Vätska i kopplingsbehållare, ser ut som kokos

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Freiholtz
Posts: 4
Joined: Wed Jul 30, 2008 10:36 am
Location: Nossebro

Vätska i kopplingsbehållare, ser ut som kokos

Post by Freiholtz »

Drog hem min gamla Amazon igår som har stått i en lada i 6år. Tänkte först att jag skulle köra den hem, men när jag kollade i "kopplingsvätskebehållaren" så va vätskan mer som kokos i konsistens än flytande.

Min fråga e då. Räcker de att göra rent huvudcylinder, slang/rör samt slavcylinder med tryckluft/ t-röd? eller e de byte av allt som gäller?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Vätska i kopplingsbehållare, ser ut som kokos

Post by Arne »

Ja, rengör så gott det går och fyll i ny vätska. Lufta sedan så pass mycket så du börjar få ut den nya bromsvätskan ur avluftningen.
AVG
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Vätska i kopplingsbehållare, ser ut som kokos

Post by UKRUSE »

När du ändock har alla delar bortmonterade för rengöring så ska du givetvis byta alla packningar i huvudcylinder och slav, en ny slang är inte heller fel.
Att bilen stått 6 år är en sak men hur länge sedan är det systemet renoverades sist ?
Kanske aldrig sedan bilen var ny.
Bonden!
Posts: 17
Joined: Sun Jul 13, 2008 11:46 am

Re: Vätska i kopplingsbehållare, ser ut som kokos

Post by Bonden! »

min koppllingsolja var lite som kokos när packboxen till kolven i huvudcylindern på något j*vla vis löst upps sig och blandat sig med oljan. :x så om det inte funkar med en rengöring, köp renoveringssats till huvud och slavcylinder. mvh
Freiholtz
Posts: 4
Joined: Wed Jul 30, 2008 10:36 am
Location: Nossebro

Re: Vätska i kopplingsbehållare, ser ut som kokos

Post by Freiholtz »

Nu har man inte vart snabb med uppdatering direkt, men äntligen har man fått tummen ur röven och börjat med bilen. Va ju bara 18 år sedan senaste godkända besiktning :wink:

Med tanke på att det inte va så dyrt med rep.sats till varken huvud- eller slavcylinder så får det bli nytt, samt rör + slang.
Post Reply