Avgasrör

Moderatorer
nikkke
Posts: 84
Joined: Wed Oct 08, 2008 8:20 pm

Re: Avgasrör

Post by nikkke »

Tänkte fortsätta lite på frågan i början av tråden, har formen på röret någon betydning eller kan man köra med ett ovalt rör så länge storleken är likt som ett runt när man har platsbrist under en sänkt bil?
eller får ett tunnt men bredt rör mer motstånd?

Mvh Niklas
______________
Niklas Åkerlund
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

En viss inverkan har det, men jag är av den uppfattningen att du inte lär mårka något av det. Man har sett en viss skillnad på två-taktarnas expansionskammare om man plattar till dom något jämfört med att ha dom helt runda. Allt handlar som vanligt om hur snyggt man gör det.... :D
nikkke
Posts: 84
Joined: Wed Oct 08, 2008 8:20 pm

Re: Avgasrör

Post by nikkke »

Hadde hjälpt så mycket med ett tunnt rör under karossen för bättre frigång!
______________
Niklas Åkerlund
lillnicke
Posts: 32
Joined: Wed Sep 17, 2008 8:52 pm

Re: Avgasrör

Post by lillnicke »

Duger det med ovala rör åt "Riddler" byggarna i USA så tror jag att man kan köra med det...
VOLVO 131341P, modell VO0739, års -68

Lillnicke + Amazon = Perfekt
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

Som vanligt bör man i detalj ange hur man tänkt modifiera det ena eller andra, i detta fall hur tunt man tänkt sig ha avgasröret. Det är omöjligt att svara korrekt på en fråga om man inte har hela bilden klar för sig, det är därför jag numer aldrig svarar på vad för fel det kan vara på exempelvis en motor. Som frågan nu är ställd så finns det inget att ta på, om man åtminstone anger vilken rördimension det handlar om så blir det hela mycket enklare.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Avgasrör

Post by Devil »

En fråga till Erland: Alla dom här grejorna som KG säljer som värstingprylar verkar ju om man kollar igenom din sävartråd väldigt överdimensionerade eller fel. Läser man "tipsen" i KG katalogen så "måste"man ju ha vissa prylar för att komma upp i hållbara 170-180 hästar. Vad anser du att man skall satsa på för att få ca 170 kusar utan att lägga ut alldeles för mycket pengar. Som småbarnspappa har man ju inte råd att slanta upp 50 papp för att få skrämma skiten ur frun ibland :D Ni andra får gärna kommentera ni också! Och detta skall inte ses som nåt nedlåtande mot KG, bara att man får känslan att dom tar i i överkant för att vara på säkra sidan :?: :wink:
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Avgasrör

Post by Rekordabilly »

Jag kan nog hålla med om att trimmningsfirmornas priser kan avskräcka och visst kan man säkert lägga ut 50 papp för en motor men, med lite händighet och finurlighet så kan man bygga en hyfsad motor för små pengar.
Det finns mycket bra begagnande trimprylar ute på marknaden för vettiga pengar, fila en topp kan man göra själv, bygga ett avgassystem kan man göra själv samt mycket mer, det hela är nog mest en fråga om prioritering av sin tid och pengar. Själv så har jag byggt en motor för småpengar ( i detta samanhanget ) som ger ( obs! Uppskattade hästar ) ca: 150-160.
Men man ska också ta i beaktning att det är inte bara prylar man köper från trimmfirmorna, det är också deras mångåriga erfarenhet av vad som funkar eller inte :roll:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Avgasrör

Post by Devil »

Min tanke var bara: måste man använda KG´s näst värsta eller värsta lyftare, dubbla ventilfjädrar, smidda kolvar och Verdistakar. Klarar man sig med standardlyftare, gulmärkta ventilfjädrar( jag vet att dubbla funkar bättre, självsvängning osv.), standardkolvar och renoverade standardstakar. En KG 6 kam blir det nog iallafall, kört med det förut och kan vara intressant att prova Erlands ideer om "överlyft".
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Avgasrör

Post by Rekordabilly »

