Behöver rostlagningssupport!!

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
jakob27
Posts: 40
Joined: Tue Oct 30, 2007 1:01 pm
Location: Stora Höga

Behöver rostlagningssupport!!

Post by jakob27 »

Hej!

Skall försöka ge mig på att laga en rostskada på pärlan (grafitgrå 63:a med cellulosalack) men behöver hjälp av forumets samlade kunskap.
Skadan är över vänster hjulhus bak under midjelisten vid ett av clipsen, se bild.

Image

Lacken verkar ha släppt från plåten under så det låter lite ihåligt om man knackar på det. Jag tror jag fixar det fram till plåtrent (har en punktbläster), men hur gör jag sen för bästa resultat?

Mina frågor är följande:
1. Hur tar man bort listen utan att sabba den?
2. Efter blästring och med plåten ren, hur skall jag lacka det hela för att det skall bli bra? Primer? 2-k grundfärg som skall penslas eller strykas?, Täcklacken, var hittar jag den?

Beskriv gärna hur man gör steg för steg för att uppnå ett bra resultat från plåtrent till färdiglackat.
Jag har inte möjlighet att lacka med färgspruta utan det får bli med sprayburk.

Tackar på förhand!
Jakob27, Grafitgrå 63:a
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: Behöver rostlagningssupport!!

Post by volvoamazon1967 »

Hej!

Jag vet att Ejes Färghus här uppe i Sundsval blandar till alla sorters färger på sprayburk. Han blandade till caleforniavit åt mig på sprayburk då jag lackade ena sandplåten. Tyckte att resutatet blev bra.

MVH Helmer.
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Re: Behöver rostlagningssupport!!

Post by NicklasO »

Svårt att säga från bilden men innan du gör något annat så plocka loss listen.
Börja i ena ändan med en tejpad skruvmejsel etc o sprätt loss det första clipset, sen e de enkelt.

Sen laddar du upp ett foto på hur det ser ut.

På bilden ser det ju mest ut som utliga repor som skulle kunna gå att tvätta ur, samt en massa blåsor, som ev kan lägga sig efter lite värme.

Som sagt jättesvårt, och på äldre bilar hr du ju mkt att kompromissa med, resten av lacken, målar du bara en sektion, en skärm etc blir det sällan bra utan en polering av resten alt omlackering.

MVH/
2 x Amazon-66
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Behöver rostlagningssupport!!

Post by poolio »

Jag tror att när det ser ut sådär så har du säkert spackel under färgen. Lacken har spruckit till följd av att vatten krypit in under spacklet via listhålet. Kanske är skärmkanten bytt sen tidigare....
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Behöver rostlagningssupport!!

Post by Ola O »

Med allra största säkerhet har du inte cellolosalack på din bil.
Sommaren 1955 gick Volvo över till syntetlack vilket medför att ingen Amazon original har cellolosalack.
jakob27
Posts: 40
Joined: Tue Oct 30, 2007 1:01 pm
Location: Stora Höga

Re: Behöver rostlagningssupport!!

Post by jakob27 »

Tackar för alla snabba svar! :D
Jag tror inte att skärmkanten är bytt men man vet ju aldrig. Läste på ett annat ställe på forumet att på denna plats på bilen tennspacklade man ibland på fabriken vilket kunde få till följd att lacken långt senare kunde släppa från underlaget.

Jag pillar loss listen, tar bort den lösa lacken o lägger upp lite bilder så kan diskussionen gå vidare sen.

Förresten, var hittar man grafitgrå lack (syntetlack!) på sprayburk i Göteborgsområdet??
Jakob27, Grafitgrå 63:a
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Behöver rostlagningssupport!!

Post by hakano »

Tror som tidigare inlägg att det är spacklat där sedan tidigare. Du verkar även ha fuktblåsor i lacken.

Tidigare blandade Preem-macken vid Slakthuset (Marieholmsområdet) till sprayburkar på beställning. Vet inte om dom gör det fortfarande.
RD 350
Posts: 53
Joined: Fri Jun 19, 2009 11:43 am
Location: Hörby

Re: Behöver rostlagningssupport!!

Post by RD 350 »

Ser ut som kanten är bytad med dålig svetsning vilket gör att spacklet spricker. Den "blandade" färgen som nämdes är bra att arbeta med är dubbelt så dyr som Volvos (ca 150- 200kr) men det är den värd! :wink: Men är den inte skifferblå nr 67?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Behöver rostlagningssupport!!

Post by Blomquist »

Mekonomenbutikerna i Sthlmsområdet säljer billack på sprayburk efter beställning också,
tippar att det kan vara samma i Gbg också.
210 -64, 223 -68
jakob27
Posts: 40
Joined: Tue Oct 30, 2007 1:01 pm
Location: Stora Höga

Re: Behöver rostlagningssupport!!

Post by jakob27 »

Funderar på att eventuellt lämna i bilen till någon duktig plåt&lackverkstad och få detta åtgärdat då jag inte har tid att fixa det. Jag skulle behöva tips på bra och duktiga sådan firmor i Stenungsunds- och/eller Göteborgstrakten. Viktigt att dom gör ett bra jobb. Jag betalat gärna lite extra om jag vet att det blir bra.

/Björn
Jakob27, Grafitgrå 63:a
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Behöver rostlagningssupport!!

Post by hakano »

jakob27 wrote:Funderar på att eventuellt lämna i bilen till någon duktig plåt&lackverkstad.

