Amazon Sport-65

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon Sport-65

Post by Caltex »

Kul att den gick igenom, då har du 2 nya trevliga år framför dig :)
Var också på marknaden i morse, köpte 3st kofångarhorn+ ett höger och ett vänsterhörn bak i mkt bra bruksskick för 400:- , en framskärmsinfästning för 200:- och bromsbelägg+ monteringssats fram till -66:an för 120:-, så det var lyckat, men bäst av allt: ett gammalt runt våffeljärn för en tjuga :D
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Amazon Sport-65

Post by roberth »

Jag var oxå på marknaden idag. Var där kl åtta.
Men jag var väl lite trött och oinspirerad så jag måste ha missat fynden du gjorde Caltex. :roll:
Tyckte det var rätt mycket skrot.
Stod och höll i ett blinkersrelä (med det rätta ljudet) som säljaren skulle ha en 50-lapp för. Kunde säkert ha prutat men vad ska jag med ett blinkersrelä till när det jag har fungerar tänkte jag...
Kofångardetaljer är ju faktiskt det jag skulle behöva. Mina är rätt risiga. Men dom lyckades jag missa.
Du kanske gick "slingan" fem minuter före mej Caltex och damsög godbitarna:wink:
Stod faktiskt en sjyst amazon framför min när jag lämnade området. Stod "overdrive" på den bakluckan oxå, fast med det äldre tvåradiga emblemet.
Två sportamazoner på rad. Kan inte hända varje dag :?:
Eller fanns det amazoner med o.d som inte var sportmodellen?
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Amazon Sport-65

Post by roberth »

Synkmojängen dök upp i torsdags.
Den såg lite billig ut. Man får nog vad man betalar för och jag betalade väldigt lite.

Hursomhelst så skulle det synkas förgasare idag.
Åkte till min bror som bor bara ett stenkast från mej. Där grillades det så jag fick en smaskig måltid innan skruvandet kunde börja.
Gjorde grundinställningen enligt anvisningen. Nålen i höjd med bryggan, 2.5 varv in.
Bort med anslutningen till vakumet och elanslutningen till magnetventilen på den främre förgasaren.
Och efter lite pillande, skruvande, funderande och mätande med synkmojängen så började förgasarna "dra" lika.
Slutligen fixades tomgången till och sedan anslöts magnetventilen till den främre förgasaren och då fick man justera ner tomgången ytterligare på den främre förgasaren.
Tror jag fick till det hyffsat.
Hade varken Co-mätare eller varvräknare. Ska kollat CO:n vid tillfälle. Ska bli intressant att se!

Resultatet blev att jag måste fått 20hk mer i spisen :lol: Nu är den riktigt trevlig att köra igen.
Den svarar direkt på gasrespons.
Tomgången blev dock lite oroligare än tidigare. Men förmodligen har jag inte justerat perfekt och förgasarna har nog hängt med ett tag...

Ska köra ett tag och sedan finlira med förgasarna igen. Då med en CO-mätare.
Nu vet man ju att man törs röra inställningarna...

Samma bild ( tre exponeringar, sammanfogade i Photomatix, så kallad HDR, och sedan lite pyssel i PS).
Tre varianter:

Image

Image

Image
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon Sport-65

Post by QV »

Träffade en "köpare" för några dagar sedan. Han ägde en sport men tyckte att det var förmycket jobb med sporten eftersom man var "tvungen att justera förgasarna varje månad".
Hurvida detta är sant eller inte vet du snart, men övning ger färdighet så det är bara att testa en 5 - 10 gånger och sedan läsa alla instruktioner igen så blir du snart en hejare på förgasarjustering.

Janne

med bara en förgasare och orolig tomgång (läcka mellan topp, insug)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Amazon Sport-65

Post by roberth »

Grabben jag köpte den av för två år sedan påstod att ägarinnan på 80-talet tyckte den drog så mycket bensin så hon fick originalförgasaruppsättningen utbytt till en enkelförgasare.