Naturligtvis behöver man inte dom värsta lyftarna eller fjädrarna till en kg6, mina standard fjädrar och lyftare har räckt alldeles utmärkt upp till 6500-7000 varv. personligen så tror jag att den lilla skillnaden mellan lättade och standard lyftare är marginell :roll:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
nikkke
Posts: 84
Joined: Wed Oct 08, 2008 8:20 pm

Re: Avgasrör

Post by nikkke »

Jag och en kompis satt och funderade lite om det har med avgastystemets utblås.
Att den med få undantag kommer ut bak bilen, men genom att låta det komma ut 90grader i vinkel med bakskärmen borde man inte kunna uppnå samma effekt som uppstår i förgasare eller lacksprutor attluften som passerar i fart vill suga ut avgaserna ur grenröret? och på så sätt tömma cylindrarna mer effektivt?
______________
Niklas Åkerlund
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: Avgasrör

Post by Amapola »

Sannolikt inte, då avgaserna har högre fart än fartvinden även om det är en snabb Amazon. (Däremot är det en fördel att ha utblåset bakåt, då avgaserna hjäper till att knuffa bilen framåt.) :wink:
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Avgasrör

Post by A-masen »

I min ungdom fanns det en person som höll på att bygga sig en Formula Junior-bil. Alltså en tävlingsbil för banracing som skulle vara byggd av billiga standarddelar. Trimmning var tillåtet, men alla komponenter måste vara serieproducerat och säljas på marknaden. Cylindervolymen fick inte överstiga 1100 cc, om jag mins rätt. Den klassen växte till sig senare och heter numera Formula 3.
Hursomhelst, det sades att den här bilbyggaren hade gjort en "dysa", en dubbel tratt som skulle hjälpa till att dra ut avgaserna. Så här ungefär:

Image

Luften skulle alltså tryckas ihop i framändan och sedan blåsa ut med hög fart genom bakändan och samtidigt dra med sig avgaserna.
Vi grabbar som då var i mopedåldern tyckte att det lät häftigt, men man hörde aldrig hur det där hade fungerat i verkligheten, och om det inte gjorde det, så blev det nog inget intressant för någon annan biltillverkare heller oavsett om det var en tävlingsbil eller standardbil. Så det fungerar nog bra som det är med dom rör du har nu.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Avgasrör

Post by Hasse63 »

Om detta ska funka så dör nog den främre "tratten" vara större än den bakre för att få mer fart på luften. Jag tror det är bättre att bygga grovft på en gång. 2½" främre rör fram till en 3" eller 4" dämpare där bak.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

Metoden att blanda varma och kalla gasmassor är gammalt som gatan, inom F1 låter man de varma avgaserna gå över bakvingen för att på detta sätt bättra på vingens effekt, på samma sätt förbättrade man karossens "grepp" mot underlaget genom att släppa ut avgaserna efter venturidelen under bilen. Inom flyget så förbättrar man jetmotorernas dragkraft genom att mixa den kalla luften från fläkten fram med avgaserna bakom motorn, det här förfarandet kan ge upptill 20% bättre dragkraft hos motorn. Idén med att lägga en lavaldysa vid avgasrörets bakkant lär inte ge speciellt mycket, troligtvis så påverkar den ljudnivån något, dvs sänker den lite. För att få någon större effekt av "tilltaget" så krävs det stort massflöde samt höga gashastigheter. Det är samma kategori av önsketänkande som den sk. luffarturbon dvs. ett luftintag riktat mot fartvindens riktning, för att få någon form av överladdning av fartvindens "kraft" krävs det en fart av närmare 300km/h innan man når någon märkbar tryckhöjning på luften in till motorn. :D
cykelfreak
Posts: 12
Joined: Thu Feb 26, 2009 3:29 pm

Re: Avgasrör

Post by cykelfreak »

under 160km/h så ger "luffarturbo"(ram insug tror jag det kallas) bara bättre gasrespons över 160km/h så blir det lite efekt av det..
källa

http://www.amazon.com/Motorcycle-Turboc ... 1884313078
Mig och stavning är som vatten och råolja...
Post Reply