En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

egentligen för bra!

Köpte den för den grå mattans skull. De sista B16 har ju grövre kardantunnel så det är samma matta som i min. (som nu ligger i min bil)

När jag skulle slakta bilen för många år sedan och tog ut reservhjulet fann jag en icke rostig desutom olagad reservhjulspotta. Dörrar är mycket bra. Så jag hade inte riktigt lust att kapa ner den då men snart åker den. Det är förövrigt denna bil som kommer donera delar till Kroatsien om ingen annan hjälper till när (om) det blir av.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by PeterB »

Reservdelsbilen är ju likadan som min, samma färg och samma årtal (61?).
Och likadan växellåda hade den, m30. Trevligt att se!
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Var på möte med Friluftsfrämjandet i torsdags och kom hem med ryggskott..... trolig orsak kaffeserverande. Tur att man inte dricker den bryggden.
Har tränat och stretchat som en tok sedan jag kom upp ur sängen så äntligen kan man göra någonting vettigt. Nu i kväll "firade" jag mitt någorlunda stabila tillstånd med att gå ut och mäta kardanlängder.

De mått jag skriver är en kadan utan knutkors (alltså två lösa rör) de är inte lösa ännu men det var lättare att förklar så. Längden är max längd över hela röret inklusive "öron"

bak från 61'a 792mm. Hos grannen fann jag rör som var 794 och 779mm
fram från 61'a (max ihop) 827mm

skillnad mellan en M40 och M41 är grovt någonstans mellan 290-300 mm

så jag kom hem med ett främmre rör på 533mm, fann även rör på 518mm

så innan jag river bort låda och kardan ur bilen måste jag kolla hur mycket det rör sig mellan de två kardanrören i dag så man vet. För man får väll inte till det med exakt rätt antal cm på den nya kardan.

Överväxellådan är färdig för hämtning i morgon (torsdag) till det fazial priset av knappt 4000

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Det blir inga bilder i kväll men nummera har man en 5 växlad Amazon! :P

Eftersom jag tycker prisbilden på OD spakar är fel (för dyra) så blir det ingen sådan just nu. Har istället monterat en dragbrytare i hålet till vänster (där extraljusen styrs på GT). Om OD är inkopplad ser man på blinkerskontrollampan med hjälp av ett par dioder och ett 10 ohm motstånd.

Lyfte ur motorn och passade på att täta oljeläckan vid bensinpumpen vart vart "getsperma" till slut fastän jag har försökt undvika det i det längsta. Hittade också en vattenläcka vid vattenpumpen så även där vart det en ny packning (dock utan ovanstående kladd)

A/C är nästan klar. saknar en ringkabelsko och dränering från kupedelen

Generatorn har fått ett av de vanliga "ovala" hålen vid infästningen. Tyvärr vid framdelen så jag måste låna någon avdragare för att byta den gaveln. Man kan tydligen inte dra bultarna för hårt.... Det kanske är därför det sitter UNF där, de skall dras satan hårt...

Har provmonterat V O L V O bokstäver och huvkråka, skall beställa lite låsbrickor så jag får dit dom.

Lyckades med bedriften att vända ett knutkors fel.... slamrade fint när man backade och motorbromsade.... Trodde först att det var fel på den nyrenoverade lådan men som tur var berode felet på en okunnig montör (jag alltså) Man får alltid lära sig nya saker.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by einar- »

QV wrote:Generatorn har fått ett av de vanliga "ovala" hålen vid infästningen. Tyvärr vid framdelen så jag måste låna någon avdragare för att byta den gaveln. Man kan tydligen inte dra bultarna för hårt.... Det kanske är därför det sitter UNF där, de skall dras satan hårt...
Du menar den här åkomman :wink:
Image
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

just så ser det ut einar.... fast även i metallbygen.

bilder kommer nu
Att hitta till SVIS är inte så svårt, bara kolla efter VOLVO bilar
Image
Här ligger min dtyp (på gröna lådan) med retur på överblivna reservdelar i banankartongen.
Image
under tiden hemma så har man försökt tvätta delar
Image
och testat på citronsyra metoden (med difus framgång) på rosten
Image
på fredagen pallades bilen upp och se vad man finner då...
Image
Det började läcka bensin (bland annat)
nåväl motor ur
Image
Jag är glad över att bensinpumpen har ett filter, är har vi avlagringar från 700 mil
Image
sedan finner man varför jag har haft ett skorrande ljud från A/C pumpen, bulten har gått av...
Image
Även vatten har man fått fylla på ibland
Image
och på kvällen vart det motor i
Image
på lördagen vart det montage av kardanstång, denna bild med ett felvänt kors :evil: tog några timmar innan man fann det felet.
Image