Viktigt att dom gör ett bra jobb.

Jag blir fundersam på om det finns sådana verkstäder längre. Eller är det miljökraven som sätter stopp för det tro?

I maj 2009 lämnade jag in bruksbilen för lite plåt- och lackjobb på en auktoriserad firma för ett lite mindre bilmärke som säljs i Sverige. Dom gör försäkringsjobb och hade vad jag hört ett gott rykte och jag såg även en påkörningsskada dom åtgärdat på en bil som fanns i bekantskapskretsen med väldigt fint resultat.
Jobbet dom gjorde på min bil var en del plåtlagningar (rost) och lackering av bakre skärmkanter.

Efter ca 2-3 veckor kom de första blåsorna tillbaka. Åkte tillbaka med bilen. Verkmästaren stönade högt över att det är miljökraven på grundfärgen som gör att den är "kass" numera och inte stoppar nånting längre.
Han tog givetvis in bilen igen och sa att han skulle ta dit leverantören av grundfärgen för att visa min bil för dom och få dom att vara med och stå för omlackeringen för på så kort tid skall det inte komma tillbaka blåsor på. Detta gjordes i september 2009.

Nu i mars 2010 efter vintern och vid ordentlig rengöring av bilen upptäckte jag en hel del blåsor som slagit upp på de åtgärdade ställena på båda sidorna. Alltså lite drygt sex månader efter åtgärdandet. Jag är ju medveten om att det kommer ju tillbaka förr eller senare men frågan är vilka krav man kan ställa och förvänta sig.

Stämmer det som han säger att miljökraven har gjort grundfärgerna värdelösa? Om det är så då borde ju alla lackerare som lackerar uppleva detta problem någon gång.
Eller är det bara ett svepskäl? Verkmästaren säger att han egentligen inte vill ta åt sig rost och plåtjobb mer för det blir inte bra nu längre med de här miljöfärgerna och han vill behålla sitt goda rykte som plåt- och lackeringsfirma vilket han får om han bara nöjer sig med krock- och påkörningsskador.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Behöver rostlagningssupport!!

Post by A-masen »

Jag vet inte säkert, men är det inte så här att "alla" företag vill kunna skryta med att dom är miljöcertifierade (ISO XXXX heter det väl?) Då förbinder dom sig också att följa vissa givna miljöregler. Detta ger återverkningar i orderböckerna. Ett stort företag som har underleverantörer är också ISO-certifierade och säger det i sin reklam och offerter till sina kunder. Då lägger dom ut sina jobb på andra ISO-certifierade firmor. Stora som små. Och alla i hela kedjan kan visa upp att dom är miljövänliga.
Det är ju bara det att det blir en ond cirkel som ditt rost- och plåtjobb. Den här verkstaden kanske har förbundit sig att lackera miljövänligt, med ett uselt resultat som följd, där du som slutkund blir näst intill "bedragen".
Jag har sett effekterna av den här ISO-certifieringen på närmare håll, och det kunde uppstå en mängd paradoxer av liknande slag.
Detta är min hypotes, och jag tar gärna emot andra vederhäftiga åsikter.
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Behöver rostlagningssupport!!

Post by poolio »

hakano wrote: Jag blir fundersam på om det finns sådana verkstäder längre. Eller är det miljökraven som sätter stopp för det tro?
Jag tror absolut inte att grundfärgen ska vara orsaken till dina blåsor utan det beror nog på underarbetet ! Tror hellre på porer i rostlagningen av dina skärmkanter....
Det finns så mycket bra grundfärger på marknaden idag och jag tror inte ens att det finns någon vattenbaserad grundfärg. Än så länge är det nog bara basen som är vattenbaserad...
Rätta mej gärna om jag har fel !
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Behöver rostlagningssupport!!

Post by hakano »

poolio wrote:
hakano wrote:Jag tror absolut inte att grundfärgen ska vara orsaken till dina blåsor utan det beror nog på underarbetet ! Tror hellre på porer i rostlagningen av dina skärmkanter....
Visst, jag håller med dig fullt och fast. Men nämner jag det för verkmästaren säger han att dom inte kan göra mer rent än dom nu har gjort enl. konstens alla regler.
Dessutom har dom gjort om det en gång och då borde man ju verkligen förvissa sig om att det är riktigt gjort. Vilket seriöst företag kan leva på att göra om jobben flera gånger men bara få betalt en gång... :?
Dessutom skall det ju vara svetsat och plåtlagat med ny plåt där det var rostigt. Fast visst, det fanns säkert områden som "bara" var rostiga men inte helt igenom som man nöjt sig med att slipa rent.

Lägger med två bilder som visar varsin sida av de båda bakre skärmkanterna.
Vid pilarna är det två stora blåsor som kanske syns lite dåligt. Svårt att visa på bild.

Image

Image
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Behöver rostlagningssupport!!

Post by Lars Bd »

Prata med verkmästarn ändå han tror ju att det är perfekt gjort den här gången och får han inte reda på hur det verkligen är kan de inte förbättra sina arbetsmetoder till nästa kund. Du kan ju få det omgjort igen för materialkostnad eller liknande. Han kanske tar det som en utmaning att verkligen kunna få en nöjd kund.
Med den sansade inställningen du har, att de förmodligen gjort sitt bästa kan du komma mycket längre än den som skäller svär och kräver en ny hellackering som kompensation.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply