Vad är en yx vev för något?B20-Borgen wrote:nån bild på min b20 å då
Borrad 92,98
R-kam
Ballanserad underdel
Yx vev
Weber 48:or
Extraktor
Steg 3 topp
Alu fördelare
B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
-
- Posts: 121
- Joined: Thu Nov 29, 2007 3:50 pm
- Location: Forsa
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Onödigt citat borttaget av Lars Bd
vevens motvikter är slipade som yx eg vet ej funktion av de förutom att de blir lättare
vevens motvikter är slipade som yx eg vet ej funktion av de förutom att de blir lättare
Volvo amazon med B20 vilken dröm:d
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Inget photoshoppat. Adaptern är en biltemaadapter och givaren är en separat VDO-givare.A-masen wrote:NysoO: Är det en Photoshopad bild eller har du en färdig adapter med tempgivare?
Har tittat på hur jag ska göra med temperaturgivaren. Fick med en massa adaptrar till den med olika gängor men ingen passar i oljegivaradaptern och ingen passar i oljetråget. Fasen va svårt det ska vara då Är ju svårt att veta vad det är för gängor också när sakerna kommer från staterna. UNC / UNF / NPT osv..
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
TackarNysoO wrote:Var någonstans i bakkanten skulle man ansluta den? Göra en adapter vid tempgivaren?
Hej. Du kan kapa en av slangarna som går till värmepaketet och montera en t-nippel där. Tag den som det är strömning i hela tiden, annars kommer förvärmningen bero på om du har värmen på i bilen eller inte.
Jag har sett andra lösningar också, men jag tror mest på denna.
210 -64, 223 -68
Yxvev
Förr om åren var det vanligt med lättning av vevaxlar genom att svarva av motvikterna och forma dessa som kniveggar. Tanken med detta var dels att lätta veven, dels att minska vevens luftmotstånd i vevhuset. Man blundade dock för något mycket viktigt i sammanhanget, man förändrade balansfaktorn allt för mycket varvid veven utsattes för kraftiga vibrationer, vilket slutade med utmattningsbrott. Första gången jag såg en dylik vev var hos Timo i mitten av 70-talet, jag påpekade redan då för Timo att det inte skulle hålla, jag till och med visade var på veven eventuellt brott borde ske. Döm om min förvåning, då jag drygt 3 månader senare besökte Timo och av en händelse frågade om hur veven hade fungerat. Timo drog fram veven som då låg i två delar på golvet under en bänk, den hade gått av precis där jag tidigare pekat.
Så benämningen "Yxvev" är definitivt korrekt.... Vill man ha en motor som håller så skall man definitivt inte sätta in sådant skit i motorn. På riktiga racevevar har man idag motvikter på alla tappar, allt för att motverka vibrationer som kan orsaka brott på axeln.
Så benämningen "Yxvev" är definitivt korrekt.... Vill man ha en motor som håller så skall man definitivt inte sätta in sådant skit i motorn. På riktiga racevevar har man idag motvikter på alla tappar, allt för att motverka vibrationer som kan orsaka brott på axeln.
-
- Posts: 121
- Joined: Thu Nov 29, 2007 3:50 pm
- Location: Forsa
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
okok min motor håller än iaf å de är andra sommaren med den nu
Volvo amazon med B20 vilken dröm:d
Good vibrations.....
Timos vevar var betydligt mer avsvarvade än den på bilden, vilket kan förklara det "korta bäst före datumet"...
-
- Posts: 52
- Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
La aldrig in någon bild på hur 2541 vipporna blev när dom blev klara... Bättre sent än aldrig...
Även en trevlig kamdrevs kåpa efter några timmars polering mad autosol...
Även en trevlig kamdrevs kåpa efter några timmars polering mad autosol...
Bäddfräsarn..
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
"Nästan" färdigt
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Ser kul ut de där... Skapa gärna en egen projekttråd.
har du en E-topp....ser inga spridare.
har du en E-topp....ser inga spridare.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Jag talar så dåligt svenska att det ska bli ingen projekttråd
Jap, det är en E-topp med borrade original spridarhållare och 718cc Delphi spridare.
Jap, det är en E-topp med borrade original spridarhållare och 718cc Delphi spridare.
Last edited by ip98 on Fri Jul 17, 2009 11:49 am, edited 1 time in total.
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Det du skriver här är då helt ok och bilder får man inte för många av så en tråd där dom är samlade med enkel text vore inte fel.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
En fråga till herr J.Lundin: Det var en kille som la in en bild på ett B18 block där cylindern var bortfräst och skulle ersättas av ett foder i betydligt större utförande. Det är nåt jag funderat på i 20år, men inte kunnat eller haft råd att prova. Vad tror du? Kan det funka och hur göra för att det ska funka. Kan Porche....Porse...porshce...., ja du vet dom där tyska bilarna med motorn bak, foder funka. Typ 100 i borr o kanske 100 i slag?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Man behöver inte köpa foder till någon speciell bilmotor,foderämnen finns att köpa i alla former och dimensioner från ett flertal firmor.GETE motor i Stockholm kan exempelvis (numer grossist) leverera lämpliga foder med rätta dimensioner, tyska Mahle säljer också foderämnen, går man in på nätet så hittar man närmare hundra företag som kan leverera gjutjärnsfoder. De flesta är faktiskt från Indien, dom har en mycket lång tradition av gjutjärn och levererar till de flesta fordonsindustrier världen över. Frågan är dock om man skall gå på just gjutjärnsfoder, själv lutar jag mer emot att använda ett lämpligt stålmaterial som sedan används som det är eller beläggs invändigt med antingen NiCaSil eller ett påsprutat gjutjärns skikt. Min polare Sune Jansson har kört med rena stålfoder i dom Porsche/VW racemotorer som han byggt och levererat under många års tid och det har fungerat bra.
Det som är problem med att sätta lösa foder i ett block som är konstruerat med gjutna foder är att det sällan eller aldrig finns tillräckligt med gods nertill för att få till en bra tätning för vattnet. Det som kan fungera är att fräsa ur hela insidan på blocket och anpassa ytorna för en hel foderkassett, som sedan dras fast med hjäp av topplocks skruvarna. Frågan är dock om man inte försvagar blocket rejält i och med att man skär av en hel del material ovanför ramlagerlägena.
Detta koncept är dock på inget sätt nytt utan har sedan många årtionden tillbaka använts med viss framgång. Det är på detta vis man exempelvis byter foder på Hondas populära B20 motor vid trimning, Sten Parner använder också en hel cylinderkassett i det aluminiumblock han saluför.
Jag själv skulle också göra på detta sätt om jag var ute efter att sätta i större foder i ett B20 block, en foderkassett blir mycket stadigare eftersom alla foder sitter ihop med varandra, därmed har man mer kontroll över de krafter som annars skulle ställa till det. Lösa enskilda foder har en tendens att röra på sig vilket lätt ger problem med vattenläckage och toppackning.
Ser man till det borr/slag som en B18/B20 har så är det bedrövligt ur flera synpunkter, framför allt så styr borret till stor del hur bra flöde man kan tar ut ur toppen. Hade motorn haft 95 borr eller större skulle möjligheten till effektuttag öka rejält. Roar man sig med att titta på möjligt effektuttag vid samma volym men med olika borr/slag så skiljer det ganska mycket. Vid 90mms borr och ett BMEP på runt 47Bar får man ut 1000Hp, vid samma BMEP men med 95 borr får man teoretiskt ut 1300Hp, extrema siffror, ja men man ser trenden mer tydligt då.
Det man skall sträva efter är alltså kortare slag och större borr....
Som jag själv ser det är det enklare att gjuta upp ett helt nytt block och få in allt det man är ute efter i själva gjutningen...
Det som är problem med att sätta lösa foder i ett block som är konstruerat med gjutna foder är att det sällan eller aldrig finns tillräckligt med gods nertill för att få till en bra tätning för vattnet. Det som kan fungera är att fräsa ur hela insidan på blocket och anpassa ytorna för en hel foderkassett, som sedan dras fast med hjäp av topplocks skruvarna. Frågan är dock om man inte försvagar blocket rejält i och med att man skär av en hel del material ovanför ramlagerlägena.
Detta koncept är dock på inget sätt nytt utan har sedan många årtionden tillbaka använts med viss framgång. Det är på detta vis man exempelvis byter foder på Hondas populära B20 motor vid trimning, Sten Parner använder också en hel cylinderkassett i det aluminiumblock han saluför.
Jag själv skulle också göra på detta sätt om jag var ute efter att sätta i större foder i ett B20 block, en foderkassett blir mycket stadigare eftersom alla foder sitter ihop med varandra, därmed har man mer kontroll över de krafter som annars skulle ställa till det. Lösa enskilda foder har en tendens att röra på sig vilket lätt ger problem med vattenläckage och toppackning.
Ser man till det borr/slag som en B18/B20 har så är det bedrövligt ur flera synpunkter, framför allt så styr borret till stor del hur bra flöde man kan tar ut ur toppen. Hade motorn haft 95 borr eller större skulle möjligheten till effektuttag öka rejält. Roar man sig med att titta på möjligt effektuttag vid samma volym men med olika borr/slag så skiljer det ganska mycket. Vid 90mms borr och ett BMEP på runt 47Bar får man ut 1000Hp, vid samma BMEP men med 95 borr får man teoretiskt ut 1300Hp, extrema siffror, ja men man ser trenden mer tydligt då.
Det man skall sträva efter är alltså kortare slag och större borr....
Som jag själv ser det är det enklare att gjuta upp ett helt nytt block och få in allt det man är ute efter i själva gjutningen...
Last edited by J.LUNDIN on Mon Aug 03, 2009 8:55 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 52
- Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Fyller i med lite bilder på min "kassett insats" till b20 2.3L.. 96 borr.. B230 foder..
Det man behöver göra för att det ska hålla är att stifta med hylsor på dom 6 mittre bulthålen
mellan block och topp för att inte knäcka blocket när man efter drar, då kan det funka hyfsat..
Annars kommer det troligen bryta isär blocket.. 0.05 upstick på foderet..
Håller inte det får man testa fräsa av 5mm på blockets
övre plan som sen täcks av foderinsatsen så att det stödjer blocket, stiftat med hylsor..
Då slipper man troligen stifta mot toppen..
Det man behöver göra för att det ska hålla är att stifta med hylsor på dom 6 mittre bulthålen
mellan block och topp för att inte knäcka blocket när man efter drar, då kan det funka hyfsat..
Annars kommer det troligen bryta isär blocket.. 0.05 upstick på foderet..
Håller inte det får man testa fräsa av 5mm på blockets
övre plan som sen täcks av foderinsatsen så att det stödjer blocket, stiftat med hylsor..
Då slipper man troligen stifta mot toppen..
Bäddfräsarn..