Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Shift wrote:
Uffe wrote:
Telis wrote:Ruggit härlig tråd !
Funderat på att starta recondfirma?
Vad är det för mineralolja du använder till mattorna? Pratar vi motorolja??? :)
/Henrik
Tackar ödmjukast Alla! Jag använder, givetvis, mina egna prylar (reklam igen...) och i detta fall en lättflytande mineralolja på 400 ml sprayburk (Loctite 8001). Lätt att applicera och tränger kanonbra in i gummit.
Har jag fattat det rätt om att du använder handrengöring från Loctite till att göra rent dem?
Nja, att smörja in mattorna efteråt är ju en sak (mineralolja av något lågvisköst slag). Rengöringen är i stort sett gjort med varmvatten och ett rengöringsmedel. Att just den burken (handrengöringen) kom i bilden bara blev så även om pimpstenen hjälper till att ta bort hårt fastsatt skit. Så, vatten är ett underskattat rengöringsmedel, helt klart!!
Men efter vattnet renrör jag även med ett lösningsmedel, mest för att, så att säga, "resa upp" gummits yta så att den lättare tar åt sig den nya oljan.
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Nu har det gått en knapp månad sedan jag fick hem bilen i garaget (4 veckor exakt). Denna skulle vara ett riktigt långtidsprojekt som verkligen inte skulle stressas fram. Hmmm, jag vet inte men en sak är säker att underlaget jag fick gentemot vad jag förväntade mig var bättre än jag kunde drömma om. Jag KAN helt enkelt inte låta bli att vara i garaget och att göra saker klart. Min familj uppskattar dessa äventyr... inte... men det får man ta. Nu har jag en vecka på mig sedan skall båten i sjön och då har jag fokus på den. Båtlivet är ju dessutom inte ett egoprojekt utan definitivt en familjegrej. Här kommer lite bilder på var jag är nu. Det som skall till nu är att ta tag i uppstarten av motorn så jag kan ta mig till ett proffs, som talar om vilka bussningar i fram och bakvagn som behöver bytas. Varför byta det som inte behövs? Sedan skall jag själv lacka sandplåtarna medans ett proffs skall lacka framskärmar och fronten. Men, innan dess så har jag en hel del att göra med dessa bitarna då de är ganska "sledna", som vi säger här i Skaune.

Jag kunde inte låta bli att montera ihop baken. Efter lackering av sandplåtarna skall kromet på.
Image

Huven med sina patinerade lack och detaljer. Skulle jag i framtiden ångra mig angående lacken skall jag beklä dessa tunga goa originalbokstäver med GULD 8) Att köpa nytillverkade är inte att tala om.
Image

Lite suddig bild såg jag nu.
Image

Putsat upp "innomhus" oxo!
Image

Jag har inte fattat detta med fällbara stolar i en 4-dörrars... förrän nu! Man kan ju justera sätet i lämplig vinkel. Inte bara fälla helt. Ganska skönt för an som jag på 1.90.
Image

Jag har valt ut de 4 bästa fälgarna som jag fixat till. Jag tror inte att de behöver lackas om utan får vara lite skavda. Navkapseln och snobbringen täcker ju mycket. Hittade även ett fint gammalt däck med vit sida som jag skall ha som reservhjul. Man hade helt enkelt vänt ¨på däcket så att vita sidan doldes och det såg jag först igår :)
Image

Och, bara för att ni inte skall tro att allt är klart kommer här även en helhetsbild.
Image

Nu tar det nog ett tag till nästa uppdatering. (2 dagar eller nåt sånt :wink: )
Ha det bra
//Uffe
Amazon 1957
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Hasse63 »

Ojoj. Baken ser ju nylackad ut 8) Hur fint som hälst. :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Amazon »

Du har också den gamla domkraften ser jag och förmodligen "koppar" under bilen också. Hur är det med huvbokstäverna, är de tillverkade på annat sätt än de nytillverkade? Jag har fått tag i en uppsättning som ska vara NOS (ganska lätta) samt en uppsättning som är helgjutna men de är förmodligen nyproducerade i England.
Volvo P1200VB 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Amazon wrote:Du har också den gamla domkraften ser jag och förmodligen "koppar" under bilen också. Hur är det med huvbokstäverna, är de tillverkade på annat sätt än de nytillverkade? Jag har fått tag i en uppsättning som ska vara NOS (ganska lätta) samt en uppsättning som är helgjutna men de är förmodligen nyproducerade i England.
Tack Hasse63 :D

Joda, den gamla domkraften och de klart smidigare "kopparna" under bilen finns med. Jag har gjort misstaget att lyfta min 59:a med den typen av medföljande domkraft som är ganska ostabil. Gick sådär bra :x Jag tog garagedomkraften nästa gång. Men, denna saxdomkraften till 57:an är ju hur bra som helst. Konstigt Volvo gick ifrån detta konceptet.

Huvbokstäverna är stor skillnad på nya och gamla. Jag har köpt de nya till 59:a och de är lätta och "L'et" är böjt så det passar perfekt mot huven. Snyggt och fint såklart, men de gamla är helgjutna och klart mycket tyngre och gedignare. Inte för att det spelar mig någon roll men de gamla slitna passar bra till huvens stenskott. Såg dina bilder på Garaget...kanonfint!
Amazon 1957
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Hugger69 »

Uffe wrote:
Amazon wrote: Huvbokstäverna är stor skillnad på nya och gamla. Jag har köpt de nya till 59:a och de är lätta och "L'et" är böjt så det passar perfekt mot huven. Snyggt och fint såklart, men de gamla är helgjutna och klart mycket tyngre och gedignare. Inte för att det spelar mig någon roll men de gamla slitna passar bra till huvens stenskott. Såg dina bilder på Garaget...kanonfint!
På tal om dessa eländiga nytillverkade huvbokstäver! :x
PÅ 65:an är ju dessa ocå i "guld" å när jag lackade om Amazonen så bytte jag naturligtvis dessa mot nyköpta från SVIS/Volvo i Köping. Vi fick ta från fem(5) olika satser för att få ihop en enda uppsättning som ändå inte var bra! :x

Jag fick då kontakt med ett företag i Sthlm som förgyllde allt möjligt med äkta guld genom elektrolytbad.
När han efter många försök till slut fick guldet att fästa sa att han att materialet i bokstäverna var bland d skummaste han vart med om, måste var nåt billigt hopkok!

