Cpt Tuttle wrote:QV wrote:Förresten DeSo du vet att fyrpunkt bälte inte är godtjänt på SPB aven om det är bättre!
/Janne
Gäller det även i årsmodeller 1968 och bakåt?
Det påstås att bilprovningen går på teorin att "finns det så ska det fungera och uppfylla alla regler", oavsett om bilen ens behöver ha något bälte eller inte.
Lite konstigt synsätt i så fall men man förstår ju logiken...
Cpt Tuttle wrote:Problemet med fyrpunkt bottnar väl i(rätta mig om jag har fel) att när du trycker mot axelremmarna så vill midjebandet lyftas, och underkroppen far under det = OUCH. Därför är ett fem- eller sexpunkt att föredra.
Såg att schroth utvecklat nåt slags anti-underglidningsjox till fyrpunktare? Nån som har koll på hur det funkar? Vet mer om det?
Precis, i och med att axelremmarna bara är inspända i midjebältet så lyfts midjebältet uppåt när bältet belastas. Man kan minska det genom att placera infästningspunkterna till midjebältet på "rätt" ställe, dock inser man ju lätt att ett 6-punkts alltid är bättre då benremmarna håller emot och effektivt stoppar problemet. Ett 3-punktsbälte har inte alls samma problem då diagonalbandet, via en omlänkare, är det samma som höftbandet. Effekten blir att ju mer man lastar i diagonalbandet desto mer spänns höftbandet.
Genom att ha dynan på stolen vinklad så att den är högre i framkant än i bakkant minskas också underglidningseffekten men det kräver naturligtvis att stolen inte är mjuk och fjädrande i botten. Med en skalstol gör man det genom att luta stolen bakåt. På nya bilar görs det t ex genom att det finns en plåt inne i stolen som tar emot lasten, vissa har även monterat en slags airbag i framkant av dynan som håller emot.
Har inte sett Schroth's lösning på problemet men det skulle vara intresant att se, har du någon länk? Utan att veta vad hur det är gjort så förstår jag inte riktigt varför de lägger resurser på det, det finns ju 6-punktsbälten redan..?