Urladdat batteri - funderingar

Moderatorer
Post Reply
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Urladdat batteri - funderingar

Post by Minielk »

Hej!

Jag har min Amazon ståendes utomhus, utan motorvärmarplats (frustrerande). Under hösten som nu var blev det allt svårare att starta bilen, inte så konstigt måhända då jag huvudsakligen kör korta sträckor med relativt lång tid emellan. Vid jul var det således totalt slut och det gick endast att få igång bilen med hjälpstart.

Under denna tid har jag inte, vad jag kan minnas, sett att laddningslampan på instrumenteringen börjat lysa, mer än ett svagt sken som sällan skådades. Efter en hjälpstart tänkte jag passa på att köra en längre sträcka för att få lite kräm till batteriet. Körde ungefär 1h 20min och parkerade bilen igen. När jag sedan försökte starta klickade det nästan direkt. Ingen vilja till att starta.

Efter en månad fick jag nu låna en batteriladdare och kunde ladda batteriet till fullo. Nu går bilen igång utan problem (faktum är att den startade i princip direkt efter att ha stått utomhus i en månad).

Så till funderingarna:
Kan ett bilbatteri bli SÅ urladdat att generatorn inte lyckas ladda upp det någonting under nästan 1,5 timmes körning?
Finns det någon annan möjlighet till urladdningen än den jag nämnde ovan (sparsam och kort körning)?
Jag har haft en kabel dragen direkt från bilstereon till batteriet, kan den dra ur mycket kräm i batteriet? Kan man isåfall koppla in en strömbrytare för att slippa detta?
Finns det några andra vanliga källor till att bilen skulle dra tjuvström?

Det jag vill komma åt är någon slags lösning så jag kan fortsätta nyttja bilen som jag gör, utan att batteriet tar stryk i den omfattning det gör idag...

Amazonen är från 1964 med likströmsgenerator och ett 60Ah batteri, 12V system. Generatorn är nyligen (i somras) genomgången med bytta kol och ockulärbesiktning.


Mvh och tacksam för svar,
Emil
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Urladdat batteri - funderingar

Post by Uffe »

Låter i mina öron som att batteriet helt enkelt är slut. Inte bara urladdat utan slut=gammalt. Jag vet inte så noga men ett batteri håller väl inte mer än 4-5 år? När du kör på med batteriladdaren håller det klart ett tag även om det är kass. Generatorn laddar och funkar säkert (då laddlampan inte lyser) men batteriet funkar ju inte som det skall. Men, vad vet jag om batterier, egentligen och ditt batteri kanske är nytt och fint? Tycker bara att det känns som ett kass batteri :)
Amazon 1957
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Urladdat batteri - funderingar

Post by Micke_932 »

Om generatorn funkar som den ska så borde den ladda precis lika bra som batteriladdaren (sen kan det ju vara vajsing på generator eller laddningsrelä).

En likströmsgenerator är ju inget underverk vad det gäller laddning och kräver ju lite varvtal för att det ska bli någon laddning att prata om, men om man är ute och kör en kvart eller nått en gång i månaden så kan jag mycket väl tänka mig att batteriet tappar sugen så småningom.

Om stereon är avstängd så ska den inte dra något nämnvärt med ström även om båda pluskablarna går direkt till batteriet men det är ju bara att testa med en multimeter/amperemätare inkopplad i serie med stereon (avstängd) så ser du om den drar något nämnvärt i strömväg.

Samma för att testa om det är något som drar ström, plocka bort pluskabeln från batteriet och koppla in multimetern/amperemätaren mellan pluspolen och kabeln så ser du om det går åt några stora mängder med ström.

Och som sas ovan så kan ju givetvis batteriet vara slut också men då brukar det krokna rätt snabbt efter att du laddad det.
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: Urladdat batteri - funderingar

Post by Minielk »

Faktiskt Uffe så har jag varit inne på din linje, även om jag inte vill vara det (har inte råd med nytt batteri idag). Visst kan batteriet må dåligt, och förutsättningarna för detta minskar väl knappast i och med att jag kör bilen som jag gör. Batteriet är ca 2,5 år gammalt.

Micke_932, det låter med andra ord konstigt detta. Som jag fattar det kan det fortfarande vara både generator och batteri som är kass. Tack för tipset om mätningen, skall göra detta så snart som möjligt för att kolla upp tjuvström.

Jag kan ju också avvakta, använda bilen som jag brukar, nu ett tag framöver och se om batteriet veknar fort eller inte. Isåfall kan jag väl konstatera om det är batteriet som är problemet.

Kan laddningsreläet/-regulatorn vara boven i dramat under några som helst omständigheter?

Tack för er tid, jag är mycket okunnig vad gäller elsystemet i bilen.

/Emil
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Urladdat batteri - funderingar

Post by QV »

Batterier ja....
Första tanke är kasst batteri.

En start tar inte så stor mängd av batteriet. Om starten sker på någon sekund. (man vrider om nycken och bilen går) så tar det mindre än 1 Ah av batteriet. Detta blir återladdat mycket fort (även med en likströmmare)

Om du har tillgång till batterisyran så mät densiteten på syran (= laddningsmängden i batteriet) när batteriet blir dåligt så tömmer det sig själv och det märker man på minskad syravikt.

En andra tanke är att du får börja månadsspara ihop till ett nytt batteri.....

Själv köpte jag en laddare (men du har ingen ström vid bilen)som alltid är inkopplad när jag parkerar bilen i garaget. Hoppas att den hjälper till att förlänga livet på batteriet.

/Janne

ps när batteriet är kasst kan det hjälpa att lägga en mindre belastning fört på batteriet, detta för att värma upp det innan man försöker att starta bilen.... ex genom att tända helljuset i 10-15 sekunder. När dessa små knep hjälper SKALL MAN ALDRIG vara i närheten av batteriet vid kraftiga belasningar.......
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Urladdat batteri - funderingar

Post by Arne »

När generatorn laddar tillfredsställande ska du ha ca. 13,7-14 V över batteripolerna. Har du lägre spänning så laddar den inte tillräckligt.
Laddreläet kan också vara ur funktion, eftersom du har en likströmmare så har du backströmsfunktion på reläet och om det är trasigt så kan den tömma batteriet.
AVG
jonny cash
Posts: 3
Joined: Sun Jan 11, 2009 10:58 am

Re: Urladdat batteri - funderingar

Post by jonny cash »

ett enkelt sätt att slippa fundera på om det är nåt i bilen som drar ur batteriet är att koppla bort det eller montera en huvudströmbrytare.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Urladdat batteri - funderingar

Post by Stoffe »

beganade batteri brukar oftast gå att köpa ganska billigt på din lokala skrot, många lämnar 3 månaders garanti på dom till och med. jag har sett prislappar för runt 100-350 kr för ett friskt batteri.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Urladdat batteri - funderingar

Post by QV »

Arne wrote:När generatorn laddar tillfredsställande ska du ha ca. 13,7-14 V över batteripolerna. Har du lägre spänning så laddar den inte tillräckligt.
Har man 13,7 till 14 volt lämnar generatorn tillräckligt med spänning. Om den sedan batteriet tar emot strömen beror på hur friskt batteriet är. De är det man behöver syravikts mätaren till.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply