SALT & PEPPAR AMAZONEN

Moderatorer
Post Reply
Murre
Posts: 157
Joined: Sat Jun 23, 2007 6:51 pm
Location: Haninge
Contact:

SALT & PEPPAR AMAZONEN

Post by Murre »

Salt & Peppar Amazonen!

Peter Svenssons Timo trimmade Amazon är ett begrepp inom tidig svensk Dragracing .
Det är bara det att de förändrat bilen så radikalt att bara karaosslinjerna finns kvar sedan föregående byggen.

Under skalet sitter en komplett ram av 4-kantsbalk (40x20 mm med 2 mm gods) uppstyvad av en störtbåge /bur tillbockad av 43 mm rör med 3 mm gods. Bottenplattan är helt borttagen. Ett 43 mm rör med 4 mm gods bär upp frampartiet tillsammans med Anglia spindlar och Austin Sprite bromstrummor. Bak monterades en 9 tums Ford bakaxel med 6.00:1 utväxling efter ett flertal ras med original axeln. Detta gav inget resultat på slut tiden. Volvo skivor och Renault Gordini ok hejdar den 714 kg lätta Amazonen. Den Timo preparerade Volvo järnmotorn är säkert det värsta och mest exklusivaste i Volvo-väg som någonsin åstadkommits. Råstark som en V8 är den och samtidigt anledningen till att Peter Svenssons Timo byggda Amazon nått 187 km/tim på 11.7 sekunder.

BIL: Volvo Amazon – 65
DATA: Timo B20
BLOCK: 1974 B20
VEVRÖRELSE: Original vevaxel och vevstakar. Smidda Mahle kolvar. 12.4:1 kompression.
TOPP: B20 med 48/38 mm ventiler. Vinkel planat, portat och förstärkta förbränningsrum.
KAM: Timos värsta 8-78. 8.78 mm lyft (ger med 1.5:1 vippor 13.17 mm vid ventilen). 320 graders duration.
ANDNING: Två 50 mm Solex förgasare. Rak byggda 1 ¾ tum avgasrör gjord av Matti Virolainen (Timos Motor).
EFFEKT: 244 ÄKTA hästkrafter vid 8000 varv. Vrider 35 kg vid 6300 varv/min. Varvar 8500 på 4:an.
VÄXELLÅDA: 164:an M400 4-stegs låda.


Det var Peter Svensson som en dag var inne hos Timo och köpte en kamaxel 1973 som lockade in Timo på Dragracingen. Då gjorde Peter ordning en Amazon för gatbruk, med en vass Timo kam. Sen bar det av till Mantorp på tävling då han chockade V8-förarna med sona 15,3 sekunder. Det var nästan samma tider som de själva hade. Detta gav fart på Peter som gick ner till Timos garage igen och övertygade honom att Dragracingen var det rätta!
Okej sa Timo, bygger du en bil så bygger jag en motor. 1974 blev Peters Amazon en fruktad vinnarbil. Tre gånger vann han sin klass och en gång kom han på en andra plats. Det fanns nästan bara en motståndare i hans klass det var Jeepen från Sollefteå, Svante Erikssons. Amazonen gick på höga varv och hade ett skrämmande motorljud. Men den höll. Timo fastnade helt för Dragravingen efter den säsongen han hade bevisat att det gick att konkurrera med en Volvo på dragstripen. 1974 låg de långt före v8:orna. De hade fler hästkrafter i Volvomotorn om man jämför med litereffekten. Tiderna på 402 meter var häpnadsväckande 12.8 sekunder. Motorn var då en tvåliters på 197 hk och bilen var i stortsätt i sitt originalskick.

Peter blev SHRA-champion i klass SA, Street Altered, det äret. Dessutom satte han rekord på engelska Snettertonbanan i klass Junior Street : 12,4 sekunder. Nu var Salt & Peppar ett känt namn i Dragracing. Till nästa säsong byggde Timo och Peter vidare på vinnarbilen tillsammans med Matti Virolainen. En 2,2-litersmotor på 213 hk monterades i rörrams chassi. Timo pressenterade en av sina motoridéer, ett vinkelplanat topplock. Fördelen var att toppvarvet ökade. Men 1975 blev inget bra år. Visserligen sänktes tiderna. Bästa resultatet var 12.1 sek, men några segrar blev det aldrig. Istället kom problemen med drivaxlar som vreds sönder av den starka motorn. Man får räkna med ett mellanår. En nyväckt optimism lyser nu hos både Timo och Peter. Timo pratar gärna om sina senaste tekniska påhitt. Och Peter visar gärna hur han och Matti Virolainen förändrat chassit. Förändrat föresten, ramen är en helt egen konstruktion. Något liknande har aldrig lämnat löpande bandet på Hisingen. Den består av en helt plan aluminiumplåt till botten och en framvagnsram av smidiga stålrör. Matti är en tillgång han har gjort fantastiskt mycket åt väghållningen på bilen, påpekar Peter. Matti Virolainen är numera tredje man i Salt & Peppar stallet. Han arbetar i Timos verkstad och har tidigare sysslat med Formel Vee-racing i Finland.

