Lite Volvo R-Sport info B20 trimmning

Moderatorer
Post Reply
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Lite Volvo R-Sport info B20 trimmning

Post by Prototypen »

Några bilder som jag scannat med info från gammla Volvo R-Sport:

Image

Image

Image

Tror att de blev lite stora men kopiera gärna hem dem då jag inte vet hur länge länken fungerar.
Jag har dem om någon vill ha dem på mail.
GT -67
Posts: 32
Joined: Fri Sep 17, 2004 5:52 pm
Location: Blekinge

Post by GT -67 »

Hej

Har du mer info om satserna ?
Typ vilken kam och topp som användes och vikt på svänghjul mm.
Vet att satserna såldes med Dellorto förgasare och
jag tror att 180 Hk-satsen innehåll R-kam.
Torque
Posts: 16
Joined: Sat Feb 21, 2004 1:04 pm
Location: Norrland

Post by Torque »

Om mitt minne inte fullständigt är under insufficiens pga min ålder så har jag klart för mig att 180hk:satsen levererades med S-kam alt. fanns U-kam som tillval.

Mvh
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Vad kul att du scannade de här! Det fanns en del artikelnummer där som jag har letat efter!!

Solexförgasare användes.

För special 2 är svänghjulsvikterna: 6-bult: 8,1kg 8-bult: 7,7kg. Det står inga vikter på de andra ställena i katalogne, man jag tror vikterna ska vara lika.

Special III 2,0: R-kam för rally, rallycross alt. S-kam för rally, hastighet, Rallycross
För Special III 2,2 gäller samma kamaxelalternativ.


Om någon är intresserad kan jag scanna kompletta innehållsförteckningar över satserna.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

JE Jr wrote: Om någon är intresserad kan jag scanna kompletta innehållsförteckningar över satserna.
Scanna på du!
Axel Wall
GT -67
Posts: 32
Joined: Fri Sep 17, 2004 5:52 pm
Location: Blekinge

Re:

Post by GT -67 »

JE Jr wrote: Om någon är intresserad kan jag scanna kompletta innehållsförteckningar över satserna.
Ställer mig i kön, klart intresserad, så skanna du.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Oj, det hade jag glömt. Ska starta upp scannern nu, men jag hoppas att ni inte har modem...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Ok, 3MB R-Sport porr. Asså, jag lägger inte upp det för att \"visa att jag har mer\" än Prototypen, eller nåt liknande, utan det var ju några som ville se...

Förresten, jag ogillar skarpt när folk vill ha mycket betalt för kopior på broschyrer som vissa vill ha...

Dessa original har jag betalat ganska mycket för, men jag har aldrig betalat nåt för kopior...

Det är från en återförsäljarkatalog från slutet av 70-talet. Man kan se oljiga tummar på vissa sidor, vilkat bara höjer känslan :)

Märk priserna som står i nederkant på vissa sidor... Vet tyvärr ej vilket år det är, början på 80 kanske?

Nåja, slut på skitsnacket, här är adressen:
http://w1.678.telia.com/~u67800607/

Edit:
Justja, där finns även en bild på en ny ingående axel för B20-M400, dvs M40 splinesning, så man kan använda vanliga lamellen! Det är inte en R-Sportdetalj, utan den som satt på alla M4x0 försedda BB20!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
ama tic
Posts: 155
Joined: Thu Oct 28, 2004 1:45 pm
Location: Småland
Contact:

Post by ama tic »

riktigt intressant...Tackar man för....
VOLVO 142-72 2.3L B20
Rookien
Posts: 22
Joined: Fri Sep 17, 2004 8:22 pm
Location: Fredriksberg

Post by Rookien »

Ok, 3MB R-Sport porr. Asså, jag lägger inte upp det för att \"visa att jag har mer\" än Prototypen, eller nåt liknande, utan det var ju några som ville se...

Förresten, jag ogillar skarpt när folk vill ha mycket betalt för kopior på broschyrer som vissa vill ha...

Dessa original har jag betalat ganska mycket för, men jag har aldrig betalat nåt för kopior...

Det är från en återförsäljarkatalog från slutet av 70-talet. Man kan se oljiga tummar på vissa sidor, vilkat bara höjer känslan

Märk priserna som står i nederkant på vissa sidor... Vet tyvärr ej vilket år det är, början på 80 kanske?

Nåja, slut på skitsnacket, här är adressen:
http://w1.678.telia.com/~u67800607/
Någon som vet vart man kan få tag i såna här satser idag skulle vilja ha steg tre satsen till en tänkt 69:ans amazon

Tack på förhand
Amazon-69 och Amazon -70 California vita så klart :P.

Letar mattor om någon har ett par av dessa
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

...

Post by Amazon_V8 »

Du kan ju inte köpa dom nya från Volvo längre så det enda alternativ jag ser att du har är om du skulle ha sån osannolik tur att du sprang på nått gammalt kit som ligger nånstans,och kan köpa det antingen privat/begagnat eller hos nån volvo handlare av den gamla sorten,eller att du börjar samla ihop delar genom annonser och liknande tills du har grejer som motsvara steg tre.

MVH Micke
Post Reply