Köra amazon på vintern

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Köra amazon på vintern

Post by xorox_88 »

Tjena hur undrat ett bra tag hur en amazon beter sig på vintern å hur jobbigt det är att köra runt i en sån då? och hur äre med värmen i dom?
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Köra amazon på vintern

Post by A-masen »

En bil som är byggd i den kalla norden och för frusna nordbor är av självbevarelsedrift en varm vinterbil.
Jag hade under en period för länge sedan en Peugot 404. Den var byggd i ett land där det sällan är under 0° C. Värmereglaget bestog av en tvåläges strömställare för fläkten. Sedan var det något reglage för defroster eller inte. Och så naturligtvis en kran för varmare eller kallare. Värmen på golvet bestog av två små luckor på fläktkåpan, som för övrigt var av bakelit, vill jag minnas. Ville man ha värme till golvet, så öppnade man dessa luckor, en höger och en vänster. Då sprutade det ut varmluft på knäna!!!!! :shock: :shock:
Inte en enda värmegrad kom ner på golvet. Om man jämför med Volvo Amazon av motsvarande ålder, så hade dom t.o.m. fått värme på golvet i baksätet. Det vore nog futuristiskt och astronomiskt avlägset för Fransoser på den tiden?
Se till att du har en vintertermostat, 92° i motorn, sedan kan du köra till nordpolen om du vill, i lätt och ledig klädsel.
Om du har tillgång till författaren och journalisten Herman Lindqvist:s kåseriböcker om Fransoser och bilar, så kan du få läsa mer och häpna över deras vinterbilar och rutiner.

Det fanns även en vits om en stor konkurrent till Volvo på den här tiden. VolksWagen var som bekant luftkylda i motorn. Samma luft, måttligt uppvärmd leddes därefter in i kupén. Men den hade blivit ordentligt kyld på vägen. Då hette det: VolksWagen är bra för dom fryser inte, men passagerarna gör det!
Det var t.o.m. så att dom sista modellerna av luftkylda VolksWagen hade en fabriksmonterad Ebersprächer, för att vara någorlunda komfortabel på vintern.
Och går vi något årtionde ytterligare bakåt, 50-talet, så var värme och defroster inte självklart original på flera Engelska och Amerikanska bilar. Det monterades som extra tillbehör på dom bilar som exporterades till Sverige.
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Köra amazon på vintern

Post by Hugger69 »

Du har ju bla vår vän i Schtaan, Robert! Han kör året runt i sin Amazon Sport har jag för mig?! :wink:

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =13&t=4822
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Köra amazon på vintern

Post by PeterB »

På den tiden när även jag körde året runt med amazon fick jag uppleva den otroliga värmen. Visst, min bil hade en kran under huven, på/av för värmen så jag kunde inte stänga av den, otroligt varmt blev det....
det enda jag irriterade mig på var att vindrutan lätt immade igen vid kallstart, men det var ju bara tillfälligt.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: Köra amazon på vintern

Post by Amarace »

Tycker Amazon är en utmärkt vinterbil, både värmemässigt och körmässigt.
Enda egentliga nackdelen är att det lätt immar på alla rutor utom vindrutan, men det har man ju smårutorna fram till :) Amazonen är lite för tät helt enkelt.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Re: Köra amazon på vintern

Post by xorox_88 »

tack för alla svar.. funderar ifall man inte ska behöva vänta tills sommarn innan man skaffar en amazon, fast med min extremt låga inkomst så har jag väll inte råd förrns då heller hehe
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Re: Köra amazon på vintern

Post by xorox_88 »

Hugger69 wrote:Du har ju bla vår vän i Schtaan, Robert! Han kör året runt i sin Amazon Sport har jag för mig?! :wink:

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =13&t=4822

det va när jag såg hans vinterbilder jag vart extra sugen :D såg så mysigt ut :D gillar ju båda amazoner å snö så :P
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Köra amazon på vintern

Post by Amakombi »

bättre vinterbil finns inte enligt mig :) ..

vore de inte för de jäkla saltet skulle ja gärna köra amazon även på vintern.

