Lackering på fabrik
-
- Posts: 58
- Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
- Location: Vendelsö
Lackering på fabrik
Jag har en undran; när man ser bilder från produktionen av Amazon, så ser man idel plåtrena karosser med monterade skärmar, huv och dörrar. Sedan dyker de upp färdigmålade från lackverkstaden. Vad har hänt däremellan? Har bilarna lackats med huv, dörrar etc monterade eller har dessa monterats av inför lackeringen för att sedan åter monteras på igen innan bilen lämnar måleriet? Är det någon här som vet hur det gick till i fabriken och på så sätt kanske skingra mysteriet?
Re: Lackering på fabrik
Jag har en bild som varit med i en annons från volvo där dom demonstrerar rostskyddet. Då går dom plåtrena karosserna med dörrar och skärmar ner i ett bad med rostskyddsfärg upp till rutorna och sen antar jag att dom tar av skärmar och dörrar och grundas och lackas.
Mycket och blev det
Mycket och blev det
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Re: Lackering på fabrik
precis som einar skriver men dörrar och skärmar plockas aldrig av efter badet..
först målas insidan av dörrar och allt för att sedan gå vidare och sedan målas allt de yttre, gissar på att de går så pass snabbt att de inre lagret inte hunnit torka klart innan de yttre läggs på.
på en orginal bil syns de när man fått av dörrar och skärmar var färgen inte kommit in.
först målas insidan av dörrar och allt för att sedan gå vidare och sedan målas allt de yttre, gissar på att de går så pass snabbt att de inre lagret inte hunnit torka klart innan de yttre läggs på.
på en orginal bil syns de när man fått av dörrar och skärmar var färgen inte kommit in.
-
- Posts: 58
- Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
- Location: Vendelsö
Re: Lackering på fabrik
Aha, det förklarar kanske varför skärmarna så gärna rostar i infästningarna, det har inte kommit in någon färg mellan kaross och skärm. Jag måste säga att man blir imponerad av hur man har lyckats få in färg i alla skrymslen, vid dörrgångjärn, i bagageutrymmet, längst fram under huven etc.
Re: Lackering på fabrik
jaa färgen tränger in bra! men då är de ändå väldigt mycket bättre lackat än va de är nuförtiden, tittar man på en del "Nybilar" idag som kommer direkt från fabrik så är de väldigt dåligt med lack, ibland tittar grundfärgen fram som undersidan innanför dörrar och andra trånga ställen, och inget skydd under, bara grundfärg och kitt på flesta.
rent skrämmande egentligen.
om man sen ska tillägga att lacken ser ut som apelsinskal och färgskillnader mellan ex stötfångare och skärmar finns , vem vill köpa ny bil idag?
bättre renovera sin amazon för 150 000 och ha den sen hela livet:D ..
ledsen för de spårade ur trådämnet lite på slutet
rent skrämmande egentligen.
om man sen ska tillägga att lacken ser ut som apelsinskal och färgskillnader mellan ex stötfångare och skärmar finns , vem vill köpa ny bil idag?
bättre renovera sin amazon för 150 000 och ha den sen hela livet:D ..
ledsen för de spårade ur trådämnet lite på slutet
-
- Posts: 58
- Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
- Location: Vendelsö
-
- Posts: 58
- Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
- Location: Vendelsö
Re: Lackering på fabrik
Jag hittade en beskrivning på hur en PV 444 tillverkades. Förmodligen stämmer det inte med Amazonen men kan ändå vara intressant. I PV:s fall så monterades först skärmar, huv och dörrar på plats, lackerades, monterades av, motor mm sätts i, sedan monterades allt tillbaka igen.
Notera även vilken noggrann rostskyddsbehandling som karosserna fick före grundlack, med fosfatisering mm.
Notera även vilken noggrann rostskyddsbehandling som karosserna fick före grundlack, med fosfatisering mm.