Går det att få tag i 75 graders termostat till B16????

Moderatorer
Post Reply
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Går det att få tag i 75 graders termostat till B16????

Post by redheat »

Går det att få tag i 75 graders termostat till B16C (Traktor BM Terrier)???

jag har frågat på flera ställe, även kollat veteranprodukter dom har en 82/90 graders (vilket är det 82 eller 90 graders)
CVI Automotive har en 80 graders.

Vad konstig den termostaten som satt i motorn såg ut, som en veckad bälg inuti.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Har du kollat hos Lantmännen?
AVG
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Post by redheat »

Jag kollade hos lantmännen men dom var förstora (BM 800) gick ej ner i hålet för termostaten , termostaten vAR 40 MM PÅ BAKSIDAN och hålet var bara 37 mm.

Jag skall åka till en kylarfirma till veckan och kolla.
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Varför vill du ha 75 grader istället för 82???? Slitaget på motorn ökar med att tempen är lägre!
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Post by redheat »

Motorn går varm som den gör nu när den får jobba tungt, och den termostaten som satt i var trasig så den stängde aldrig..
M Nordin
Posts: 14
Joined: Wed Sep 08, 2004 8:57 am

Post by M Nordin »

Rensa kylsystemet ordentligt! Kolla även att fläktremmen är OK. 75 eller 80 grader kan inte göra någon skillnad för om motorn skall koka eller ej. Kruxet med gamla traktor är alla gamla gubbas som aldrig upptäckt glykol utan tjafsat med att köra på rent vatten som skall tappas av efter körning. Resultat? Kylsystemen fyllda med rost eller tom sönderrostade och klassikern är ju sönderfrusna block.

MVH

MN
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Post by redheat »

Hej
Jag kollade ner i kylaren och en del kanaler ser man knappt ner i.

Hur får man rent kanalerna i kylaren, hjälper det något med kylarrengöring??
M Nordin
Posts: 14
Joined: Wed Sep 08, 2004 8:57 am

Post by M Nordin »

Jag har fyllt mässingkylare med hett vatten + rejält med maskindiskmedel. Funkat bra men låt det inte stå för länge. ett tips är att starta med någon avsedd kylarrensning och se om det räcker. Ring ngn kylarverkstad och hör vad de använder ( det är inte helt otroligt att din kylare från femtiotalet (?) kommer börja läcka efter en grovrensning så det kan ju vara bra att bli kompis med kylarverkstaden redan nu :-)

MVH

MN
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Första steget är väl annars att koppla trädgårdsslangen till ena anslutningen på kylkaren och spola igenom. Spola även igenom motorn när du håller på!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
M Nordin
Posts: 14
Joined: Wed Sep 08, 2004 8:57 am

Post by M Nordin »

var väl lite \"burdus\", mitt tips gället lös kylare om JE jr's uppenbara råd hjälper...

MVH

MN
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Post by redheat »

Ett nytt paket till kylaren kostar 1800:-, inte roligt
M Nordin
Posts: 14
Joined: Wed Sep 08, 2004 8:57 am

Post by M Nordin »

Började det läcka? Är du inte originalfreak finns det väl alternativ på skroten...

MVH

MN
XXN
Posts: 21
Joined: Thu Mar 18, 2004 10:08 pm

Post by XXN »

Kom ihåg att du har ett mycket högre vattentryck i trädgårdsslangen,mer än ett cellpaket som sprängts genom åren. Så ta det försiktigt.
Post Reply