du borde nog plocka isär dem isåfall - skrapandet tyder ju på att beläggen kan vara nerslitna - det skulle ju också kunna ge ojämn bromsverkan.
/Henrik
Hasse63

Post by Hasse63 »

Nedslitna bromsbelägg låter vid inbromsning. järn mot järn = omsvarvning av bromstrummor. Ta isär och kolla upp vad det är innan det blir dyrare.

Det står i verkstadshandboken hur man gör, se nedan :arrow:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Minielk

Post by Minielk »

Tack för svaren! Japp, det kanske är så det är. Får ta och riva bromsarna ändå då..
Behöver man inte en massa specialverktyg för att ta isär dem? Som jag fattar verkstadshandboken behöver man avdragare hit och avdragare dit? Om man köper belägg från någon av de stora amazonhandlarna, köper man ju "bromsbacksats" innebär det för ett hjul då? Behöver man nya monteringssatser också?

/Emil

Lars Bd

Post by Lars Bd »

Ska du göra exakt enligt boken måste man använda en fettkapselborttagare och navavdragare men det borde gå att lösa på annat sätt.
Fettkapseln kan gå att försiktigt knacka bort med lämpliga verktyg, navet går förmodligen att rycka bort med hjälp av hjulet.
Lossa hjulmuttrarna nästan helt ta tag i hjulet och ryck till, hjulet fungerar då som en glidhammare.
Men ta bort navmuttern först :wink:
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Micke_932

Post by Micke_932 »

Fettkapseln tar du med en stor polygrip eller en skruvmejsel, om jag minns rätt så har amazonen riktiga kapslar med valsad kant längst in där man kan få in en skruvmejsel, inte modernt engångsskit, annars går det fint med en stor polygrip.
Frambromsvärden: Vänster = 2,1 och Höger = 1,3
Bakbromsvärden: Vänster = 0,9 och Höger = 2,0

Det låter som om de skillnaderna är stora, kan det avhjälpas endast med att justera bromsarna?
Var parkeringsbromsen frisk och tog jämt på båda sidorna ?

Vanligast problem bak är att armarna till parkeringsbromsen rostat fast i backen men då tar p.bromsen dåligt också, sen är det slitna backar (eller felmonterade som sas ovan).

Fram är ungefär är ju då samma fast där finns ju inte problemet med p.bromsen.

Om det inte läcker bromsvätska någonstans så är det nästan alltid något mekaniskt fel så väck med trummorna och kolla hur det ser ut, en förutsättning för att bromsarna ska funka och ta jämt är att alla rörliga delar kan röra på sig och inte sitter fast, att backarn är monterade rätt och att beläggen är friska, det kan givtevis vara spruckan eller nerslitna trummor också.
Minielk

Post by Minielk »

Mycket tacksamt att ni tar er tid att svara! Och suveräna tips får jag, mycket bra.

Micke:
Samma problem med parkeringsbroms enligt besiktningsmannen.
Om någon vecka eller en och halvannan har jag tid att riva isär paketet och se efter hur det ser ut. Det lutar åt att jag införskaffar nya backar redan innan och byter i vilket fall som helst. Då på alla fyra hjulen har jag tänkt. Nyrenoverade bromsar runtom är en säkerhetsåtgärd som bör tas itu med ändå känner jag. Vad ska jag passa på att köpa mer medan jag likväl ska riva allt? Repsats för hjulcylindrarna? Nya monteringssatser för bromsbackarna? Nåt annat?

/Emil - som idag firar 2 år på Amazonklubbens forum. Fantastiskt!

Post Reply