/Ronny
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Köra amazon på vintern

Post by roberth »

Visst går det bra att köra den på vintern.
Om jag skulle vara tvungen att pendla någon längre sträcka så skulle jag ändå välja nyare bil.
Men som pendlarbil till ett någorlunda närliggande jobb eller bara för att snurra lite runt stadens gator så är det riktigt trevligt.

Värmen är faktiskt inte den bästa i min bil. Har bytt värmeventilen men tycker motorna har lite svårt/tar lång tid på sej
att gå upp i temp när man kör full värme i kupen och det är kallt ute.
Ska prova med att täcka för kylaren denna vintern... Annars får det bli termostatbyte.

Nu har jag det så pass bekvämt så jag har varmgarage hemma. Det gör ju att man slipper imma och kall bil de flesta gångerna.
Upplever att om man är mer än sej själv i bilen så har det lust att imma på rutorna. Brukar ha en liten springa öppen på sidorutan. Funkar helt ok.
Sen är det inte helt fel med ett par fårskinnsfällar på framstolarna. Vinylen har en tendens att bli väldigt kall på vintern. Och så känns det
mera ombonat och mysfaktorn stiger ännu mer.

Motorvärmaren tycker jag fungerar fantastiskt bra. Bilen går då upp i temp och varmluft kommer från fläkten nästan
omgående även om det är minusgrader ute.
Ett par retroextraljus kan ju oxå sitta fint i vintermörkret.
Planerad körning är en annan konsekvens av entusiastbilskörande på vintern. Försöker i möjligaste mån undvika de ”saltaste” vägarna...
Så om du ser till att ha fungerande motor/kupevärmare, fårskinnsfällar och fräscht batteri så kan du åka med stil hela vintern!
Skulle vara ännu roligare att ratta omkring i en P1800 på vintern...
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Köra amazon på vintern

Post by LABBE »

jag kör ju ena aman året om. värme finns jag får slå av fläkten å öppna fönstret lite för det blir varmt som f-n i bilen :D ibland kommer jag på mig själv när jag öppnar fönstret pga värmen, att jag glömt sätta på fläkten, men visst lite imma blir de ju baktill...det hör liksom till.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Köra amazon på vintern

Post by QV »

Imma?

Först lite värme sedan på med A/C i några minuter och vipps - ingen imma :mrgreen: (eller 90% borta).

/Janne

Förvisso en fläkt i bakrutan också men mycket fukt försvinner med hjälp av A/C
Man undrar ibland hur kroppen reagerar, varmt om fötterna och kallt om huvudet....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Re: Köra amazon på vintern

Post by xorox_88 »

låter ju kanske inte helt fel å ha en amazon på vintern, ska försöka fixa jetta min å sälja den så har man en början på en amazon :D måste ju hitta en i dugligt pris som är besiktad oxå. men hade tänkt å fixat upp en golf 3a som vi har här hemma som är morsans å ha den sammtidigt då en amazon är billig att äga , sen kan det vara skönt å åka en halvny bil ibland med servo och allt
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Köra amazon på vintern

Post by Hasse63 »

:idea: Rena rutor immar inte igen lika lätt som skitiga, så pusta upp dom så ser ni skilnad. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Köra amazon på vintern

Post by Hugger69 »

QV wrote:Imma?

Först lite värme sedan på med A/C i några minuter och vipps - ingen imma :mrgreen: (eller 90% borta).

/Janne

Förvisso en fläkt i bakrutan också men mycket fukt försvinner med hjälp av A/C
Man undrar ibland hur kroppen reagerar, varmt om fötterna och kallt om huvudet....
....funkar verkligen A/C:n då det är under 2+ ute...! :roll: I den riktiga delen av Sverige är det ju minusgrader på vintern! :!: 8)
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Köra amazon på vintern

Post by QV »

Exakt vilken temp det var ute vet jag inte men A/C går på tempen i kupen. Att köldmediat skall frysa i kompressorn tror jag inte. Men nu har jag köpt vinterbil så det blir nog inte så mycket mer åka av i år.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply