B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
200CFM bör man har nått redan vid 10-11mms lyft....
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
hehe jo det är klart, men du frågade hur man får en b20 kanal att hänga med upp till 16mm och med vilket borr. höll för ett par månader sen på med en b20 special med 46mm ventil som flödade 227cfm vid 16mm och ökade hela vägen till det bottnade i styrningen. en sån topp med en sån här kam hade varit kul att prova
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Det blir inte någon avancerad topp jag ska ha kamaxeln till nu, bara en "putsad" E-topp, knappast optimalt men jag är mest intresserad av att se att det fungerar mekaniskt
Till er som har hållit på med toppar mycket, hur säker kan man vara på att flödet i motorn slutar att öka över ett visst lyft för att man mäter det? I flödesbänken används ett ganska lågt tryckförhållande, för ett större tryckförhållande eller även för den delen lägre, borde den gränsen kunna ändras ?
Till er som har hållit på med toppar mycket, hur säker kan man vara på att flödet i motorn slutar att öka över ett visst lyft för att man mäter det? I flödesbänken används ett ganska lågt tryckförhållande, för ett större tryckförhållande eller även för den delen lägre, borde den gränsen kunna ändras ?
-
- Posts: 282
- Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
- Location: Malmö
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Lyftarna och kammen ser verkligen HI-Tech ut.....men vad vinner du egentligen med rullyftare, kan det ge mer effekt? och i såfall varför..lägre friktion, visst kan du flöda bra på 16mm lyft så kommer detta att naturligtvis öka fyllnadsgraden men.... en liten förklaring hade inte varit fel, man är ju nyfiken som fan
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Det här med flöde kontra lyft, det är sällan så att flödet abrupt stannar av vid ett visst lyft, det som vanligtvis händer är att flödeskurvan böjer av och planar ut. Är kanalen riktigt usel så brukar man tappa flöde då lyftet ökas på ytterligare.
Sedan är det så att en kanal som flödar bra vid ett lågt differenstryck också flödar bra då trycket höjs, analogt är det med en felaktigt utformad kanal. Med höjt tryck så kommer eventuella flödesseparationer att märkas mer.
Sedan är det så att en kanal som flödar bra vid ett lågt differenstryck också flödar bra då trycket höjs, analogt är det med en felaktigt utformad kanal. Med höjt tryck så kommer eventuella flödesseparationer att märkas mer.
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
min babyblåa R20 med 48or, går de in under porr?
-
- Posts: 58
- Joined: Fri Nov 14, 2008 10:04 pm
- Location: Uppsala
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Mitt bidrag till porren !!
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
meget tøft !! hva har du gjort med denne motor da ? Topplock ,kamMickemannen wrote:Mitt bidrag till porren !!
mvh
Vidar
-
- Posts: 58
- Joined: Fri Nov 14, 2008 10:04 pm
- Location: Uppsala
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Hej.
Tackar, tackar,, jo jag är riktigt nöjd med den.
Det är en grundligt renoverad B20 med steg 2 topp, k-kam, dubbla SU-förgasare med polerade trattar och extraktorgrenrör.
Kanske inte den hårigaste motorn här på forumet men den räcker nog mer än väl till mig, försökte få till en tidsenlig trimmning.
Tackar, tackar,, jo jag är riktigt nöjd med den.
Det är en grundligt renoverad B20 med steg 2 topp, k-kam, dubbla SU-förgasare med polerade trattar och extraktorgrenrör.
Kanske inte den hårigaste motorn här på forumet men den räcker nog mer än väl till mig, försökte få till en tidsenlig trimmning.
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Jeg har tenkt å bygge en liknende motor,men vurderer å bruke en nyere kamprofil som tg motor har som er tilpasset su.Hvor mye er en steg 2 planad ? Vet du sånn ca hur mange hk du har fått i din motor ?Mickemannen wrote:Hej.
Tackar, tackar,, jo jag är riktigt nöjd med den.
Det är en grundligt renoverad B20 med steg 2 topp, k-kam, dubbla SU-förgasare med polerade trattar och extraktorgrenrör.
Kanske inte den hårigaste motorn här på forumet men den räcker nog mer än väl till mig, försökte få till en tidsenlig trimmning.
