Heros' Amazon

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Heros' Amazon

Post by Rappel »

hero de här blir kanon fint! bara jobba på :wink: tänkte du göra nå åt dörren och skärmen? :) föresten va körde du med för spacers till stor däcken? vart köptde du i från? jag antar att snåltemas inte funkar till de? :(
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Heros' Amazon

Post by hero »

Det ska nog inte vara några problem att få den att rullar tills elmia, Shift!

Det gick rätt bra igår så jag fortsatte i en till högre växel idag.

Tänkte börja med att försöka ordna till den undre delen till handtaget, men borret bröts och det sket sig direkt.. Har köpt en ny ögla? till den, men tror att jag får lösa det genom att borra upp och svetsa på en låsmutter. Men vilken sorts gänga är det? Det är inte svårt att kolla upp när man är i järnhandeln, men om någon vet vore det bra!
Image

Såhär slutade det igår
Image

Tog tag i det direkt helt enkelt..
Image

Image

alla fogar och hål fick kitt på sig tidigt på dagen
Image

tada! Ska försöka lägga klarlack på imorgon. och spackla på bakre biten.
Image

Svårt att komma åt med både svets och dyligt. Men under fick både lack och sprayunderredmassa.
Ska bättra med underredsmassa+pensel imorgon!
Image

Sent på kvällen la jag tom dit mattan. Hah! Passformen på den ditsvetsade sidan är sådär, ärligt talat. Men bättre såhär än hål och rost!
Image

Image

Och satte dit några snabba lådor. Har fortfarande inte löst ljudet i amazonen riktigt. Sålänge man inte är mer än 2 pers, ska det nog gå bra såhär. haha, på gränsen till pinsamt :lol:
Image

Det närmar sig som sagt slutet för den här gången!
Men jag lutade mig över till passagerarsidan och fick se att golvet nog måste bytas där med..
Den tiden den sorgen helt enkelt.. Men jag tänkte som QV sa innan, igen. Vatten över huvudet.. suck.
Bilen kommer nog rulla till elmia. Om inget groteskt fel händer nu.
Det sista jag behöver är väl att det trots en massa inpassningar, visar sig att dörrjävlen inte går att öppna när skärmen kommit på!

Rappel, du fick pm om spacersna jag använde innan, men för er andra och er som inte orkar bläddra, köpte jag dem ifrån Manton Racing.

Vem utav "oss" är det egentligen som kommer till Elmia?

Från det ena till det andra, jag har nog gjort en hemsk sak. Jag har smittat min bror.. Och jag har verkligen inte haft något egentligen med det att göra... Vi får helt enkelt snart ta och välkommna honom till forumet..

Im such a bad influence.....
Praise the Lowered
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Heros' Amazon

Post by Blomquist »

Har vistats där en del. I det tröstlösa rostträsket där lagad rost belönas med uppdagande av metastaser. Varning för en grej till som kan sänka psyket rejält, ser att du kör hårdrockstilen vad gäller avmaskning. Gör inte det. En gnista som träffar glaset skapar märken som inte går att tvätta bort. Tejpa dit golvpapp typ (tar inte eld så lätt) på BÅDA sidor av glasytorna. Finns att köpa proffsmaterial för ändamålet också förståss. Yttre tröskelplåt sitter med elpunkter i underkant, dom flesta kör med locktång hela vägen och jag har aldrig sett evakueringsöppningar i underkant. Ta ur plastlocken på insidan istället så kan kondensen vandra ut där istället. Jag brukar VRÄKA in hålrumsvätska i trösklarna efter färdig svetsning/målning/sealer/målning.

Rock on
210 -64, 223 -68
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Heros' Amazon

Post by hero »

Tack blomquist! Det där hade jag velat höra innan jag startade! har fullt i noppror på framrutan. eller ja.. fullt är det inte, men mer än inget! Ska lägga det på minnet tills nästa gång jag ska hålla på och dona.


Gårdagens strapatser blev inte så stora. I tisdags var jag 90% säker på att bilen skulle kunna rulla igår.
Idag är jag 13% säker på att jag hinner klart tills på fredag :P
Allting bråkade tamigfan idag.

Mycket "blogg" men så får det vara.

De här knapparna är fruktansvärt störiga.. har fortfarande inte lyckas föra in dem i hålen. Tips?
Har de blivit större än vad hålen är original? Kanske måste borra upp då.. vill helst sliippa.. -.-
Image


slängde på de här med... jag gillar't!
Image

Image

Den här bråkade med mig hela gårdagen... Fanns inte en järnhandel som hade en mutter som passade gängan till låset!
Den troliga gängan är 3/16 UNF. Helt jävla omöjlig att hitta. Det närmsta alla järnhandlar i stan hade var 10-24 tror jag den hette. Och den är inte lika bra i vilket fall som helst..
Image


Sista jag gjorde igår var att lägga på finspackel, och ska ut och slipa+spackla.
Image

Totalt orättvis bild, men bakljusen fick bättring på sig med..
Image



Idag ska jag försöka få dit skärmen och få dit några muttrar på framskärmen då de gamla ramlade bort. Rost var det visst..
Image


Det går segt på något sätt. Det är så många små saker.
Fälgarna jag köpte visade sig var skit.. 2k åt helvete.. Blir galen!


Jag har absolut inget att göra med att brorsan skaffat Amazon.... hah..
Praise the Lowered
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Heros' Amazon

Post by QV »

jag använde en liten insex som jag tryckte på med i det lilla hålet.
Samt att jag fick visst på lite silikon också på utsidan :twisted:

Får kolla i mitt förråd överöverblivna låsprylar för jag borde ha några av dina önskade gängstänger.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Heros' Amazon

Post by hero »

Jag löste det där med låset på någon vänster. Borrade upp den och sen satt den visst där. Valde helt rätt borr!

