B20, -69 vs -74 ?

Moderatorer
Post Reply
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

B20, -69 vs -74 ?

Post by K_arlstrom »

Har en B20 från -69 som jag börjat renovera, fick en B20 från 74a som har lite större vändkanter.

Vilka delar ska jag ta från vilken motor ?
Block + oljetråg behåller jag nog från min 69a, då de ser fräshare ut.

Större insugsventiler på den nyare toppen, borde vara bättre ? Har även tänk slipa ner avgasventilklackarna för att få lite bättre flöde ut, och plana toppen 1mm.

Hur är det med saker som oljepump, vattenpump, fördelare ? Någon skillnad ?

Läst någonting om nya veven och gamla stakarna och b21 kolvar, dock har jag en tight budget och en weber 36/36 så blir inte att borra motorn, men ska jag ändå blanda någonting mellan motorerna ?

PS. Ska snart beställa packningar och annat som behövs från KG, så är det någonting jag borde byta när jag renoverar ? Blir även att köpa B30 motorkuddar.


//Jonas, efter nästan 2 års paus från amazonen
Vilja, våld och vasselin
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: B20, -69 vs -74 ?

Post by sn@kesh!t »

Vad jag vet så är 74ans block mycket hållbarare. Tändfördelaren är på dem gjord av aluminium och är lite anvisare utformad mot 69ans.

//Snake*
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re: B20, -69 vs -74 ?

Post by K_arlstrom »

Okej !

Så ditt tips är att jag tar delarna som saknades på den nya motorn från den gamla ?
Får beställa ett skelettsvänghjul, koppling, sotningssats, kompletteringssats..

Hur kan man kolla om kolvringarna är bra på en motor med bortplockad topp ?
Ramlager, kan man mäta med ett bladmått om de är som det ska eller hur ser man det ? Var inget lagerskrammel som jag kunde höra på min gamla motor, vet inte på den "nya".


EDIT: Blev för dyrt för fort, blir en snikrenovering i väntan på byte till modernare motor..
Tack för synpunkterna :)

//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: B20, -69 vs -74 ?

Post by Arne »

Demontera ett ramlageröverfall och ett vevlageröverfall så ser du skicket på lagren, glöm inte att momentdra överfallen i rätt moment efteråt. Att kolla dessa lager med bladmått är nog omöjligt. Du måste plocka ur kolvarna för att kunna se i vilket skick kolvringarna är.
AVG
Post Reply