"tolka" om låscylinder hur?

Moderatorer
Post Reply
the grey one
Posts: 174
Joined: Sat Jun 13, 2009 10:50 pm
Location: Åkersberga

"tolka" om låscylinder hur?

Post by the grey one »

Hej på er,min låscylinder till baklucka funkar inte med den nyckel jag har går det att tolka om cylindern? om i sådant fall finns det någon bra och utförlig beskrivning på detta? (har försökt att få ur låsvillorna utan framgång!!)
Duvgrå 65:a med 27000 välservade mil på mätaren(var femhundrade mil sen ny!!)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: "tolka" om låscylinder hur?

Post by QV »

Har plockat isär ett baklås en gång men funderade inte på blecken. Går det inte med MERA VÅLD. Den metoden fungerar ju rätt bra på låsen fram....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
MyWay
Posts: 27
Joined: Sun Jan 10, 2010 12:43 pm
Location: Luleå

Re: "tolka" om låscylinder hur?

Post by MyWay »

Hehe, våld funkade på mina lås fram =) Vet inte om dom kanske inte har använts så flitigt eller nånting.. Dom var tröga först men nu börjar det bli bra :D

Får däremot inte ens in nyckeln i bagageluckan, konstigt nog.. Är original och jag har rätt nyckel x)
Fritt kopplat, hälften brunnet!

VOLVO 131341P -1968
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: "tolka" om låscylinder hur?

Post by J.LUNDIN »

Känns nyckeln helt stum då man försöker vrida runt den i låset så har låset "kladdat" igen. Det som brukar hända med gamla låscylindrar som sällan används är att dom drabbas av "vitrost" dvs.ytbehandlingen på brickorna inne i cylindern korroderar och sätter igen låset. det man kan göra är att ta loss låset och doppa det i någon lämplig syra, helst fosforsyra. Det går säkert med andra syror också exempelvis citronsyra. Kan man däremot vrida nyckeln en bit i låset så är det förmodligen fel nyckel till låset. Det här är ett klassiskt låsproblem som man även drabbas av på moderna Volvobilar om inte låsen används av och till.... :D
the grey one
Posts: 174
Joined: Sat Jun 13, 2009 10:50 pm
Location: Åkersberga

Re: "tolka" om låscylinder hur?

Post by the grey one »

xyz
jag var nog lite otydlig,jag har haft ur låscylindern och det är inget som kärvar allt går jättelätt men det är nyckel som är problemet,jag har haft liknande problem på bilar av annat fabrikat,då har jag tagit ur låscylindern och flyttat om låsvillorna till det passar MEN i detta fall för jag inte ens ur låsvillorna. så till min fråga: HUR FÅR JAG UR LÅSVILLORNA SÅ JAG KAN TOLKA OM LÅSET?
Duvgrå 65:a med 27000 välservade mil på mätaren(var femhundrade mil sen ny!!)
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: "tolka" om låscylinder hur?

Post by J.LUNDIN »

Lägg ut en bild på låset.... :?
the grey one
Posts: 174
Joined: Sat Jun 13, 2009 10:50 pm
Location: Åkersberga

Re: "tolka" om låscylinder hur?

Post by the grey one »

och det skulle hjälpa menar du?
Duvgrå 65:a med 27000 välservade mil på mätaren(var femhundrade mil sen ny!!)
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: "tolka" om låscylinder hur?

Post by J.LUNDIN »

Inte vet jag, men man brukar säga att "en bild säger mer än tusen ord".... :D
MyWay
Posts: 27
Joined: Sun Jan 10, 2010 12:43 pm
Location: Luleå

Re: "tolka" om låscylinder hur?

Post by MyWay »

Har samma problem med mitt lås till bakluckan.. Har äntligen fått in nyckelj***ln men det går inte att vrida om, har dock inte skruvat isär mitt lås :) Det är HELT stumt nästan.. Går att "rucka" en millimeter åt båda hållen men inge mer.

The Grey One: Om du kommer på ett sätt att fixa det på så skulle jag vara väldigt tacksam om du delar med dig :wink: Lär hålla ett öga öppet på denna tråd! Kollar iofs forumet 2-3 gånger per dag :D
Fritt kopplat, hälften brunnet!

VOLVO 131341P -1968
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: "tolka" om låscylinder hur?

Post by Shift »

Mixtrade lite med bakluckelåsen härom dagen, och jag lyckades dyrka med två bladmått. Fast däremot har jag fortfarande inte fattat hur man får isär det.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: "tolka" om låscylinder hur?

Post by QV »

Att få isär det?

låscylindern vridar bara om en plåtbit som fysiskt blockerar handtaget.
lossar man muttern bakom så kommer cylindern ut (om jag kommer ihåg rätt)
Vill man ta bort handtaget så måste man på min ta bort skylten först så man kommer åt de tre skruvarna.

/Janne

är skruvarna risiga :twisted: så är det samma typ som håller sidorutan bak. Åk till skroten och hämta för dessa brukar var riktigt fina.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: "tolka" om låscylinder hur?

Post by Shift »

Ja att få ur cylindern är ju enkelt, men hur man får isär cylindern och kommer åt det goa där inne, hur gör man det?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: "tolka" om låscylinder hur?

Post by QV »

Vi närmar oss pudelns kärna.....

Kommer inte ihåg hur det ser ut. Skall mecka vinterbilsusling i morgon (skulle gjort det i dag men det vart bastu och isvaksbad istället) om insperationen tryter så får jag rota lite i låderna och se om jag finner något lås att pysla med.

Skall till Gbg på onsdag för att hålla en kurs men åker inte med Amazonen på saltade vägar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply