Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 27 APRIL<-
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! Motorn ute, massa bilder 14 Nov!!!
Hehe, jag vet inte om jag vågar höra av mig isf. då det troligtvis innebär att jag kommer att få ägna mig åt att polera åt andra på heltid, och som det ser ut nu så är jag verkligen i behov av att arbeta på det egna projektet, men kul att du gillade det
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
-
- Posts: 355
- Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
- Location: Umeå
Re: Renovering av Amazon -68! Motorn ute, massa bilder 14 Nov!!!
Skrev detta i en annan tråd o snabbt fick jag ett PM av cruisingphill och antar att han tyckte att jag då borde ha kommenterat hans tråd eftersom han har så mycket bilder så får väl lov att göra som jag har sagt dådaniel_sandberg wrote: Tänkte bara berätta att jag följer alla nya trådar i showroom men brukar inte kommentera så ofta. Oftast blir det ju inte så mycket att kommentera när det inte finns bilder att kommentera..
Man blir liksom mer insatt när det finns bilder att titta på. Se o lära av
Ditt projekt liknar mycket min 67as mattröda Amazon.. Färgen är nästan identiskt lik. Någorlunda lika mycket rost. Dock har jag hittat ett par andra framskärmar som är fräscha och så.. Men du verkar göra ett bra jobb Hoppas du själv blir nöjd också för det är det som är huvudsaken.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! Motorn ute, massa bilder 14 Nov!!!
Har fortsatt riva på bilen de sista veckorna. Har ganska dålig budget för bilen just nu innan jul så jag har inte gjort några större framsteg utan mest rivit ner mer för att hålla mig sysselsatt:)
Delade på härligheten.. fick banka på 15mm hylsa på den skadade 5/8" skallen
Börjat rengöra en fruktansvärt smutsig låda! Gick åt en halvliter diskmedel som dessvärre inte funkade alls, men ihop med en 2dl lacknafta så blev det en bra rengörningscocktail:)
Skitigt värre..
Men renare blev det. Jag gillar att rengöra saker har jag upptäckt!
Sen vet jag inte vad som for i mig.. jag har pillat M40 låda en gång i skolan och jag mindes det som ganska enkelt så jag öppnade upp mest för nyfikenhetens skull..
Det skulle jag inte gjort för det blev att jag tog isär allt jag kom åt - och rengjorde
Jag ger mig inte på att riva ur botten och backen om jag inte måste vid monteringenigen? Blir iaf nya synkringar och lite annat löst småslitet jag upptäckte under min upptäcktsfärd
La lådan åt sidan och demonterade kabelstam som omväxling. Den gick in i kupen där orken att dona med kablar tog slut.
Väl i kupen så hittade jag något annat som intresserade mig, mina spruckna säten. Har gått upp längst sömmen mellan sidan och det perforerade i mitten.
Här en bild på undersidan av dynan efter att märlorna(vad kallas de??) tagits bort och innanmätet rivits ur.
Innerdynan, ska se om jag kan göra nya av en gammal madrass, var rätt äckliga
Såg i en tråd häromdagen att någon annan lagade spruckna sömmar men inte kom åt att sy från rätt sida, det går! Bara ur med kuddarna inuti, dra ut metallstängerna som "försluter" dynan och kräng det ut och in.
Jag använde mig av försvarets gröna björntråd och en kraftig nål. Körde första decimetern i framkant med dubbel tråd men det blev för jäkla svårt så jag använde enkeltråd i dubbelsömmar istället. Kom ca 1/4 på en timme... har en del kvar med andra ord. En bra spetstång är ett måste för att hantera nålen genom galonen! Och en folköl gör det redan manliga jobbet än mer manligt!
Här ser man stygnen, är riktigt nöjd!
Och resultater på den rätta sidan är i mina ögon över förväntan! Superstarkt och snyggt blev det om jag får skryta lite!
Det var allt för den senaste tiden..nu vankas det jul och en del tid kommer att ägnas åt familj, släkt och vänner. Förhoppningsvis så får jag mer gjort efter jul och jag har ju varit snäll så jag får kanske ett hårt paket från någon järnhandel eller liknande
That's all folks!