Mvh
Vidar
-
- Posts: 113
- Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
- Location: sävar/umeå
- Contact:
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
hej janne det vore intressant att se flöden och bilder på dina toppar och mer info om hur du testar och portar dem,
jag tycker det är mycket svårt eller nästan omöjligt att få såna flöden på 10mm??
men jag har inte lika många år bakom slipen som du, jag har bara slipat b20 toppar i ca 20år
jag har inte sätt nån B20 topp i min bänk som är över 200cfm vid de lyften, knappt nån topp över 200cfm överhuvudtaget som inte är om svetsade på nått vis i alla fall eller som är portade så tunn att de inte fungerar i praktiken.
en del kan också bero på flödesbänken? har den bänken du kört i testat erland cox test plattor?
jag skulle också vilja tillägga att martin är en väldigt duktig portare, oftast mycke bättre fart på hans toppar än andras som jag kört i min flödes bänk inklusive mig själv ibland
jag tycker det är mycket svårt eller nästan omöjligt att få såna flöden på 10mm??
men jag har inte lika många år bakom slipen som du, jag har bara slipat b20 toppar i ca 20år
jag har inte sätt nån B20 topp i min bänk som är över 200cfm vid de lyften, knappt nån topp över 200cfm överhuvudtaget som inte är om svetsade på nått vis i alla fall eller som är portade så tunn att de inte fungerar i praktiken.
en del kan också bero på flödesbänken? har den bänken du kört i testat erland cox test plattor?
jag skulle också vilja tillägga att martin är en väldigt duktig portare, oftast mycke bättre fart på hans toppar än andras som jag kört i min flödes bänk inklusive mig själv ibland
J.LUNDIN wrote:200CFM bör man har nått redan vid 10-11mms lyft....
Last edited by jens gustavsson on Tue Apr 21, 2009 3:52 pm, edited 1 time in total.
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se
-
- Posts: 113
- Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
- Location: sävar/umeå
- Contact:
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
det blir mycket intresant att höra hur det går med din nya rull kam 440-6, som jag sa då jag prata med dig på telefonen så skulle jag gärna vilja testa en sån på min nya B20 turbo motor som jag jobbar med.
jag har byggt en bromsbänk nu och den kommer att plågas en hel del där snart.
jag har byggt en bromsbänk nu och den kommer att plågas en hel del där snart.
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
vart har du fått fatt i trattarna? letar själv efter sånnaMickemannen wrote:Det är en grundligt renoverad B20 med steg 2 topp, k-kam, dubbla SU-förgasare med polerade trattar och extraktorgrenrör.
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Hej Jens,
Det är som du antyder, för att nå dessa flödesvärden måste man svetsa i toppen. Insugskanalen på en B20 topp är som Erland Cox skrev på Sävarforumet, ganska eländig. Det krävs att man reser upp kanalen och minskar inner radien en hel del.
Den topp som jag indirekt refererade till flödesprovades i den första Quickflow apparaten som togs in Sverige, så det där med kalibrering mot andra anläggningar var aldrig aktuellt...
Det är som du antyder, för att nå dessa flödesvärden måste man svetsa i toppen. Insugskanalen på en B20 topp är som Erland Cox skrev på Sävarforumet, ganska eländig. Det krävs att man reser upp kanalen och minskar inner radien en hel del.
Den topp som jag indirekt refererade till flödesprovades i den första Quickflow apparaten som togs in Sverige, så det där med kalibrering mot andra anläggningar var aldrig aktuellt...
-
- Posts: 113
- Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
- Location: sävar/umeå
- Contact:
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
jo svetsar man och grejar så är det nog inga problem då har jag sett och portat B20 som är över 250cfm på 14mm. men tyvär är det toppar som sällan fungerar i värkligheten.
den Quickflow hadde den nån undertrycks mätning?
gick det att suga 200cfm på ärliga 28" vatten?
har du portat och flödat nåra toppar som inte är omsvetsade alltså vanliga rally toppar?
den Quickflow hadde den nån undertrycks mätning?
gick det att suga 200cfm på ärliga 28" vatten?
har du portat och flödat nåra toppar som inte är omsvetsade alltså vanliga rally toppar?
J.LUNDIN wrote:Hej Jens,
Det är som du antyder, för att nå dessa flödesvärden måste man svetsa i toppen. Insugskanalen på en B20 topp är som Erland Cox skrev på Sävarforumet, ganska eländig. Det krävs att man reser upp kanalen och minskar inner radien en hel del.
Den topp som jag indirekt refererade till flödesprovades i den första Quickflow apparaten som togs in Sverige, så det där med kalibrering mot andra anläggningar var aldrig aktuellt...
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se