Volvo Snabbe V8

Moderatorer
Post Reply
azze59
Posts: 38
Joined: Fri Jan 22, 2010 4:22 pm
Location: uppsala Sweden
Contact:

Volvo Snabbe V8

Post by azze59 »

Finns det nån som provat att lägga in Volvos egen V8-från Volvo Snabbe i en Amazon? Vore rätt coolt att köra med "eget" järn hela vägen. Vet att man satt i en sån i Militärsuggan. Nån som vet nåt om denna operation? Mvh Ivan
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Volvo Snabbe V8

Post by Hasse63 »

Volvo själva satte ihop 2 amazoner lite bredare än en vanlig amazon och på så viss mer utrymmer för en V8, exakt vilken det var minns jag inte men coolt bred blev den.. Finns garanterat flera som gjort /prövat det efter det. Detta har varit uppe i en tråd/trådar innan så prova sök. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Volvo Snabbe V8

Post by TVR »

B36 är tung, bränsletörstig och lämnar ingen vidare hög effekt. Inte så lätt med delar heller. Även om det är kul med en Volvo V8 i bilen så är det inte värt jobbet! Välj någon annan om du vill köra V8.
Motorn har även diskuterats en del på sävarturbo-forumet. Kolla lite där också!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Volvo Snabbe V8

Post by A-masen »

Lite historia av det jag känner till om motorn.
Från början togs motorn fram för att sitta i en bilmodell, Philip, som bara blev ett par exemplar. Detta var i mitten på 50-talet. Men när projektet las ner, man satsade på Amazon i stället så hade man ju en färdig motor "över". Den fick då sitta i distributionslastbilen Snabbe i stället. Men inte bara där. Flera år efter att snabbe hade fått en dieselmotor i stället levde V8:an kvar som marinmotor. Det finns beskrivningar och måttskisser om man går in på Volvo Pentas sidor och söker där. Det är emellertid en tämligen användarovänlig sida, svårnavigerad, så man får bättre utdelning om man går in på http://www.drevia.se Där finns tipssidor och beskrivning och data för äldre och sluttillverkade motorer.
Om du skulle vara nyfiken på mått o.s.v. så är ju detta marinmotorer med det speciella kylsystem som en sådan kräver. Men försök tänka bort just dom delarna så får man nog ett begrepp om hur stor motorn är i längd och bredd. Som marinmodell heter den B 36 med något tillägg som betyder om det var axeldrift eller drev.
Som jag har uppfattat det, så har den aldrig suttit i Suggan i militärt utförande, radiosambandsbil, utan det är händiga bilbyggare som senare har modifierat sina hobbybilar med V8:an. Suggan hade en 6-cylindrig 90 hkr sidventilsmotor.
Och suggan i sin tur bygger på ett hopplock av två bilar. Dels karossen från en PV 60 som så gott som uteslutande gick som taxibil, och motorhuven samt framvagn från en militär lastbil vars beteckning jag inte minns just nu.

Ett tillägg: För den som eventuellt har missat Volvo Philip, se här: http://images.google.se/images?sourceid ... CBMQsAQwAA


Nu har Azze59 "tänkt om" men det kunde ju vara roligt att veta ändå vad det handlar om.
Last edited by A-masen on Fri Feb 05, 2010 11:30 pm, edited 1 time in total.
azze59
Posts: 38
Joined: Fri Jan 22, 2010 4:22 pm
Location: uppsala Sweden
Contact:

Re: Volvo Snabbe V8

Post by azze59 »

Jag menade inte att den var orginal i RAPTGn utan just utbytt .Det sitter ju raka 6an ED-EC i suggorna.I princip var väl B36an 2 hopslagna B18? Typ? Är nog smartare att satsa på Rovers 215". Nån som vet hur många hk amazonen tål utan reg.bes? Och utan att uppgradera bromsar, framvagn mm? Är det överhuvudtaget möjligt att inom rimliga gränser besiktiga med tex. en Rover 8? Har för mig att jag sett ett sånt bygge i Start & Speed för 100 år sen. Nån som vet? Mvh Ivan
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Volvo Snabbe V8

Post by Hasse63 »

Max effekt är 150 hk med skivbromsar fram, Max vridmoment är 196 Nm
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Volvo Snabbe V8

Post by J.LUNDIN »

Jag har en känsla av att dessa siffror går att tumma på en hel del om man ger sig på att modernisera och förstärka upp amazonen ifråga... :D
Harry Dahl
Posts: 58
Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
Location: Vendelsö

Re: Volvo Snabbe V8

Post by Harry Dahl »

Jag hade en Volvo Snabbe lastbil tidigare, med B36 och det var i första hand en lastbilsmotor, låg kompression och en väldigt slö kamaxel. Topparna har siamesade avgaskanaler mellan mittcylindrarna vilket förstärker low-performanceintrycket. Visst, det går väl att modifiera motorn med högre kompression, slipa om kamaxeln till en vassare kurva, ersätta bensinpumpen med en elektrisk, annat insug etc men frågan är om det är vär besväret. Vevaxeln var tillverkad av Bofors i o fs, det kan ju vara lite coolt.
azze59
Posts: 38
Joined: Fri Jan 22, 2010 4:22 pm
Location: uppsala Sweden
Contact:

Re: Volvo Snabbe V8

Post by azze59 »

Tackar för alla svar
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Volvo Snabbe V8

Post by Devil »

Jag körde backtävling i Hammarstrand -97( med min taksänkta blykälke) samtidigt med en kille som hade B36 i sin Amzing. Bilen var svart m vitt tak 4-dörrars med conniekit. Det var även fungerande eldkastare som han demonstrerade på kvällens cruising 8) Tydligen var den inte så varvvillig, jobbig att åka landsväg med 4-växlad o 4,10 i bakaxeln :wink:
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
QV
Posts: 4981
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Volvo Snabbe V8

Post by QV »

Eftersom jag ägt en sådan pjäs så är min kommentar

Bry Er inte om den om ryggen är Er kär........

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Volvo Snabbe V8

Post by Devil »

Ett bojsänke, eller hur?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Volvo Snabbe V8

Post by Hasse63 »

En kompis satte in en sån i sin för övrigt standard 140 och de va väl ingen hit direkt. startade på 2an och sen i med 4an då man inte fick/kunde varva nått. Men den lät tuft på tomgång och då man låg o körde i 70km/h och gasade till lite.

Finns nyare V6-motorer, tror cheva har nån.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
the grey one
Posts: 174
Joined: Sat Jun 13, 2009 10:50 pm
Location: Åkersberga

Re: Volvo Snabbe V8

Post by the grey one »

jag läste ett gammalt bilsport reportage(tror jag det var) där man hade som projekt att stoppa i en b36:a i en amz men det är en vag minnesbild....är det möjligtvis någon som kommer ihåg mera.Reportaget var ifrån slutet av sjuttiotalet!
Duvgrå 65:a med 27000 välservade mil på mätaren(var femhundrade mil sen ny!!)
Post Reply