När han tog över bilen (den har gått i samma släkt och alla bes. protokoll är sparade!) så monterades de dubbla SU förgasarna tillbaka igen.
Dock den nyare modellen av Su. Förmodligen från 140:i seriens B20B/D.

Tycker bilen under de två år jag ägt den fungerat utmärkt.
Men utmärkt behöver ju inte vara samma sak som perfekt :roll: ...
Har inte rört en skruv i förgasarna och den har legat runt litern per mil, vilket jag tycker är ok.
Det blir ju mest stadskörning och kallstart när man ska till och från jobbet.

Men det kanske krävs kontinuerlig justering om allt ska lira perfekt?
Vi får väl se...
Och som du säger QV, när man justerat några gånger så går det väl på rutin.
Vad kan det ta? 15 minuter att justera in?
Det kan det vara värt...
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Amazon Sport-65

Post by Arne »

De nyare SU:arna som satt på 140 brukar kräva mindre justeringar än de äldre med flottörhuset bredvid. Det beror kanske på att de senare modellerna har mindre lätt för att bli glappa i spjällaxlarna.
AVG
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Amazon Sport-65

Post by Lars Bd »

Anledningen till att SU kräver justering var och varannan vecka är helt enkelt att det är utslitna och behöver renoveras.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Amazon Sport-65

Post by roberth »

Ja, vi får väl se hur väl dom kommer att fungera...
Måste ratta lite till i dom märkte jag idag. Lite för ojämn tomgång för att jag ska vara nöjd.
Men annars går den som en raket!



Image

Image
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Amazon Sport-65

Post by roberth »

Blev lite inspirerad av någon annan tråd med lite extraljustema som jag kikat i.
Eftersom jag använder bilen året runt och det är ljust minimalt med tid här uppe på vintern så
tänkte jag kanske få igång alla fem Marchal.
Två av dom (902:or) är inkopplade sedan tidigare och manövreras med brytaren längst ner till vänster under instrumentpanelen som i sin tur givetvis styr ett relä.

Men de tre i mitten (909:or) är inte inkopplade.

Min ide var att med någon av dessa brytare, monterat i mittkonsolen, skulle styra alla extraljus.
Image

Tycker själv att den i mitten är snyggast. Den har även tre lägen så min tanke var att köra de två yttersat extraljusen i
ett läge och i det andra läget så kopplas alla fem in.

En annan sak jag funderar över är om det relä jag har orkar med tre extraljus?
Svårt att veta hur många ampere det klarar av...?
Det kanske inte är så grymma watt i dessa gammeljus?
Image

Nästa steg blir att koppla in voltmätaren. Tänkte fästa den under värmereglagen.
Saknar bara en trevlig mätare i det tomma hålet...
Image

Undrar om generatorn orkar med fem extraljus? Den är iofs bytt till en växelström.
Men med fläkt, dundrande bilstereo med slutsteg och fem extraljus så kanske det blir intressant med strömförsörjning...

Någon med extraljusinstalationserfarenhet får gärna tipsa!
Vettiga kablar till matningen av ljusen är givetvis nödvändigt.
Last edited by roberth on Sat Sep 13, 2008 9:03 am, edited 1 time in total.
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: Amazon Sport-65

Post by Amapola »

Den typen av relä har jag för mig tål ungefär 150-200W. Strömförbrukningen på lysena bestäms inte av åldern utan av vilken lampa man har i dom. Alltså 55 eller 100 W vanligen. (Om det är halogenlampor alltså. De ännu äldre glödknopparna drog väl 45-50 W har jag för mig.) Det blir alltså en förbrukning på 275-500 W delat med nominell spänning på 12 V ger 23-42A. Sen är det bara att titta på generatorn hur mycket den laddar.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon Sport-65

Post by QV »

nominel spänning på lampor är 13,8 volt

area på kabl bör vara "grov" 1 meter 1,5 mm2 kabel ger ungefär 0.1 volts spänningsfall till en 100 wattslampa.

Mellan genetrator och batteri skall man inte ha mer än 0,3 volts spänningsfall och det är borde vara ett lämpligt värde här också.