Snabb uppdatering innan 00.00
Bilen är ute ur garaget!

Image

--Edit---

Haha. hann skicka innan 00.00.. viktigt!
Det som är kvar nu är lite småplock.

rikta framlampan
ordna regskyltsbelysningen. (dålig jord till de hemmasnickrade plåtarna jag gjort)
spreja med hålrumssprej i alla skrymslen.
byta till sommardäcken

Märkte även när jag startade bilen att den spottade bensin från en gummislang vid förgasaren. den hade spruckit så den måste bytas.


Sen nästa projekt, innan jag börjar svetsa någon mer stans.. blir till att städa garaget.........

Image
once we sat on a car


men.. överlag. I made it! Som sagt, småplock och sen väntar jag bara på riktigt fint väder till helgen!
glad påsk alla. nu är det långfredag, och nu får vi inte ha kul. :lol:
Praise the Lowered
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Heros' Amazon

Post by Shift »

Härligt! Ruskigt bra jobbat!
Blir det Elmia i morgon eller senare i helgen?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Heros' Amazon

Post by Amazonsport »

Well, you did it man. Bra jobbat, nu kommer du vara trött på rost ett tag sen om några månader börjar du så sakta längta tillbaka till vinkelslipen/svetsen igen. Om inget annat så är det ju kreativt, när man lappar ihop plåtarna..

Vilken hall ställer du ut i nu då? (Elmia) 8)
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Heros' Amazon

Post by Blomquist »

Grattis. Vilken självbehärskning, hade aldrig hunnit med allt det på så kort tid.
Soppaslangen kan leda till att hela bilen brinner upp har jag för mig.
Det där fälggnället, vad handlade det om?
210 -64, 223 -68
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Heros' Amazon

Post by Telis »

Roligt att läsa om din bil i tidningen =)
Kör hårt !
/Henrik
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Re: Heros' Amazon

Post by Aggro »

ser bra ut Hero.
lenge siden jeg har "stukket" innom her nå. godt jobbat!
snart sommer!
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Heros' Amazon

Post by hero »

Tack alla!

Det här med att komma med i amazonbladet känns väldigt väldigt spännande! Har dock själv inte läst den än. 300kr är ingen stor medlemsavgift, men som sagt, tillvaron har gjort det att man blivit tvungen att prioritera bort vissa (om än livsviktiga) saker.
"Fälggnället" handlade om att som sagt 18" såldes för att kunna klara av vissa betalningar, och att de "nya" jag köpte glömde jag att kontrollera vid plats. Däck var inte alls lagliga. Och däcksidorna var torra, så de sprack när jag försökte avmontera dem ifrån fälg/däck. Måste bli bättre att kolla sånt vid plats. Men jag litar på folk, och därför går jag på nitar ibland:)

Tyvärr kom jag inte in på Elmia, polisen vinkade bort mig åt andra hållet. Kanske nästa år? 8)

Själv så njuter jag i fulla drag utav att kunna köra min bil i så här fint väder. Tror jag senaste veckan kört upp ca 1000kr i bensin.
Men som sagt, där är ju en del saker som är kvar på bilen att göra innan den blir "bra". Högersidan antar jag skulle behöva rostlagas med, även om den inte var lika illa åtgången som vänster. Men i förebyggande syfte kan det vara rätt att göra en sådan sak. Bakaxeln smäller och donar sig, och jag har märkt att höger bakdäck vinklar sig lite snett inåt. Tror att jag ska byta den med, när tillfälle ges. Växellådan läcker lite så antagligen behövs det nya packningar.
Oj, jag ska nog sluta fundera på dessa sakerna för tillfället, annars blir jag deprimerad utav hur mycket pengar, som jag inte har, som måste läggas ut. :lol:

Jag köpte en fläkt utav en gubbe för några dagar sedan och skulle montera den. Det tog några timmar för att alla verktyg+kablar låg i bakluckan. Och sprinten hoppade loss, så att luckan gick i baklås. Hade ett helvete där med att klåpa upp det.
Image

Väl uppe fick jag göra mig en fot utav den gamla vinkelslipen som gick itu för mig.
Image

Någon som vet vad detta är? Trodde jag kunde använda den som fot, men icke!
Image

Blev helt ok tyckte jag..
Image

Tyvärr så visade det sig att fläktjäveln blåste på tok för fort. Och dessutom åt fel håll........................ :lol:

Nu ska jag ta och kommentera lite andras projekt. Känns som att det var längesedan. Även om jag faktiskt följer dem rätt så frekvent. Och sedan ska jag gå och drömma om att svetsa igen. För det var rätt kul ändå.. :roll:

Hoppas alla mår bra. Ta hand om er. Tänker på Erik och hans närmsta varenda gång jag går in på forumet.

Fridens!
Praise the Lowered
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Heros' Amazon

Post by Shift »

Snyggt fäste! :D Innovativt och kul!

Men du, det är inte en sån där fin elmotor som byter håll när man byter poler?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Heros' Amazon

Post by Rogge »

snyggt jobbat hörrö du! :)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Heros' Amazon

Post by roberth »

Bra jobbat! Och snygg fot till fläkten.
Upplevde samma känsla när jag drog igång min "bombstyle"bakrutefläkt. Känns nästan farligt att ha igång den för den snurrar hejdlöst fort och låter ganska högt. Funderar om en reostat av något slag istället för brytare så man törs ha igång den lite showsnyggt.
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Post Reply