Säsong tre. Nu ska det lira. Deras utmaning är att göra Volvon till en skräck för de etablerade V8-förarna. Den motorn som Peter har i sin Amazon i sommar är säkert det absolut häftigaste som någonsin har suttit i en Volvo. Den 2,4 liter stora motorn får en effekt på omkring 240 hk! Timo har kapat ett topplock från en sexcylindrig Volvomotor. Fördelen är att gasväxlingen blir liksidig. I en vanlig topp från en fyrcylindrig motor är avgaskanalerna fyrkantiga. På den nya toppen är de runda. Dessutom ligger ventilerna fördelaktigare – avgas, insug, avgas, insug osv istället för avgas, insug, insug, avgas, avgas… Den här toppen blir också vinkelplanad. Men en ny kamaxel måste också göras som passar. Innebörden är ändå klar. Toppvarvet ökar och gasväxlingarna sker snabbare och Peter kör fortare. Salt & Peppar Amazonen väger nu inte mer än 650 kg. Det är hälften av en standard Amazon. Allt har gjorts för att minska luftmotståndet på bilen. T o m listerna på taket har kapats bort. Det fanns tunt om sponsorer. Det fanns inte tillräckligt med pengar för att hinna utveckla. Salt & Peppar är byggd på en tunn budget. För att vara en Volvo är den dyr men i jämförelse med en amerikanare så är den väldigt billig.

Salt & Peppar Amazonen blev snabbt en publik favorit, det är kul med annorlunda. Så det skulle vara skam att ge sig nu. –När det lossnar för oss då kommer tiondelarna lätt, och det ska det göra i sommar menar Peter. Matti Har sagt att jag ska köra på 11,7 om jag inte sover i starten. När startlamporna blinkar ner håller Peter gaspedalen nertryckt så att varvräknarnålen darrar på 8000 r/m. Sedan släpper han pedalen. Starten går. Blixtsnabbt, efter knappt en sekund, åker tvåan i, sedan trean… Det finns ingen som växlar en Volvolåda så snabbt som Peter gör. Det låter som om han hade automat. Salt & Peppar - grabbarna är optimistiska inför årets säsong: - Nu ska vi vinna. Nu jävlar ska jänkarna få se på gnistor! Och tiden stannade mycket riktigt på otroliga 11,7 sekunder!



Text material plockat från: Start & Speed 1974 och Power Pictorial Magazine 1976.

Filmklipp: Salt & Peppar Amazonen
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: SALT & PEPPAR AMAZONEN

Post by Hasse63 »

En till tråd... Hur som hälst så är det härlig läsning och det tackar vi för. :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Re: SALT & PEPPAR AMAZONEN

Post by Lindqvist Racing »

Jag har ju haft som mål i år att slå Salt&Peppar Amazonens 11,7 sekunder, och det lyckades i fredags på Bilsports Action Meet, Mantorp. Det blev bara en repa, sorgligt nog, för det fanns förutsättningar att förbättra tiden.
Image
Image
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: SALT & PEPPAR AMAZONEN

Post by Amazonsport »

Ett stort GRATTIS till dig, och nu fick jag ännu mer ångest (än jag redan hade) för att jag inte var i Mantorp i helgen och fick se dig o Amazonen..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: SALT & PEPPAR AMAZONEN

Post by Hasse63 »

Grattis! :D

Riktigt bra tid för att vara en förgasarmotor, hur mycket lägre kan det tänkas bli i nuvarande setup?