/Janne
Last edited by QV on Sun Jul 12, 2009 2:12 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Uffe »

Gott Jobbat Janne :) Gällande dina avlagringar i bensinpumpen, hade du rengjort tanken innan dessa 700 mil? Jag kan nämligen tänka mig att min bil/tank kommer att avge något liknande, då bilen stått utan bensinlock under många år och skit. Jag tänkte i alla fall lossa bottenpluggen och försöka spola ur tanken så gott det går.
Amazon 1957
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

jag hade bensin kvar i tanken och locket på..... Tömde ur besinen när jag tog ur tanken och kollad ner lite försiktigt. (stank satan) eftersom det så OK ut så gjorde jag inget specielt. Förutom att jag bytte ut bensinröret då!

Från ett tidigare inlägg
62 mils körning har gett sina spår. Bild före och efter.
ImageImage

Så först 60 mil sedan 700 mil nästa gång blir då 5000 mil eller ?

/Janne
Last edited by QV on Sat Mar 06, 2010 12:24 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by hero »

Det där ser väldigt otrevligt ut med de avlagringarna. :S Det är väl en sak jag får ta och göra jag med känns det som.

Rullar bilen nu? Och isånnafall, rullar den bra med de nya knutarna? ;)
Praise the Lowered
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Rekordabilly »

Var kan man få tag i den där snygga metallomspunna bensinslangen :?:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

hero wrote:Rullar bilen nu? Och isånnafall, rullar den bra med de nya knutarna? ;)
Ja den rullar bra med de nya knutarna. Specielt efter att jag vände på den bakersta.
Sitter man själv i bilen (vilket jag gör för det mesta) så fungerar det bra med 75hk B18, OD typ D och 4,10 axel bak. Även om nu min lösning med en dragknapp till OD inte är optimal så är den som resten av bilen, fungerande......

/Janne
Last edited by QV on Tue Apr 28, 2009 10:22 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Rekordabilly wrote:Var kan man få tag i den där snygga metallomspunna bensinslangen :?:
Om jag kommer ihåg rätt så är den köpt här http://www.vp-autoparts.com/Downloads/amazonkatalog.pdf har efter halva renoveringen bytt leverantör (till VP-autoparts) av delar eftersom det inte fungerade något bra mellan mig och den förra.....

Det är den "dyra" före 65 isåfall, men fråga innan beställning.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Har köpt lite delar för att motera dit VOLVO i fronten samt en del annat godis så lite bilder kommer till helgen.
I söndags efter att ha varit och klättrat i ågelsjön (Norrköping) så började jag tröttna på att alltid kolla om bensinlocket sitter kvar (har tappat det några gånger) Fick en flachback på var mina tanklock låg för någon stans och gick för att rota i botten på lådan med kvarvarand elhärvor. Där i botten ligger två LM tanklock samt två kompletta satser framhjulslager! (bra ordning va). Glad i hågen så provade jag locken på bilen. Det fina passade inte alls :evil: det ramlade av ännu lättare än det jag har nu. Det andra passade inte heller :evil: :evil: :evil: Efter en dubbelcheck så kan det vara så att när de slangade bensin ur bilen 1991 :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: så vart det brytmärken på tankröret. Fram med hammaren och börja justera :twisted: 100 knackningar senare så passar locket 8) Man låser det. Funkar underbart 8) :D :mrgreen: Låser upp, försöker att låsa upp..... hämtar kraftig tång, smörmedel, allt som kan tänkas behövas men icke :evil: :evil: :evil: :evil: låsdjävulen har gått i baklås! :shock: Fram med 12 mm borren och börja borra upp låset 15 minuter efter monteringen. Så nu sitter man där med samma glappa tanklock igen :?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Hasse63 »

Ja är det inte frustrerande så säg :roll: Allt jobb förgäves :x
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Telis »

Tråkigt! Själv monterade jag en ny fin packning på mitt glappa lock, gick jättefint att sätta dit, härlig känsla, tätt och inte glapp.... tills jag skulle ta bort det :cry: fick inte bort locket utan att skära sönder min nya packning.... Vaför ? Fortfarande ingen aning men det är väl tankröret som är slitet kanske. Fick bli ett gammalt annat lock istället. Lite jobbigt att prova olika lock om man behöver borrmaskin eller mattkniv för att få väck det :)
Post Reply