D vart bra till slut och en viss känsla att åka omkring med huvbokstäver överdragna med äkta GULD!! :D


Image

..man kan ana glansen på V:et här ovan!


Grymt fina bilder som vanligt, jag sitter med ett fåning leende på lpparna hela tiden! :lol:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Hugger69 wrote:
Uffe wrote:
Amazon wrote: Huvbokstäverna är stor skillnad på nya och gamla. Jag har köpt de nya till 59:a och de är lätta och "L'et" är böjt så det passar perfekt mot huven. Snyggt och fint såklart, men de gamla är helgjutna och klart mycket tyngre och gedignare. Inte för att det spelar mig någon roll men de gamla slitna passar bra till huvens stenskott. Såg dina bilder på Garaget...kanonfint!
D vart bra till slut och en viss känsla att åka omkring med huvbokstäver överdragna med äkta GULD!! :D
Kanske om man spacklar och slipar de gamla bokstäverna och sedan med hjälp av en typ tops drar på guld från tunna ark man kan köpa hos en guldsmed. Känns, tycker jag, som det borde kunna bli bra? Som sagt ganska go känsla att ha lite guld i nosen 8)
//Uffe
Amazon 1957
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Hugger69 »

Uffe wrote:Kanske om man spacklar och slipar de gamla bokstäverna och sedan med hjälp av en typ tops drar på guld från tunna ark man kan köpa hos en guldsmed. Känns, tycker jag, som det borde kunna bli bra? Som sagt ganska go känsla att ha lite guld i nosen 8)
//Uffe
Nja, tror det blir bäst på elektrolytisk väg, typ! :wink:
Firman hette Eklunds Oxid i Sthlm, tvivlar på att firman, eller medarbetarna, finns kvar med tanke på miljön! :roll:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
AndersG
Posts: 40
Joined: Wed Mar 25, 2009 5:13 pm
Location: Oxelösund

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by AndersG »

Har följt tråden med stort intresse och måste säga att den är verkligen kanonfin!
Sedan har man ju sett ett par saker som man kan ha nytta av framöver, alltid bra :)

Anders
Blå 62;ans 122S
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Det låter bra det AndersG, man skall ju lära av varandra :)

Har fått lova familjen att antingen mindre tid i garaget eller mindre tid framför datorn. Resultatet blev tyvärr att ni fick lite färre uppdateringar och bilder på denna tråd. Idag har jag äntligen fått "fram" Midnattsblå färg i 2-K med härdare i Sprayburk!!! Hur coolt som helst och ett kanonresultat blev det, för en ytterst glad superamatör. Det handlar om sandplåtarna på båda sidor som jag har lackerat i garaget. Det blir så mycket enklare att bara skicka 2 skärmar och en front till proffslackeraren och inte hela bilen. Nu skall lacken härda klart sedan skall jag polera ihop gammal och ny lack så gott det går. Jag tror det blir kanon och jovisst... ni skall få bilder 8) Efter detta kan jag montera på bakre stötfångare med smala horn. Skall bli en fröjd :D

Har bytat och fixat en del i motorns alla bidelar som tänddelar mm mm. Har dessutom skaffat "ny" höger framskärm och en del andra prylar som saknades på bilen. Saknar nu framförallt en "ny" front, ett avgassystem och 2 st kylrör till min B16. Konstigt att jag fick med 2 reservmotorer, utöver originalmotorn och ingen av alla dessa tre motorer hade dessa två kylrör monterade?? Jag skall köra med värmebeständiga slangar till att börja med. När jag löst avgassystemet skall jag starta upp henne och det kan ju bli lite spännande efter en schyst renovering av motorn.
//Uffe
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Sådärja, nu börjar det likna något... bakifrån i alla fall. Saknar ett gäng snygga hjul men annars så :)

Den är skönt men framförallt jämt patinerad nu med alla inslitna detaljer ihop med den gamla lacken.
Image

Jag var bara tvungen att ta en bild på grannbilen 2 meter ifrån. Kanske är det så att man alltid gillar det senaste man gjort mest?? Men, jag måste ändock säga att jag gillar bilden ovan bäst. Men visstja... jag har ju båda två i garaget :wink:
Image
Amazon 1957
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Shift »

Det är nog ingen här som är avundsjuk, inte alls... :lol:
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Hugger69 »

Oh så vackert!!

...men vafalls...e d Kenny Starfighter man ser spegla sig i hornet där!!?? :shock:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by hero »

Nej ingen alls är avundsjuk. Hur går det med bilen för övrigt? Sitter du fortfarande och polerar eller har du börjat på något annat med? :)

Och visst ser det misstänksamt likt ut som Kenny S haha :lol:
Praise the Lowered
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Nu är det otroligt spännande, här kommer på särskilld begäran... Kenny Starfighter!!

Och för er som inte läst tidigare KennyS inlägg och inte fattar någonting... skit i detta inlägg och gå vidare till nästa :)
























Image

Kanske synd att avslöjja Brassestolarna som KS??
Amazon 1957
Post Reply