Motortvätt med ånga

Moderatorer
Post Reply
12134VF
Posts: 2
Joined: Thu Aug 28, 2008 10:34 am
Location: Borgholm

Motortvätt med ånga

Post by 12134VF »

Ångtvätt sägs ju göra underverk. Är det någon som provat göra rent motor plus motorutrymme med detta? Borde ju vara mera skonsamt än en hetvattentvätt?
1-210, 8-120, 3-220, 32-130, 4-240, 1-264, 2-164, 2-480.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Motortvätt med ånga

Post by Hasse63 »

Hej och välkommen.

Där jag en gång jobbade fanns en högtryckstvätt som gick på diesel, den kunde man ångtvätta med och det blev rent på de mest ingrodda motordelar. går även att tvätta bilen men jag var då försiktig för det va ett ordentligt tryck i den. Man behöver inte någon avfettning.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Motortvätt med ånga

Post by Rogge »

o för att förlänga hasses inlägg lite så skulle man behöva avfettning så är diesel suveränt!

kommer ihåg när jag åkta på att spola av en anläggningsbil när jag jobbade på scania, hade råakt grisa ner den lite under hytten, o chauffören passade på att spruta på lite diesel på tjärfläckarna på chassit, som vi sen blåste av med högtrycken, (tror inte ens det va hetvatten utan det var i tvätthallen) o det löste fanimej upp all tjära!
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
AndersG
Posts: 40
Joined: Wed Mar 25, 2009 5:13 pm
Location: Oxelösund

Re: Motortvätt med ånga

Post by AndersG »

Har arbetat mycket med rengöring av ytor kraftigt nedsmutsade med ingrodd, fastbränd olja, och ånga är helt klart det allra bästa man kan använda.

Diesel eller avfettning(beroende på vad man har till hands) som man kan spraya på och låta verka en stund. Gnugga lätt med en borste och sedan pysa på med ånga lite försiktigt. Provade för ett tag sedan ett rengöringsmedel avsett för slakterier och likande. Sprayade på det på en sedan länge fastbrunnen tjockoljefläck och det var bara att torka rent med en trasa efteråt så var det skinande rent.
Allra bäst resultat blir det om man har en behållare/låda som man kan lägga tex ett topplock i och låta ångan pysa runt det några timmar.
Dock får man vara på sin vakt i och med att rost bildas väldigt snart. I och för sig är jag van med väldigt basisk ånga, men i alla fall.

Tyvärr har man ju inte någon ångpanna till hands i garaget, men det hade underlättat enormt.
Blå 62;ans 122S
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: Motortvätt med ånga

Post by AKK468 »

Fyll en blomspruta med rapsolja och spruta på vänta ett par minuter och spola rent, väntar du för länge blir det helt rent. Färglöst och plåtrent...
If it works, don't fix it.
Post Reply