Renovering av min Amazon 1967.

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Renovering av min Amazon 1967.

Post by PeterB »

Snygg bil du har fått tag i! Och för riktigt "rätt" pengar!

Får instämma i kommentarerna om bromsarna, det var som sagt en här i krokarna som gick åt pga fel på bromsarna, hela livet framför sig och så mycket kvar att göra och uppleva, det var så tragiskt och är alltid så tragiskt.
Och tänk bara om man istället skulle köra ihjäl någon annan.

Jag har också haft trimmad amazon när körkortet var nytaget, dock var effekten ganska beskedlig, B20 2,2l, k-kam, weber 36/36, uppskattningsvis 130 hk.

Jag har provat att bli utan bromsar på E4 strax före Umeå. Inget att rekommendera.

Fanns inga kameror då såvitt jag kan minnas och det gick bitvis riktigt fort. Minns att jag körde om en annan amazon, kändes som den stod stilla..
Jag hade tur som upptäckte att pedalen tog längre och längre ner, fick använda handbromsen sista biten till min kompis, så det är värt mycket att gå igenom allt så det är tiptop. Det kan ju givetvis bli fel på det ändå, men det är skönt att göra vad man kan.
På min bil började det läka vid anslutningen mot bakaxeln.

Hoppas du fortsätter i samma stil med bilen, det blir nog bra det där!
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Re: Renovering av min Amazon 1967.

Post by amazon_1967 »

xyz
tackar, jo jag har trampat av ett bromsrör ;) när vi åkte hem och ja övningskörde, i nerförsbacke, det kostade en växellåda och mkt slit på handbromsbackarna ;p nu är allt nytt
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Re: Renovering av min Amazon 1967.

Post by amazon_1967 »

Shift wrote:Du får mycket kritik här tycker jag. Men man lär sig av sina egna misstag helt enkelt. Okej, inte alla! Killen jag delar garage med höll på med en SAAB V4a hela förra vintern. Nu är rosten tillbaka, men han fortsätter ändå att slarva med rostlagningen.

Sen är det så att alla inte gillar att laga rost till en förbannelse, och man gör som man vill. Lycka till med projektet, och återkom med många bilder!
inte så lätt när man andvänder en 25år gammal svets, enfas och lagar för första gången i sitt liv.
Post Reply