Kopplingspedal stum

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Erikzon
Posts: 11
Joined: Sat Jun 20, 2009 11:19 pm

Kopplingspedal stum

Post by Erikzon »

Som rubriken lyder så har jag följande fel, kopplingen är helt stum. Bilen har stått många många år, har skiten rostat ihop? Har samma problem med bromsen.
amazon -66
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Kopplingspedal stum

Post by UKRUSE »

Med största sannolikhet har kolvarna i resp huvudcylinder och slavcylindern rostat / ärgat fast. Du har säkert samma problem även i hjulcylindrarna. Totalrenovering är nog den beska medicinen.
johnkee
Posts: 8
Joined: Tue Aug 18, 2009 12:03 am

Re: Kopplingspedal stum

Post by johnkee »

Erikzon wrote:Som rubriken lyder så har jag följande fel, kopplingen är helt stum. Bilen har stått många många år, har skiten rostat ihop? Har samma problem med bromsen.
Har just kört igång min Amazon(23 år sen sist) den startades och kördes 2km. för 10-15 år sedan och då satt kopplingen fast(pedalen gick att trampa som vanligt) jag konstaterade att lamellen rostat fast i svänghjulet, körde och röck & knöck men den satt så jag ställde undan bilen tills nu.

När jag nu tog ut bilen så satt också pedalen fast, gick inte att trampa vid första kollen, testade igen efter ett par dagar och trampade kanske lite hårdare och vips så gick den felfritt.

Efter en massa mekande för att få igång motorn så skulle jag igår köra och se om jag fick loss kopplingen, jag räknade med att få riva ner lådan för att få loss den.

Jag lägger i backen med handbroms åtdragen, håller kopplingen nere och kör på start till min stora förvåning släpper kopplingen direkt och allt funkar felfritt. :D

jag kollade i kopplingsbehållaren oc där var havregrynsgröt ungefär så jag bytte vätskan.


Konstigt nog funkar även bromsar felfritt.
Post Reply