Var det på racesoppa? Med gas kanske det går att kapa en sek. till
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: SALT & PEPPAR AMAZONEN

Post by Amapola »

Så där ja! Nu börjar det likna nåt! Grattis!
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: SALT & PEPPAR AMAZONEN

Post by Hasse63 »

Finns en film här som Lindqvist är med på då han gasade på Action Meet http://www.efterz.com/video.asp
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: SALT & PEPPAR AMAZONEN

Post by J.LUNDIN »

Hur stor motor kör du med och vad är totalvikten på bilen..?
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Re: SALT & PEPPAR AMAZONEN

Post by Lindqvist Racing »

J.LUNDIN wrote:Hur stor motor kör du med och vad är totalvikten på bilen..?
Motorn är på 2440cc. Nuvarande vikt har jag inte koll på riktigt, för ett par månader sen vägdes den till 775 kg. Den är lite lättare nu, med mig bakom ratten ligger nog vikten nu på ca 830 kg.
Torque
Posts: 16
Joined: Sat Feb 21, 2004 1:04 pm
Location: Norrland

Re: SALT & PEPPAR AMAZONEN

Post by Torque »

Jag vet att det var Bengt i Axmarby, som var den som var den sista personen som körde/ägde S&P som komplett bil innan jag o min kamrat var ner o köpte motorn ur den (sedermera har jag förstått att Lundin köpte resterande del av bilen). Bilen stod då skamset parkerad i en lada i Axmarby.

Hur som helst så sa han att han hade åkt några mitten elvor men med gamla slicks som spann oroväckande lätt varvid det, enligt honom, fanns potential för lägre 402m:s tider.

Den motor som min kamrat då köpte var, som jag kom ihåg det, försedd med av Timo eget uppförstorade Weberförgasare till storlek 50, försedd med aluminiumvevstakar dock var överfallen tillverkade av Timo eftersom kvalitén på överfallen ej var till timos belåtenhet. Kam 8.78 givetvis med dragracingpeak, Zing--zing vev, svänghjul, vippbrygga etc. Topplocket var gjort på ett fyrcylindrigt material (dvs ej från en sexa som den som Murre beskrev) extraktorröret fick vi med oss men det var i princip oanvändbart på en vanlig gatbil eftersom det var draget för att passa i S&P och den hade betydligt bättre motorutrymme (fick göra om det mycket för att passa bra/optimalt i ett originalutrymmet). Motorn ifråga bromsade 250hk och enligt Timo den starkaste han då levererat. Min kamrat behöll motorn ett kort tag i sin gatbil och han avverkade inte så många mil med den innan han sålde motorn igen på annons. Den person som köpte den skulle dock ha motorn i rallycross (om jag kommer ihåg rätt) och ville därför att Timo skulle konvertera den vilket han gjorde (bytte tydligen ut det mesta i motorn i samband med konverteringen) och effekten sjönk radikalt, har för mig att det blev någonstans kring 210-220hk varvid man kan säga att det i princip inte var samma motor längre.

mvh från Östersund där motorn för sista gången andades.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: SALT & PEPPAR AMAZONEN

Post by J.LUNDIN »

Det stämmer bra, karossen stod i en lada utanför Gävle. Dåvarande ägaren och jag hade talats vid av och till per telefon under något års tid innan det blev affär av. Den som ägde bilen mellan Peter och Bengt är en polare till mig vid namn Göran Berlin dvs. samma herre som senare körde med en viss Lloyd som kallades munschausen. Då Berlin ägde amazonen målades den om i röd Candy, lackeringen sponsades av Stockholms lackcenter. Tyvärr hade dom lackat karossens olika delar var för sig, ett "No No" tilltag som straffade sig direkt. Lackeringen såg ut som ett schackbräde med olika nyans på dörrar, kaross och flipfront... :D
Dom B20 motorer som han körde med sponsades av Sten Parner, inget lyckat val eftersom dom gick sönder hela tiden. Varvstoppet hade Parner satt till 6700 rpm över det gick dom sönder direkt, med så lågt satt varvtal vinner man inga race..:D

Då jag köpte karossen var den lackerad helt i vit kulör, vem som gjort detta vet jag ej, det var troligtvis inte Berlin.
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Re: SALT & PEPPAR AMAZONEN

Post by Lången »

Är det sant...har den motorn brummat i Östersund? Vem hade den då? Vad satt deni för bil? *nyfiken* :)
Motorer utan turbo suger
benz70
Posts: 70
Joined: Thu Jul 10, 2008 9:04 am

Re: SALT & PEPPAR AMAZONEN

Post by benz70 »

han som hadde motorn i östersund tror jag hette hasse klingberg....
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Re: SALT & PEPPAR AMAZONEN

Post by Lången »

Hmm..ingen jag vet vem det är tyvärr.
Motorer utan turbo suger
Post Reply