Delade på härligheten.. fick banka på 15mm hylsa på den skadade 5/8" skallen
Börjat rengöra en fruktansvärt smutsig låda! Gick åt en halvliter diskmedel som dessvärre inte funkade alls, men ihop med en 2dl lacknafta så blev det en bra rengörningscocktail:)
Skitigt värre..
Men renare blev det. Jag gillar att rengöra saker har jag upptäckt!
Sen vet jag inte vad som for i mig.. jag har pillat M40 låda en gång i skolan och jag mindes det som ganska enkelt så jag öppnade upp mest för nyfikenhetens skull..
Det skulle jag inte gjort för det blev att jag tog isär allt jag kom åt - och rengjorde
Jag ger mig inte på att riva ur botten och backen om jag inte måste vid monteringenigen? Blir iaf nya synkringar och lite annat löst småslitet jag upptäckte under min upptäcktsfärd
La lådan åt sidan och demonterade kabelstam som omväxling. Den gick in i kupen där orken att dona med kablar tog slut.
Väl i kupen så hittade jag något annat som intresserade mig, mina spruckna säten. Har gått upp längst sömmen mellan sidan och det perforerade i mitten.
Här en bild på undersidan av dynan efter att märlorna(vad kallas de??) tagits bort och innanmätet rivits ur.
Innerdynan, ska se om jag kan göra nya av en gammal madrass, var rätt äckliga
Såg i en tråd häromdagen att någon annan lagade spruckna sömmar men inte kom åt att sy från rätt sida, det går! Bara ur med kuddarna inuti, dra ut metallstängerna som "försluter" dynan och kräng det ut och in.
Jag använde mig av försvarets gröna björntråd och en kraftig nål. Körde första decimetern i framkant med dubbel tråd men det blev för jäkla svårt så jag använde enkeltråd i dubbelsömmar istället. Kom ca 1/4 på en timme... har en del kvar med andra ord. En bra spetstång är ett måste för att hantera nålen genom galonen! Och en folköl gör det redan manliga jobbet än mer manligt!
Här ser man stygnen, är riktigt nöjd!
Och resultater på den rätta sidan är i mina ögon över förväntan! Superstarkt och snyggt blev det om jag får skryta lite!
Det var allt för den senaste tiden..nu vankas det jul och en del tid kommer att ägnas åt familj, släkt och vänner. Förhoppningsvis så får jag mer gjort efter jul och jag har ju varit snäll så jag får kanske ett hårt paket från någon järnhandel eller liknande
That's all folks!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Re: Renovering av Amazon -68! Stor bilduppdatering 11 December!!
Fin lagning av klädseln! Och fint jobb i allmänhet med naturligtvis!
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
Re: Renovering av Amazon -68! Stor bilduppdatering 11 December!!
Grymt! bra jobbat
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Re: Renovering av Amazon -68! Stor bilduppdatering 11 December!!
Jadu, man får vara allkonstnär när man skall renovera gamla bilar. Grymt bra jobbat
Amazon 1957
Re: Renovering av Amazon -68! Stor bilduppdatering 11 December!!
friska bottenstockar börjar vist bli bristvara, så du "borde" montera bort den och kontrollera hur lagerbanorna ser ut i ändarna. Nya rullar skall naturligt vis monteras 48 st a 2 kr....
/janne
kolla denna http://www.verktygsboden.se/V06/shop/de ... =268&Hkat=
/janne
kolla denna http://www.verktygsboden.se/V06/shop/de ... =268&Hkat=
Last edited by QV on Fri Dec 11, 2009 11:32 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Renovering av Amazon -68! Stor bilduppdatering 11 December!!
dettta e ju vackert, du e ju en artist, konstnär, en talang....
Gullan en 4dr med automatisk växellåda.
Anno 1965
Anno 1965
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! Stor bilduppdatering 11 December!!