Så vill du ha 5st 100 wattare så blir matningen fram till reläna minst 10 mm2

batteri - relä blir 1,5 meter 10mm2 = 1.382 Ohm/km
100 watt / 13,8 volt = 7,25 Ampere, 500 watt = 36,25 A
späningsfall 0,0021 ohm X 36,25 Amp = 0,076 volt

Resten får du fundera på själv......

/Janne

ps avrundningarna kan vara "grova" eftersom ingen risk för liv föreligger..... ds
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Rille
Posts: 55
Joined: Fri Apr 06, 2007 12:33 pm
Location: Ljungby
Contact:

fin fin bil =)

Post by Rille »

"stal" en bild av dig och använder som bakgrundsbild i windows nu :wink:
inatt kunde jag inte sova och snubblade över alla kablar som jag hade på vardagsrumsgolvet.. så jag sorterade genom och kom fram till att det är nästan 100meter sladd i en amazon och 70+ sladdar..
japp, jag mätte.. vilket sätt att roa sig mitt i natten..
P 12134 VD (chassi 70500)
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Amazon Sport-65

Post by roberth »

Då borde reläet hålla för tre 55W lampor. Ska prova.
Borde skaffa ett till likadant, eller möjligen ett dubbelrelä. Det reläet som nu är kopplat till de
två yttersta extraljusen är tyvärr ett nytt relä... Drar ju ner intrycket under huven.
Nåja, det brukar ju dyka upp på tradera rätt ofta...

Rille skrev:
"stal" en bild av dig och använder som bakgrundsbild i windows nu
Känner mej hedrad! Kul att bilderna uppskattas! Men "räcker" de till?, rent kvalitetsmässigt som skrivbordsbild?
Dom är ju bara på runt 300kb...

Var förbi hos en kompis idag.
Han köpte min Volvo 740-87:a för två år sedan när jag köpte min Amazon.
Redan då så var det något fel med förgasaren (Pierburg :roll: ) på 740:in.
Den vill inte hålla tomgången utan dör/pendlar i varv hela tiden...
På den förgasaren sitter det ungefär 17 vacumslangar och lika många elkopplingar till olika givare.
Ett mörker att felsöka i...
Image

Den med marginal äldsta bilen behöver inte förnedras med huvöppning.
Image

Spegling i den hopplöst matta vinröda lacken. Tro mej, jag har polerat, men det håller bara ett par dagar.
Image

Lite ompysslad bild.
Image

Alla bilder fotade med min fars gamla Yashica-objektiv från 60-talet monterade på min 400D med adapter.
Givetvis helmanuell inställning, vilket är rätt kul om man inte har bråttom.
Tycker skärpan blir riktigt bra.
Snäll som man är så har jag lånat ut mina objektiv till en som skulle fota ett bröllop.

Löven har börjat gulna och falla till marken. Snart är det vinter.
Ska försöka få till lite trevliga höstbilder innan snön.
Image
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon Sport-65

Post by Hasse63 »

Lite kort: Din kompis 740 har vad jag förstår en B230 K motor och de är könda för att jävlas. Ta bort förgasaren och insug och ersätt med en Stromberg/ Pierburg av "äldre" model.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Amazon Sport-65

Post by roberth »

Jag köpte bilen (740, med b230K) när den hade gått 17,000mil. Började strula strax innan 30,000.
Sen har den aldrig varit sej lik.
Men det är som du säger Hasse, känd för att strula.
Tror det är en bra förgasare när den fungerar, men ett mörker när det börjar jäklas.
Har i olika forum hittat flera tips om vad felet kan vara. Även ett "tutorial" om hur man byter till annan förgasare.
Nåväl, det är inte min bil längre...

Till veckan blir jag förmodligen med takräcke :D . En på jobbet som städat ur någon lada.
Synd bara att det inte var ett sånt där vackert med träribbor, men det skulle visst bli billigt, typ en butterbulle till fredagsfikat :mrgreen:
Undrar bara vad man ska fylla det med? Ett par gamla skidor vore ju finfint...
Image
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Post Reply