Det var nu ett tag sedan jag höjde på ögonbrynen för en Amazon på Blocket. Jag har däremot kollat och drömt om denna raritet sedan 9-tiden idag. Sådana bilar är bara såå härliga och man tror alltid att det inte finns några sådana kvar. Till och med plasten på B-stolpen kvar Otroligt att man kan köpa en bil 1964 för att sedan bara bevara den och gömma den i överdragsklädsen och med plasten kvar. Den typen av ägare "tillverkas" inte mer Hade jag haft pengarna tillgängligt hade den varit min NU!
Uffe wrote:Till och med plasten på B-stolpen kvar Otroligt att man kan köpa en bil 1964 för att sedan bara bevara den och gömma den i överdragsklädsen och med plasten kvar. Den typen av ägare "tillverkas" inte mer
Lite off-topic...1977 köpte min far en ny husvagn...plasten på alla dynorna inne i husvagnen plockades inte av. Utan istället syddes det en överdragsklädsel som sattes ovanpå plasten. Husvagnen användes årligen fram till ca 1995. Och han äger den fortfarande...
Så är min husvagn också. Tyget var solblekt och missfärgat här och där men genom ett hål såg jag att det fanns ett till lager under så jag sprättade bort det och det var också hemmagjort så jag tog bort det med och hittade då den mörkgröna originalklädseln i toppskick. Då är vagnen från 1973 och ser ut som kriget självt i övrigt.
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Om den är lika fin som på bilderna och allt stämmer så är 100-150K ingen omöjlighet, speciellt inte om holländare, norrmän och tyskar ger sig in i budgivningen. Men det beror ju mycket på säljaren också vad han har för uppfattning, kan ju hända han släpper den även för betydligt lägre bud.
Lite tråkigt kanske men fina originalamazoner har blivit riktigt dyra på de senare åren. När jag var runt och tittade på tidiga amazoner innan jag fick fatt i min 58a så siktade jag in mig på 50K klassen, tyckte att man borde kunna få en i nästan nyskick för de pengarna. Kollade på drygt 10st innan jag slog till och de flesta av dem var i mer eller mindre ganska dåligt skick faktiskt. Få som är beredda att släppa de riktiga klenoderna för ett acceptabelt pris
Amazon wrote:Få som är beredda att släppa de riktiga klenoderna för ett acceptabelt pris
Fast vad är ett acceptabelt pris? För den som har 10000 kr att köpa bil för är ju 50000 kr inte acceptabelt...men för den som har 50000 kr att köpa bil för är ju inte 100000 kr acceptabelt o.s.v.
Du förstår tanken?
Om vi antar att bilen blir såld till ungefär det begärda priset...vilket den säkert gör så småningom...så är det ju ett acceptabelt pris på den eftersom både säljare och köpare gått med på det.
Om du själv har en bil som går att sälja för 100 000 kr...skulle du säga till dig själv att det priset är ju inte riktigt acceptabelt så jag släpper iväg den för 50000 istället?
Finns folk med för mycket pengar som bjuder hutlösa summor för saker bara för att de kan. Kan ju ta den där tutknappen till 123GT som gick på tradera för över 7000:- som exempel, visst var den NOS men jag tycker i alla fall inte att det står i proportion till vad man får.
Priserna på fina Amazon och PV har trissats upp väldigt mycket de senaste åren till stor del p.g.a. all export vilket gör att få svenskar har råd att skaffa sig en.
Grymt fin bil!!
Värdet på bilen sätts av den sk. marknaden. Säljs den för under 100 000 kr talar det bara om hur korkad och inkompetent den marknaden är!
...som nämndes tidigare så kommer bara renoveringskonstnaden på ett "vrak" att hamna där.....
Lycka till med försäljningen, synd bara på en så fin bil!
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956 Håkans Motorsida Min sida på Garaget.org