Så det är risk för att bottenstocken är sliten och bär finns det 48st rullar? Är det likadana som de 11st jag hittade i botten på lådan som ska sitta mellan in/utgående axel? Jag har kollat lite på VP och andra ställen och slitdelarna kostar ju inte mkt så jag beställer gärna hem allt som går att byta för att vara säker på att jag slipper göra om det.QV wrote:friska bottenstockar börjar vist bli bristvara, så du "borde" montera bort den och kontrollera hur lagerbanorna ser ut i ändarna. Nya rullar skall naturligt vis monteras 48 st a 2 kr....
/janne
kolla denna http://www.verktygsboden.se/V06/shop/de ... =268&Hkat=
Vad finns det i bottenstocken mer som slits? Har skönjat en kopparbricka som tycks sitta längst bak på bottenstocken, är det utbytesbart? Jag ska ta och skriva ut och laminera hela reparationshandboken till M40 lådan, kan vara bra att ha när man pular, nu har jag jobbat dels i garaget där jag rengjort och tagit med saker in i huset där jag suttit med det vid datorn (som jag itne vill skita ner i garaget)
Tvättstället såg jättefint ut, funderar på att bygga mig ett sådan, kan ju inte vara så svårt, en rejäl plastbalja, pump och lite slang borde väll räcka
Tack alla andra också för trevliga och motivationshöjande kommentarer!
God afton!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Re: Renovering av Amazon -68! Stor bilduppdatering 11 December!!
Rullarna till bottenstocken klassas nog som nålrullar då de har relativt liten diameter i förhållande till längden, de är alltså inte fysiskt lika men principen är lika. Då axeln till bottenstocken tas ur bör du märka den och om den ser bra ut kan det vara lämpligt att rotera den 180° så att en osliten yta får ta lagerbelastningen. Det är bara halva axelomkretsen som blir belastad, men hela omkretsen i bottenstocken då den roterar medan axeln är fast.
Kopparbrickorna är axialglidlager och slits inte speciellt mycket men är naturligtvis utbytbara.
Granska lagerlägena på axeln och i bottenstocken noga efter skador det är inte ovanligt att båda har djupa skador. Axeln måste för övrigt drivas ut bakåt då den har en något större diameter i den änden.
Kopparbrickorna är axialglidlager och slits inte speciellt mycket men är naturligtvis utbytbara.
Granska lagerlägena på axeln och i bottenstocken noga efter skador det är inte ovanligt att båda har djupa skador. Axeln måste för övrigt drivas ut bakåt då den har en något större diameter i den änden.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! Stor bilduppdatering 11 December!!
Stort tack för infon gällande växellådan. Jag markerade både bottenstocken och backväxelaxeln innan jag bankade ur den, det känns var lagrena har varit emot men jag vet inte huruvida man bör byta hela axeln? Är det lönt?
Jag har också gjort klart dynan som jag lagat, blev väldigt bra tycker jag:)
Och som vanligt.. en del bilder!
Tomt och rengjort
Allt rengörs noga och läggs i ordning
Hade en hel den problem med att få loss låsringen som satt mitt på den övre axeln! Ingen låsringstång eller annan tång hjälpte. Fick tillslut ett bra grepp om ena ändan och bände med polygripen..
Då blev det såhär, den andra (eller tredje?) ringen som gått åt fanders, men nya kan väll köpas förmodar jag!?
Börjat nåla för att sy andra sidan, sedan upptäckte jag att man kunde använda häftapparat istället, blev hundra gånger enklare och den sidan tog knappt två timmar, jämfört med den första sidan som tog säkert 4 timmar!
Färdigsytt:)
Vänt ut o in för att skåda mitt verk
Bara en märla som höll ihop dynan i de tre metallstängerna gick att återanvända så jag löste det med lite kraftigare najtråd, stabilt blev det iaf.
Dynan i igen, skadan som syns längst ner fixades med lim och tyget bakom målades svart först för att man inte ska se skadan så lätt
Och blev efter lättare lagning såhär, förhoppningsvis så syns det inte så mkt då ryggstödet kommer att vara precis i kant bakom
Upptäckte att en söm i framkanten gick upp när jag krängde i dynan, fram med nål o tråd igen.
