Renovering av en custad Amazon 61

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av en custad Amazon 61

Post by cruisingphill »

Jag utbildade mig till bilplåtare för ett par år sedan och hade tillhörande praktik efter utbildningen och vad gäller att spackla direkt på plåt så fick vi inga som helst styrningar, lärarna som var erfarna rävar med 40+ år i branschen (pension året efter jag slutade :( ) jobbade på sina hobbyfordon med oss och det var inget snack om att fordonen vi arbetade på skulle vara grundade innan spackling. (Alltså, det pratades inte om att det fanns ett behov av detta för att få det att hålla!)

Inte heller på praktiken där jag fick äran att arbeta ihop med företagets troligtvis mest duktiga och erfarna plåtare så nämndes ngt om att man inte ska spackla direkt på plåten. Jag är tokigt intresserad av gamla bilar men kan inte dra mig till minnes att jag skådat ett fordon som har angripits av rost vid spacklingsstället just på grund av att det inte har grundats, eller som har fått skador i lagd lack på grund av att spacklet inte har legat ovan grunden. Antingen är jag för ung och enkom har tittat på "yngre" bilar eller så har allt för många "hobbyister" brukat "dåligt" spackel på dåliga ytor och hunnit uppleva de tråkiga effekterna av detta inom en allt för kort period (minst 20 år..)

Mina erfarenheter, mina 2 cent, i lågkonjunkturen :idea:
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Renovering av en custad Amazon 61

Post by A-masen »

Det är tydligt att det finns olika bud om det här. Låt mig berätta om hur det är i båtvärlden.
"Men det här är inga båtar!", säger flera nu. Det är sant, men bilar finns i en tämligen tuff miljö med regn, snö, salt och grus. Och hela det här forumet handlar om bilar som är uppåt 50 år gamla. Rost är inget okänt fenomen där.
På drev och utombordsmotorer gäller ovillkorligen att grunda först med en etsande primer på ren metall. (Så att metallen blir gulgrön). Sedan kan man spackla och måla i flera lager på det. Och även då är det 2K-lacker som gäller. Alltså maximal styrka. Utöver detta har man offeranoder av zink eller magnesiumlegeringar. Ändå förekommer det korrosionsskador ibland.
Jag stog i kö i en båttillbehörsaffär en gång, och en person före mig skulle köpa drevfärg. Man hörde vad dom pratade om. Det framkom i disskusionen att kunden inte hade grundat något speciellt på metallen först. Expediten vägrade sälja färgen om kunden inte behandlade med primer först! Det låter som ett försäljningstrick för att få sälja en (2) dyr burk med primer också, men expediten förklarade att han ville inte vara ansvarig för resultatet om drevet skulle korrodera sönder. För i det fallet hade ju kunden naturligtvis gått tillbaka och svurit över den dåliga drevfärgen som inte kunde skydda mot korrosion. Det ville alltså inte expediten vara med om.
Och om det nu ger ett extra rostskydd och bättre fäste för lacken med primer, varför tar man inte den möjligheten då?
Last edited by A-masen on Sat Nov 21, 2009 12:50 am, edited 1 time in total.
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Renovering av en custad Amazon 61

Post by poolio »

Jag kan villigt erkänna att nästan alla bilar som jag riktat upp genom åren INTE har varit grundade innan och det har mej veterligt inte inneburit något problem heller. Så länge man håller till i en torr och varm lokal och inte bilen/spacklet blir fuktigt så är det nog rätt så lugnt. Detta med att lägga en epoxigrund innan riktning är något som jag tycker har kommit mera dom senaste åren, kanske pga alla program man kan se på tv'n och reportage i tidningar.
Jag känner en kille i norra Los Angeles som har egen plåt och lackfirma och han säjer att där är det nödvändigt med en grund så fort bilen har slipats plåtren för annars så rostar det så fort han tagit i den. Det har ju såklart med deras varma och fuktiga klimat att göra.
Så rikta du på den plåtrena ytan om du har en torr å varm lokal....
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av en custad Amazon 61

Post by cruisingphill »

Troligtvis för att den hemmapulande amatörmekaren inte vet vilka grundfärger han/hon i sådana fall ska använda, än mindre hur denna grundfärg skall appliceras. Detta i kombination med att den för mig mest förekommande åsikten är att det inte finns något behov av att grunda innan spackel.

Har vi inget yrkesproffs här som kan leverera siffror, statestik, undersökningar och bildpornografi på spackelresultat med/utan grund??

Ursäkta om jag sabbar tråden :o

[Såg just poolios suveräna inlägg, och givetvis spelar "arbetsmiljön" en väldigt stor roll. Jag utgår ju ifrån att alla har en perfekt tempererad lokal att arbeta i med luftavfuktare, ventilation osc men jag vet att så inte är fallet. Men det i frågan är egentligen oviktig då kontentan av (iaf mina) inlägg är att det inte är förenat med totaltragedi att spackla direkt på plåten.]
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
amazon1961
Posts: 49
Joined: Wed Nov 05, 2008 7:10 pm

Re: Renovering av en custad Amazon 61

Post by amazon1961 »

Tackar verkligen för alla svar jag fått och kan summera av att man kan spackla direkt på plåten utan någon påverkning.!
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Renovering av en custad Amazon 61

Post by Uffe »

Mina kolleger som säljer Plastic Padding (jag säljer Loctite) har alltid lärt ut till sina kunder att man spacklar direkt på plåten. Själv skulle jag likväl känna mig tryggare om man först kör en etsande tunn grundprimer som, så att säga, förseglar och verkligen tätar porerna på en ren plåt. Tjockt spackel kan ju aldrig väta (=tränga ner) ytan speciellt bra och risken för fukt att tränga emellan plåten och spackel borde bli stor? Tycker jag :)
Amazon 1957
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Renovering av en custad Amazon 61

Post by Devil »

Jag är ju inte utbildad plåtis eller lackare, men har hållit på en del. Både med eget och andras grejor. Jag skulle aldrig spackla direkt på plåten om det var på ett entusiastfordon, jag menar är det en bruksis som skall hålla två år till så kan man väl spackla direkt och sedan lacka. Men är det ett fordon som man lagt sin själ i att få hel och rostfri, så skulle jag grunda först! Visst det kanske funkar om man har rätt luftfuktighet och temp, men om det inte gör det? 200 timmars plåtjobb åt h-e bara för att man är för lat eller har för bråttom och spacklar direkt. Att yrkesmän spacklar direkt på plåten beror nog mest på pengar. Ska man göra rätt, som jag har hört av folk som jag förstått kan sin sak, skall man etsgrunda först. Sedan kan man spackla eller slipgrunda. När man sedan slipar och slipar igenom etsgrunden ner till plåten skall man lägga etsgrund där igen innan man går vidare. Dvs. alltid ha etsgrund mot plåten. Det tar ju en väldig tid och därför spacklar man direkt på plåten på en plåt/lackverkstad. Det är ju dyrt med lackering ändå :(
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
weber50
Posts: 187
Joined: Thu Jan 08, 2009 9:58 pm

Re: Renovering av en custad Amazon 61

Post by weber50 »

den här spackel o lack grejen kan läggas ner nu, bara tjejer som håller på med sånt lr va säger du mr snövall 8)
amazon1961
Posts: 49
Joined: Wed Nov 05, 2008 7:10 pm

Re: Renovering av en custad Amazon 61

Post by amazon1961 »

weber50 wrote:den här spackel o lack grejen kan läggas ner nu, bara tjejer som håller på med sånt lr va säger du mr snövall 8)


jajemänsan nu är det andra planer på G.
Post Reply