växellåda + bakaxel
växellåda + bakaxel
jag går i planerna att bygga en amazon med rover v8 (vill ha en gammal svensk bil som sticker ut från dagens fula bilar(fula enligt mig) med lite v8 muller)
har kollat runt lite på skrotarna på just rover om växellådor fick svar av en som sa att de hade en som fortfarande var monterad men de sa att det var en BW35 kan det stämma då jag har för mig att de brukar sitta på amazon med b18/b20 eller kan de ha menat BW65
vilken av de 2 lådorna är bäst till rover 8an??
sedan har jag tänkt att montera 240ns bakaxel med spacer så jag får rätt bultcirkel (114,3/5) men vilken utväxling och modell kan bara bäst??
ska jag behålla vajer hastighetsmätaren eller byta till en med givare och montera en nyare mätare i kupen (kommer ju ha en hel del till mätare i bilen, som olje tryck, olje temp etc)
har kollat runt lite på skrotarna på just rover om växellådor fick svar av en som sa att de hade en som fortfarande var monterad men de sa att det var en BW35 kan det stämma då jag har för mig att de brukar sitta på amazon med b18/b20 eller kan de ha menat BW65
vilken av de 2 lådorna är bäst till rover 8an??
sedan har jag tänkt att montera 240ns bakaxel med spacer så jag får rätt bultcirkel (114,3/5) men vilken utväxling och modell kan bara bäst??
ska jag behålla vajer hastighetsmätaren eller byta till en med givare och montera en nyare mätare i kupen (kommer ju ha en hel del till mätare i bilen, som olje tryck, olje temp etc)
Re: växellåda + bakaxel
Enligt den här sidan: http://en.wikipedia.org/wiki/Borg-Warne ... ansmission" onclick="window.open(this.href);return false;
har BW35 funnits på Rover med V8. Samt Volvo. Men det finns säkert varianter och undantag som säger annorlunda. Du får nog kolla upp grundligt.
har BW35 funnits på Rover med V8. Samt Volvo. Men det finns säkert varianter och undantag som säger annorlunda. Du får nog kolla upp grundligt.
Re: växellåda + bakaxel
tack för svaret
trodde att 35an bara fanns på bla amazonens vridsvaga motor men man lär sig ju så länge man lever
trodde att 35an bara fanns på bla amazonens vridsvaga motor men man lär sig ju så länge man lever
Re: växellåda + bakaxel
BW35:an ska finnas på Rover P5(B) och P6(B) och där är det väl B modellerna (P5B,P6B) som är med V8. (du kan hitta en BW35:a i en del gamla Studebakers också
Vet ej vilken som är bäst, kan inte tänka mig att någon av dom är speciellt "bra" men BW65:an har lite bättre rykte och brukar anses bättre vad jag sett i alla fall.
Vet ej vilken som är bäst, kan inte tänka mig att någon av dom är speciellt "bra" men BW65:an har lite bättre rykte och brukar anses bättre vad jag sett i alla fall.
Re: växellåda + bakaxel
p6 finns med v8 sedan de började med den modellen det var på senare p6 som de kom med 2 och 2,2 l motorer om jag kommer ihåg rätt
jo jag har också hört det med bw65 så jag blev fundersam om just det när de svarade att det var en bw35 på just den rover p6 med v8
ja vi får se hur det blir om jag får tag på några grejor till bra pris
öppnar en tråd isåfall som visar hur det går under byggets gång
jo jag har också hört det med bw65 så jag blev fundersam om just det när de svarade att det var en bw35 på just den rover p6 med v8
ja vi får se hur det blir om jag får tag på några grejor till bra pris
öppnar en tråd isåfall som visar hur det går under byggets gång
Re: växellåda + bakaxel
Hej, lånar tråden lite och tänkte ställa en fråga, om det är någon som har koll.
Frågan är om det är enklare att köpa en komplett P6 eller SD1 rover med bw35 och flytta över motor och låda till amazonen, eller om man ska köpa en lös bw35 som suttit på en amazon från början och sen köpa en lös Rover v8:a?
Köper man en hel bil passar ju självklart motor och låda ihop, men då kanske inte utgående axel från lådan samt fästen passar rakt av på amazonen?
Köper man en lös låda till amazon passar ju lådan bolt on, men passar den då till v8:an med sprängkåpan?
Självklart är det säkert inga stora problem att tillverka nya fästen och så.
Men om nån har koll på vad som skiljer lådan som satt på amazon vs lådan som satt på rover vore det kul att veta.
Har tänkt införskaffa antingen komplett bil eller köpa låda och motor för sig under nästa vecka om det vill sig väl och skulle behöva lite mer info om det finns att tillgå.
Har testat att söka och det finns ju en miljon trådar om detta, men ingenstans hittar ja info om det ja undrar över.
Frågan är om det är enklare att köpa en komplett P6 eller SD1 rover med bw35 och flytta över motor och låda till amazonen, eller om man ska köpa en lös bw35 som suttit på en amazon från början och sen köpa en lös Rover v8:a?
Köper man en hel bil passar ju självklart motor och låda ihop, men då kanske inte utgående axel från lådan samt fästen passar rakt av på amazonen?
Köper man en lös låda till amazon passar ju lådan bolt on, men passar den då till v8:an med sprängkåpan?
Självklart är det säkert inga stora problem att tillverka nya fästen och så.
Men om nån har koll på vad som skiljer lådan som satt på amazon vs lådan som satt på rover vore det kul att veta.
Har tänkt införskaffa antingen komplett bil eller köpa låda och motor för sig under nästa vecka om det vill sig väl och skulle behöva lite mer info om det finns att tillgå.
Har testat att söka och det finns ju en miljon trådar om detta, men ingenstans hittar ja info om det ja undrar över.
Re: växellåda + bakaxel
Om du köper en hel bil så kan du ju testa motor och låda, att köpa en lös låda kan ju vara grisen i säcken om man har otur, om du inte ska renovera den i och för sig då kvittar det kanske.
Re: växellåda + bakaxel
Jo det har du ju iofs rätt i. Kan ju vara skönt att få allt provkört och testat innan man köper något.
Re: växellåda + bakaxel
Så där, ett stycke rover V8:a inhandlades för 2 månader sedan och står och väntar på att få komma i amazonen.
Men frågan återstår som sagt, om ja kan köpa en BW35 från en amazon och den passar rakt av till motorn eller om ja bör leta efter en BW35 som suttit på en rover från början?
Finns det någon som vet om BW35:an som satt på amazon skiljer sig något från den som satt på rover?
Finns ett par stycken BW35:or på blocket från amazoner och 140:is, men ja vill inte köpa en sån låda om ja inte har mer kött på benen om det passar eller ej.
Nån gammal uv borde det väl finnas som gjort detta nån gång och har svar på hur folk löst det med växellådan i V8 amazonerna.
Men frågan återstår som sagt, om ja kan köpa en BW35 från en amazon och den passar rakt av till motorn eller om ja bör leta efter en BW35 som suttit på en rover från början?
Finns det någon som vet om BW35:an som satt på amazon skiljer sig något från den som satt på rover?
Finns ett par stycken BW35:or på blocket från amazoner och 140:is, men ja vill inte köpa en sån låda om ja inte har mer kött på benen om det passar eller ej.
Nån gammal uv borde det väl finnas som gjort detta nån gång och har svar på hur folk löst det med växellådan i V8 amazonerna.
Re: växellåda + bakaxel
Lådorna är i stort sett lika, men kåporna skiljer. Alltså, en automat från Volvo har en mindre bultcirkel mot motorn än Rover. Volvo B30 och B20 lådor har också olika bultcirkel + jag tror att det finns 2 olika längder på Volvo-lådorna (några år sedan jag skruvade med dessa, kommer inte ihåg allt)
Men om du hittar en kåpa från Rover för BW35 är det bara att skruva fast den på Volvo-automaten. Tyvär är de ganska sällsynta, eftersom de flesta Rover såldes som manuella.
En bekant köpte en Rover automat-kåpa i sommras på Blocket för 1000:- så de finns. Ett tips är annars att fråga den lokala dyngsprättar-ligan, då denna kombination är omåttligt populär i JEEP-kretsar.
Annars bygger du en egen kåpa av Volvo-Rover delar som svetsas ihop i en gigg.
Men om du hittar en kåpa från Rover för BW35 är det bara att skruva fast den på Volvo-automaten. Tyvär är de ganska sällsynta, eftersom de flesta Rover såldes som manuella.
En bekant köpte en Rover automat-kåpa i sommras på Blocket för 1000:- så de finns. Ett tips är annars att fråga den lokala dyngsprättar-ligan, då denna kombination är omåttligt populär i JEEP-kretsar.
Annars bygger du en egen kåpa av Volvo-Rover delar som svetsas ihop i en gigg.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Re: växellåda + bakaxel
Kanon, tusen tack för svaret.
Nu vågar man ju köpa en låda iaf, hoppas bara man lyckas hitta en sprängkåpa också.
Får lusläsa blocket nu efter rover annonser så man kommer igång med motorbygget nån gång.
Det suger i V8 tarmen
Nu vågar man ju köpa en låda iaf, hoppas bara man lyckas hitta en sprängkåpa också.
Får lusläsa blocket nu efter rover annonser så man kommer igång med motorbygget nån gång.
Det suger i V8 tarmen
Re: växellåda + bakaxel
Annars kanske du ska fundera på att montera en automat med överväxel och lockup? BW35 är ju inte kända för att vara speciellt hållbara, men det kanske finns modernare lådor som är lättare att hitta idag + reservdelar.
Kanske modernare Volvo eller GM 700? Även om det krävs lite mer jobb och fundering under installationen, så vet jag att du inte kommer att ångra dig när du glider runt i 100 km/h med 1500 rpm.
Kanske modernare Volvo eller GM 700? Även om det krävs lite mer jobb och fundering under installationen, så vet jag att du inte kommer att ångra dig när du glider runt i 100 km/h med 1500 rpm.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"