Finns det över huvud taget ett direkt samband mellan höjd insugskanal och ändrat varvtalsregister...? Min personliga uppfattning är att det som till stor del styr registret är kamtid och rörlängder (avstämning). Det som kan påverkas av förändrad vinkel är kvalitén på förbränningen genom förändring av bränsleluftblandningens introduktion i cylindern dvs. swirl och tumble.
Vald vinkel, den värsta vinkel du kan ha på en kanal lär vara 11 grader, därefter blir ventilstyrningen oändligt lång,,,
Som vanligt går det inte att svara på vilken vinkel som är optimal eftersom man alltid måste ta hänsyn till en rad med inverkande parametrar och då återstår det som alltid, att ta fram en mängd olika modeller och prova, prova,prova. Får man tro en del SAE rapporter så får inte insugsröret mot toppen ha någon nämnvärd ändring av kanalens riktning. Att ha en uppvinklad kanal i toppen och mot denna ha en horisontellt liggande förgasare är således ingen bra design, det är definitivt inte optimalt även om den i praktiken fungerar.
Det som är dåligt med just B18/20 toppens insug är den långa inner radien. Om det funnits tillräckligt med gods på insidan så skulle jag ha provat med att platta till radien. Hur man gör finns beskrivet av flera personer bl.a. av Jim Fueling som även har ett patent på just detta område. Vad man än försöker göra med originalkanalen så är den rätt rutten i sin design, ger man sig på inner radien så måste man även åtgärda den yttre radien annars blir det helt fel på flera sätt. (jag har några intressanta uppslag om vad man kanske kan göra, men dessa behåller jag tills vidare för mig själv, jag måste testa dom innan jag säger något mer om det hela...
![Very happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
)
Ser man till borret på en B18/20 så är det alldeles för litet vilket gör att den fria ytan mellan ventil och cylindervägg är på tok för kort. Man får med andra ord aldrig till en riktigt effektiv flödesarea runt ventilen eftersom cylinderväggen skärmar av allt för mycket. Man kan gå två vägar runt det hela, antingen större borr med allt vad det innebär eller använda mindre insugsventil och göra porten effektivare. I slutändan så kokar det hela ner till den tidsarea som effektuttaget kräver, här kommer val av kamtiderna in. Tyvärr är allting betydligt svårare att få till i verkligheten än att bara vinkla om en insugskanal, där hittar du ingen helig Graal....
![Very happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)