Tråden var dessvärre av fel färgnyans och målades helt enkelt med permanent tuschpenna
Slutresultatet, dynan är lite knölig efter att jag tryckt i dynan men den "sätter" sig förhoppningsvis när den används
Såja, that's all folks!
//Sadelmakar'n
Jag har också gjort klart dynan som jag lagat, blev väldigt bra tycker jag:)
Och som vanligt.. en del bilder!
Tomt och rengjort
Allt rengörs noga och läggs i ordning
Hade en hel den problem med att få loss låsringen som satt mitt på den övre axeln! Ingen låsringstång eller annan tång hjälpte. Fick tillslut ett bra grepp om ena ändan och bände med polygripen..
Då blev det såhär, den andra (eller tredje?) ringen som gått åt fanders, men nya kan väll köpas förmodar jag!?
Börjat nåla för att sy andra sidan, sedan upptäckte jag att man kunde använda häftapparat istället, blev hundra gånger enklare och den sidan tog knappt två timmar, jämfört med den första sidan som tog säkert 4 timmar!
Färdigsytt:)
Vänt ut o in för att skåda mitt verk
Bara en märla som höll ihop dynan i de tre metallstängerna gick att återanvända så jag löste det med lite kraftigare najtråd, stabilt blev det iaf.
Dynan i igen, skadan som syns längst ner fixades med lim och tyget bakom målades svart först för att man inte ska se skadan så lätt
Och blev efter lättare lagning såhär, förhoppningsvis så syns det inte så mkt då ryggstödet kommer att vara precis i kant bakom
Upptäckte att en söm i framkanten gick upp när jag krängde i dynan, fram med nål o tråd igen.
Tråden var dessvärre av fel färgnyans och målades helt enkelt med permanent tuschpenna
Slutresultatet, dynan är lite knölig efter att jag tryckt i dynan men den "sätter" sig förhoppningsvis när den används
Såja, that's all folks!
//Sadelmakar'n
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Re: Renovering av Amazon -68! Stor bilduppdatering 11 December!!
Visst är det härligt.
Först mekaniker med en växellådsreparation sedan tapetserare med nål och tråd.
En del bilder på lackjobb och elsladdar så blir du en komplett Amazonrenoverare
/Janne
Först mekaniker med en växellådsreparation sedan tapetserare med nål och tråd.
En del bilder på lackjobb och elsladdar så blir du en komplett Amazonrenoverare
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! Stor bilduppdatering 11 December!!
Såja, då har det hunnit vara både jul och nyår!
QV: Jag har inte gett mig på lacken ännu, men jag har börjat riva ur mer ur bilen för att så småningom få bilen helt ren, slipa, blästra det som behövs och så småningom få ny lack. Har ingen spikad tidsram men en förhoppning är att jag med nuvarande tempo och med småsparande ska kunna ha bilen på våra vägar tidigast sommaren 2011. Jag får kanske äta upp det här men jag tror inte att det kommer bli tidigare precis.
Nåväl, som vanligt låter jag bilderna tala:)
Först och främst, sätet som lagades på plats i bilen, demonterade sedan hela stolen för att komma åt att riva el
Byggde mig en egen rattavdragare, tyvärr så skadade skruvskallen ytterkanten på den gängade stången så jag får nog ett jävulskap att återmontera det, eller så byter jag till en annan rattstång, bara jag får loss rattlåset!
Kommit en bit på vägen
Minnet är bra men kort, alla sladdar märks och en loggbok förs var de olika tåtarna ska sitta!
Jäkla härva blir det av det!!
Det är trist med färgsläpp..
så den öppnades upp, ramen med färgsläpp ska få ny färg så jag sparade några flagor för referens. Sedan kom jag på den utmärkta ideen att jag skulle nolla trippmätaren, tänk att rulla in på besiktningen med 1km på mätarn Den nollas ju vid 10000mil och stod på 2700mil ngt så den har garanterat snurrat både ett o två varv så originalfolket får bita ihop;)
Lurade ihop en automatbackningsmaskin av vad som fanns i lillgrabbens "bygga robot låda"
Och senaste aktiviteten blev att som oväxling mot att riva kablar att montera ner kopplingshydrauliken, allt gick relativt lätt att få isär men svårare att rengöra, cylindrarna är smutsiga å det grövsta både inuti och utanpå och att försöka med lacknafta gick inte, det skar sig mot sörjan i cylindrarna. Läste i en tråd att T-sprit funkar bättre? Har det att göra med att vätskan är vattenlöslig?
That's all folks!
QV: Jag har inte gett mig på lacken ännu, men jag har börjat riva ur mer ur bilen för att så småningom få bilen helt ren, slipa, blästra det som behövs och så småningom få ny lack. Har ingen spikad tidsram men en förhoppning är att jag med nuvarande tempo och med småsparande ska kunna ha bilen på våra vägar tidigast sommaren 2011. Jag får kanske äta upp det här men jag tror inte att det kommer bli tidigare precis.
Nåväl, som vanligt låter jag bilderna tala:)
Först och främst, sätet som lagades på plats i bilen, demonterade sedan hela stolen för att komma åt att riva el
Byggde mig en egen rattavdragare, tyvärr så skadade skruvskallen ytterkanten på den gängade stången så jag får nog ett jävulskap att återmontera det, eller så byter jag till en annan rattstång, bara jag får loss rattlåset!
Kommit en bit på vägen
Minnet är bra men kort, alla sladdar märks och en loggbok förs var de olika tåtarna ska sitta!
Jäkla härva blir det av det!!
Det är trist med färgsläpp..
så den öppnades upp, ramen med färgsläpp ska få ny färg så jag sparade några flagor för referens. Sedan kom jag på den utmärkta ideen att jag skulle nolla trippmätaren, tänk att rulla in på besiktningen med 1km på mätarn Den nollas ju vid 10000mil och stod på 2700mil ngt så den har garanterat snurrat både ett o två varv så originalfolket får bita ihop;)
Lurade ihop en automatbackningsmaskin av vad som fanns i lillgrabbens "bygga robot låda"
Och senaste aktiviteten blev att som oväxling mot att riva kablar att montera ner kopplingshydrauliken, allt gick relativt lätt att få isär men svårare att rengöra, cylindrarna är smutsiga å det grövsta både inuti och utanpå och att försöka med lacknafta gick inte, det skar sig mot sörjan i cylindrarna. Läste i en tråd att T-sprit funkar bättre? Har det att göra med att vätskan är vattenlöslig?
That's all folks!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Re: Renovering av Amazon -68! Bilduppdatering 12 Januari!!
Intressant projekt att följa! Kommer nog att bli kanonfin när den är klar. Förstår dock inte varför du bums ska riva allting, motor, låda, förgasare etc. Jag har fått lära mig "Rör inte det som fungerar"
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! Bilduppdatering 12 Januari!!
Hehe, bra fråga men jag har inte ekonomin att köpa en massa nya saker utan tar det undan för undan, just nu så är jag i tagen att få chassit rent från allt och vid demonteringen av sakerna så blir jag nyfikne, vill kolla status på det och finns det riska att något är slitet så vill jag ha det fräscht, dessutom, skulle man ha itu ngt så det inte går att få ihop igen (vilket jag inte ser som så jättetroligt) så kan man ju i värsta fall köpa bättre beg. eller nytt, läropengar kallas det väll då.
Jag skulle må dåligt om jag låtit bli att byta den där lilla saken när allt annat är i toppskick, just nu så är det i stadiet, plocka ner och lägga på hylla så jag vet hurdant allt är inför monteringen
Jag skulle må dåligt om jag låtit bli att byta den där lilla saken när allt annat är i toppskick, just nu så är det i stadiet, plocka ner och lägga på hylla så jag vet hurdant allt är inför monteringen
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil