Handbroms!!

Moderatorer
Post Reply
Mickevoc.
Posts: 6
Joined: Sat Mar 01, 2008 1:21 pm

Handbroms!!

Post by Mickevoc. »

Hej!
Vart och besiktade min 66a, allt funkade perfekt....utom handbromsen, blev knappt någon verkan alls!! Finns det justeringsmöjligheter lr byte av handbromsbackarna??
Mvh Micke.
milehead
Posts: 85
Joined: Sun Oct 23, 2005 1:57 am
Location: karlskoga

Re: Handbroms!!

Post by milehead »

på min 63a är det iaf en gängstång under förarplatsen som vajrarna sitter fästa på. jag antar att det är original, och nåt sånt lär dom väl inte ha behövt ändra på fram till 66?

jag passar på att låna tråden lite. min handbroms tar hur bra som helst när bilen vill framåt, men nästan ingenting bakåt. nån som har en idé om vad det kan bero på?
Amazon Kombi '66
http://profile.imageshack.us/user/milehead" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Handbroms!!

Post by Lars Bd »

Handbromsen verkar mekaniskt på färdbromsen bak så om inte du fick någon anmärkning på färdbromsen är det troligen vajrarna som rostat ihop.
Justeringen på gängstången ska normalt ej röras, all justering ska ske vid bromsbackarna.
Endast vid en helrenovering rör man gängstången, den ska då släppas på först.
Bromsarna renoveras luftas och justeras innan som sista åtgärd gängstången justeras så att handbromsspaken tar i lämplig höjd.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Handbroms!!

Post by Micke_932 »

Det vanligaste är att armen som wiren sitter fast i inne i trumman har fastnat i backen och behöver masseras lite, den rostar fast.
Mickevoc.
Posts: 6
Joined: Sat Mar 01, 2008 1:21 pm

Re: Handbroms!!

Post by Mickevoc. »

Fick efter möda å lite värme bort trummorna. Det vart verkligen fast i det mekaniska för handbromsen..............men nu efter en par liter olja :D så funkar det Perfekt :mrgreen:
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re: Handbroms!!

Post by KBM »

milehead wrote:på min 63a är det iaf en gängstång under förarplatsen som vajrarna sitter fästa på. jag antar att det är original, och nåt sånt lär dom väl inte ha behövt ändra på fram till 66?

jag passar på att låna tråden lite. min handbroms tar hur bra som helst när bilen vill framåt, men nästan ingenting bakåt. nån som har en idé om vad det kan bero på?
Låter som det glappar.
Om bilen ligger rullandes frammåt och det glappar mycket innuti av någon anledning och backarna är inslitna på det sättet och rullar du då bakåt och bromsar och glappet går åt andra hållet kanske du bara har väldigt lite kontaktyta.

Som sagt detta är bara en wild och crazy tanke.
Jag kanske inte skulle svarat på detta, kanske bara låter som ordbajs i era öron=)

Min amazon tar satan när jag rullar bakåt medans den tar sämre då jag rullar frammåt.
Men det har nog mer med tyngdpunkten att göra eller hur man nu ska formulera sig.
Formuleringar är inte min starka sida.
100% E85 Amazon
100% Grön Firebird
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Handbroms!!

Post by QV »

har för mig att bromsen (skall) tar sämre bakåt. Har man problem med åtsittande bromsar så lossnar de mycket lättare om man backar är åker framåt.

man skall vara medveten om att det är olika backar i trumman.
det skall vara "rätt" bromsband i färdriktningen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply