Lågmilare

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lågmilare

Post by QV »

hakano wrote:Fast vad är ett acceptabelt pris? För den som har 10000 kr att köpa bil för är ju 50000 kr inte acceptabelt...men för den som har 50000 kr att köpa bil för är ju inte 100000 kr acceptabelt o.s.v.
Du förstår tanken? :wink:
Bilar i den prisklassen köper de flesta med lån. så jämförelsen är inte helt OK

Skall du renover upp en bil till bra skick så kostar det minst 70-80 tusen
80 tusen på 4 år = 20,000 /år ~1,700 /månad

så pyntar du in 2.000 i månaden under fyra år så är iallafall halva bilen betald efter 4 år vid 10% ränta.
Bilhobby är inte gratis

/Janne

som bonus behöver du inte spendera alla timmar i garaget utan kan glänsa på träffar direkt :mrgreen:
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Lågmilare

Post by 121 »

En renoverad bil blir ju heller inte lika fin som en orenoverad lågmilare som denna, oavsett hur mycket tid och pengar man lägger ner. Främst för att bilens olika delar inte blir jämnslitna. T.ex. kan nog lackering och krom återskapas till nyskick, men om man har repiga glasrutor och fortfarande vill ha originalstämplar på dem så är det näst in till omöjligt att få tag i nya.
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Lågmilare

Post by ClassicVolvoShop »

QV wrote: ... som bonus behöver du inte spendera alla timmar i garaget utan kan glänsa på träffar direkt...
Nu kan vi jo diskutera , vad som är mest trevligt?
- Att åka på träff och visa upp - eller gå hemma i garaget och snygga till? :?:

Vad är mest kul?
- Att man kan lägga upp en plånbok som är större än dom andres - eller att man smiler när man öpnar upp sin garageport? :?:
13134VD, 22134VD, 22244VD
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lågmilare

Post by Amazon »

För många är det nog roligare att visa upp en bil man själv har renoverat upp och lagt ner en väldans massa tid och energi på jämfört med en man bara gått o köpt. Men man ska ju ha möjligheten och intresset också.
Volvo P1200VB 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Lågmilare

Post by Uffe »

Bara att erkänna... jag kunde inte låta bli att köra och titta på bilen. Körde i förra veckan från Ängelholm till mitten av Dalsland för att få ro i själen. Nu köpte jag inte bilen, men det intressanta för egen del är hur Amazonsjuk jag kan bli, fast jag verkligen lovat mig själv och min familj att INTE skaffa fler projekt. Jag har haft sömnproblem sedan annonsen kom ut och har inte släppt tanken på bilen förrän idag då jag av olika anledningar beslutade mig för att inte gå vidare. Denna historia bekräftar bara att man inte kan lita på mig. När rätt bil och rätt säljare (som inte riktigt har koll på värdet av en bil :wink: ) dyker upp, så får 57:an en syster i garaget. Och jo, bilen har grym potensial. Jag vill i övrigt inte kommentera denna bil med hänsyn till både säljaren och eventuella köpare... som jag hoppas finns här på forumet :)
//Uffe
Amazon 1957
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Lågmilare

Post by hakano »

Amazon wrote:För många är det nog roligare att visa upp en bil man själv har renoverat upp och lagt ner en väldans massa tid och energi på jämfört med en man bara gått o köpt. Men man ska ju ha möjligheten och intresset också.
Just så. Möjligheten och intresset. Saknar man t.ex. möjligheten till att renovera själv får man ju ändå inte utstängas från bilhobbyn bara för det. Den som har köpt en färdig bil och formligen avskyr mekandet av olika anledningar kan ju ändå njuta otroligt mycket av sina turer i bilen. Dessutom kanske han dessutom nyttjar sin bil till det den var avsedd...nämligen att köras med. Till skillnad mot renoveraren som kanske mer ser tjusningen och glädjen i att vara i garaget och som inte kör så mycket.

Det ena är ju inte mer rätt än det andra för vi har ju alla olika förutsättningar och ser saker på olika sätt och har olika sätt att värdera t.ex. tid och pengar.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lågmilare

Post by QV »

men ferrariägare smilar när dom öppnar porten, och de har mera pengar :mrgreen:

Det känns farligt att bedömma personer efter
om de kan renovera billar
hur mycket pengar de har
hur många träffar man åker på
..........

Älskar man bilen och är trevlig så räcker det för mig, är man sen vit, svart, rå custom eller nörd spelar ingen roll.
Dryga djävlar gör sig inget besvär även med fin bil.....

När det gäller en oröd automat med 4000 mil är det nog bättre för bilen om en "rik" köper den. Kommer en "brukare" som jag att köpa bilen så är det 4750 mil på mätraren efter ett år 5500 efter två ........

Men "något fel" har vi med medlemarna inom klubben. Det är på tok för lite bilar på träffarna. Även en liten klubb för någon obskyr uddabil har fler bilar på en träff än vad sveriges största bilklubb har på ett årsmöte / sommarträff...... vi kanske är för inriktade på mekande???

/Janne
ClassicVolvoShop wrote:[Vad är mest kul?
- Att man kan lägga upp en plånbok som är större än dom andres - eller att man smiler när man öpnar upp sin garageport? :?:
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Lågmilare

Post by hakano »

QV wrote:Men "något fel" har vi med medlemarna inom klubben. Det är på tok för lite bilar på träffarna. Även en liten klubb för någon obskyr uddabil har fler bilar på en träff än vad sveriges största bilklubb har på ett årsmöte / sommarträff...... vi kanske är för inriktade på mekande???
Väldigt intressant fråga ja. Vet bara inte om man vågar haka på den just här...eller om den skall få en egen tråd kanske?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lågmilare

Post by QV »

Hur gick det med denna bil, fick den något nytt hem?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Lågmilare

Post by Uffe »

Det skulle jag också vilja veta. Det vore så roligt om någon av "oss" köpte den och att det snart kommer ett lite reportage på en nystartad tråd :) Den var grymt lik min 64:a jag hade för några år sedan och min var faktiskt lika fin som denna kunnat bli, om rätt människa fått den i sina klor.

Min 64:a... som någon kanske minns? ... som jag saknar en del :cry: Synd att man inte har större garage OCH plånbok. Då hade det stått 3 bilar där nu :cry:
Image

Här är en annan bil som skulle stått mitt emellan 64:an och 57:an om garaget varit större.
Image
Amazon 1957
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: Lågmilare

Post by Dukten JR »

QV wrote:Hur gick det med denna bil, fick den något nytt hem?

/Janne
Av en ren slump hade jag skrivit upp reg.numret i annonsen, och hittade lappen här om dagen. Den har bytt ägare i mitten av februari. Och den stannade inom landet :D Puh.....
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lågmilare

Post by QV »

Trevligt, då finns det chans att få se den iverklighetan då...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply