Sökte men hittade till min förvåning ingen info om detta.
Imorse när det var smällkallt så lyckades jag med konststycket att bryta av nyckeln i tändningslåset.
Lyckades få ut biten som gick av men har tyvärr inga reservnycklar till detta tändningslås.
Brådis till jobbet hade ja och tänkte att, skit samma ja knäcker tändningslåset med en mejsel och köper ett nytt universallås när ja slutar jobbet.
Jo kyss mig att det gick knäcka tändningslåset heller, det hade frusit inuti tydligen konstaterade jag efter en avbruten mejsel och blodutgutelse.
Ännu mer stressad springer ja in i garaget och hämtar en gammal tändspole och lite kablar, sliter lös kabeln till fördelaren och kopplar ihop det hela till batteriet så ja får igång bilen iaf.
(ja har inget rattlås på min bil bör nog tilläggas, och ja har den gamla orginal torpedmonterade tändspolen med pansar kabel till tändningslåset)
Iaf så kom ja till jobbet om än lite försenad.
Dock så slog mig tanken att va ska ja med ett värdelöst tändningslås till när stöldskyddet är lika med noll ändå eftersom ja inte har rattlås?
Åkte då istället iväg till Biltema och köpte en strömbrytarpanel med startknapp http://www.biltema.se/products/producti ... mId=133286" onclick="window.open(this.href);return false; som ja tänkte montera lite diskret under instrumentpanelen så den inte förstör idyllen på orginal instrumentpanelen.
Blev dock lite fundersam på hur ja ska koppla in kablarna i panelen från tändningslåset.
(Ja vet att det låter knepigt att ja kan tjuvkoppla en bil med tändspole men inte vet hur man kopplar förbi ett tändningslås)
Den första knappen står det ignition på och den får ström från batteriet som i sin tur leder ström till alla resterade knappar på panelen vid tillslag.
Efter den kommer ju startknappen och det fattar ja att ja ska dra kabeln som går till solenoiden till startmotorn.
Men sen blev ja fundersam vilka kablar ja ska dra till de andra 3 vippströmbrytarna.
Dom har ju konstant ström på sig så länge ignitionknappen är i tillslaget läge, Kan ja bara koppla in dom andra 3 kablarna från tändningslåset på dessa och ha dom i tillslaget läge så ignitionknappen funkar som en huvudströmbrytare eller hur blir det?
Ska ja även jorda på något vis? Frågar hellre innan ja gör något så det blir rätt då ja är osäker.
Koppla tändningslås till brytare.
Re: Koppla tändningslås till brytare.
Om tändningslåset fortfarande är helt efter dina startförsök med skruvmejseln så är det väl bara att gå till närmaste låssmed och göra en ny nyckel. Jag har fått nycklarna till styrlåset på mopeden kopierade fast jag bara kom med stumpen som suttit i låset. Nyckelämnen har de då till ASSA-lås och det är väl ett sånt i din?
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Re: Koppla tändningslås till brytare.
Nej det är dessvärre inte helt, och delen som blev kvar inne i tändningslåset är inte hel den heller.
Det gick av 2 upphöjningar på nyckeln som försvann någonstans när ja satt där i stressen och mörkret annars hade ja ju som sagt kunnat göra en ny nyckel. Glömde dock skriva med att nyckeln gick sönder i mitt första inlägg.
Det gick av 2 upphöjningar på nyckeln som försvann någonstans när ja satt där i stressen och mörkret annars hade ja ju som sagt kunnat göra en ny nyckel. Glömde dock skriva med att nyckeln gick sönder i mitt första inlägg.
Re: Koppla tändningslås till brytare.
huvudbrytaren "ignition" kopplar du mellan 30 och 54 på tändningslåset (som sitter på instrumentbrädan)
startknappen kopplar du till 50 på tändningslåset
valfrí brytare kopplar du till tändspole +
---KLART------
eftersom jag inte slriver på ett allmänt forum hur man gör inbrott i en Amazon och tjuvkopplar bilen så kan du få instruktioner via PM om hur du tar bort cylindern utan nyckel. Det är inte på något sätt "rocket science" men det är som sagt mot mina principer......
på tändinglåset är det 30 som är "+ in"
startknappen kopplar du till 50 på tändningslåset
valfrí brytare kopplar du till tändspole +
---KLART------
eftersom jag inte slriver på ett allmänt forum hur man gör inbrott i en Amazon och tjuvkopplar bilen så kan du få instruktioner via PM om hur du tar bort cylindern utan nyckel. Det är inte på något sätt "rocket science" men det är som sagt mot mina principer......
på tändinglåset är det 30 som är "+ in"
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Koppla tändningslås till brytare.
Ja tack, skicka gärna info om hur ja får bort cylindern via PM.
Tur att du nämnde det, för det hade ja inte en tanke på just för tillfället då ja inte börjar riva isär ännu.
Tänkte ta en heldag då ja är ledig från jobbet imorgon med bara skruvning på amazonen
Tur att du nämnde det, för det hade ja inte en tanke på just för tillfället då ja inte börjar riva isär ännu.
Tänkte ta en heldag då ja är ledig från jobbet imorgon med bara skruvning på amazonen