Nisse Hedlund kam

Moderatorer
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Nisse Hedlund kam

Post by Rekordabilly »

Ja det låter ju bra då behöver man inte vara orolig att det inte ska hålla, jo ventilerna var riktigt hårda att svarva kunde bara ta lite åt gången, men det blir billiga ventiler för 40mm hos Kg kostar dock en slant :mrgreen: sen har jag alltid tyck om att experimentera lite och testa nya saker och bygga en vass motor brukar kosta en förmögenhet, så det är alltid kul om man kan fixa på billigaste sätt :oops:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re: Nisse Hedlund kam

Post by Amazon_Sleper »

Hehe ja var lite så jag tänkte med när jag gjorde i ordning min :wink:
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Nisse Hedlund kam

Post by Rekordabilly »

Ja då har man äntligen fått i motorn i Amizen :D ........och fy fan vad den går ganska död under 3000rpm, men sen så :mrgreen: . Så i morgon ska jag synka och ställa in förgasarna och ställa tändningen, detta är bara grund inställt ännu. Den gamla B20:en var verkligen på upphällningen, sprutade olja precis över allt och lika mycket kom ur avgassystemet :shock: fast det värsta var att hela kylsystemet var också fullt av olja och då menar jag att där kom nog ut ca: 1L ur kylaren ....fy :shock:
lite bilder

Image

Image

Recept:
B20 med
Lättade och viktade stakar samt högglans polerade
Nisse Hedlund kam 1249
Topp rejält portad , planad 2mm ,ventiler 44 40mm, förbränningsrum lite upptagna och avrundade
Vevaxel, svänghjul, tryckplatta orört men balanserat
Dubbla SU HIF6
Allt annat orginal
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Nisse Hedlund kam

Post by Rekordabilly »

Någon har ett hum om vad denna uppsättning kan i i effekt-150hk kan det vara rimligt eller har jag tagit i 8)
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Nisse Hedlund kam

Post by Hasse63 »

Skulle va skoj att få provköra 8)

Vad har du för nålar i dina HIF6:or
Kanske modda dom lite om den går svålt på lågfart eller prova med trattar :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Nisse Hedlund kam

Post by Rekordabilly »

Tjena Hasse, visst hade fått testa den men tyvärr så bor vi nog lite långt ifrå varandra, jag bor utanför Malmö så... jag har satt på trattar och den går jäkligt bra men tomgången är ingen höjdare går väldigt ojämt, jag har försökt att ställa in Su:na i dag jag har sycnkrotest så dom är hyfsat synkade och jag har faktiskt också en CO mätare men den har ballat ur och funkar inte riktigt längre :evil: Så jag har försökt att ställa dom efter anvisningarna som fanns på Youtube, men den är rätt så död under 3000rpm men sen kommer den som fan :twisted: men jag har bara vågat att dra den till 6000rpm, men där är mer att ge känner jag :shock: Men får jag inte rätt på Su:na så får det väl bli ett par Weber :mrgreen: Vilka nälar som sitter i Su:na vet jag inte men jag får plocka ut dom och kolla och ev. prova men några andra- har du några förslag på vilka som kan vara lämpliga?

I vilket fall som helst här är en bild på mina hemgjord trattar, jag har gjort dom av VP-rör som jag har värmt med värmepistol och sedan tryckt över en vinflaska- och sen kan man ju också dricka vinet he he

Image
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Nisse Hedlund kam

Post by Hasse63 »

Trodde du viste men här är en liten lista på originalnålar förutom KN som näms. Du kan bli tipsad om andra om du kontaktar Förgasarteknik.

B20A...................................BCJ
B20B....1971.........................BAL
..........1972.........................BBB
..........1973-1974 exkl Canada
..........tid utf.......................BAZ
..........sent utf.....................BBZ
..........1973- 1974 Canada......BBB
B20D....1971.........................BAL
..........1972.........................BAZ
Vassast är BBZ följt av BBB KN BAL

Har inte provat själv men:
Om den drar fint från 3 och är "död" där under så kan man prova att slipa några hundradelar där den är grov. Inget från spetsen och 2cm in eftersom den drar bra där. En borrmaskin och 400 eller finare slippapper bör gå, problemet är bara att få till 2 likadana nålar. Men det går att mäta sig fram. Kanske Gunnar vill avslöja lite hur man gör :wink:

Jag har också gjort trattar av vvs rör, även av en gammal silikontub men formade radien på en sprayburk. Testa att göra :roll: 250-300mm långa trattar och kapa en cm i taget eftersom tills du märker att den drar bättre på vågvarv.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Linkowich
Posts: 34
Joined: Mon Oct 20, 2008 5:26 pm
Location: Sollefteå

Re: Nisse Hedlund kam

Post by Linkowich »

såg din vevhusventilationsslang. sitter den verkligen på rätt ställe? Ska väl sitta före förgasaren om inte jag har fel. SU hade väl en liten platta mellan filtret och förgasaren. Dra ner den mot marken så slipper du in den ångan i motorn.
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Nisse Hedlund kam

Post by Rekordabilly »

Om man kollar på Volvos manualer så finns det olika sätt som ventilationen sitter på B20 - Från oljelocket till luftrenaren och från vevhus till insug eller tvärtom. Och enligt manualerna så ska b20:en ha "Positivt vevhus tryck" så att endast bara släppa ut vevhusgaserna är nog inte så bra varken för miljön eller motorn, och faktum är att inom dragracing så använder vissa tiil och med vacumpump för att suga ut gaserna :shock:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Linkowich
Posts: 34
Joined: Mon Oct 20, 2008 5:26 pm
Location: Sollefteå

Re: Nisse Hedlund kam

Post by Linkowich »

aha. möjligt. jag tog då ett rör från b18 som går neråt marken. webrarna har ju annan typ av insugningsrör. Men funkar de bra så för dig så är ju allt fridens! :)
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Re: Nisse Hedlund kam

Post by emilnat »

Jag hadde exakt samma problem när jag hade monterat dessa SU fuggar på min Amazon. Jag ser också att du har samma lösning på vevhusventilationen (typ B18D) som hag hadde. Det var orsaken till den dåliga tomgången. Den drog tjuvluft. Prova att plugga igen vevhusventilationshålet i insuget och dra slangen till luftrenaren :roll: istället.
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Nisse Hedlund kam

Post by Rekordabilly »

Jag har testat att plugga igen vacumet och visst ger det lite bättre tomgång, däremot så tror jag att man kan kanske labba med tändningen, märkte att den drog bättre på låga varv när jag höjde tändningen några grader - den står nu på 15grader vid ca:1100 varv men frågan är om man kan höja den mer, är lte rädd för att få spikningar.
Fördelaren som jag har satt på är en spritt ny 085 så jag lär inte få problem med glapp iallafall :mrgreen:


Hur högt skulle man kunna sätta den utan risk :?:

Image
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Linkowich
Posts: 34
Joined: Mon Oct 20, 2008 5:26 pm
Location: Sollefteå

Re: Nisse Hedlund kam

Post by Linkowich »

Så här ser de ut på ett par Su som jag har liggande

Image
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Nisse Hedlund kam

Post by Rekordabilly »

Jo jag ser att det sitter en anslutning mellan filter och gasaren, den anslutningen som jag använder är avsedd för vevhuset och hålet i den är endast ca: 2mm så det blir inte någon tjuvluft att tala om :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Post Reply