B23/B230 i p1800.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Miklas
Posts: 2
Joined: Tue Nov 02, 2004 11:25 am

B23/B230 i p1800.

Post by Miklas »

Hej, jag funderar på att köpa en volvo p1800 och sedan byta den b18/b20 som sitter i mot en b23/b230. Både för att få lite bättre drag men också för att få en trevligare bränsleekonomi.

Vilken motor är lättast att få in?
Vad är det som behöver göras?
Skall man använda en sprängkåpa från någon gammal 240?
Hur gör man med motorfästena?

Anledningen till att jag frågar i Amazonklubbens forum är att ni verkar kunna väldigt mycket om dessa motorer och vad som passar vad.

Tack på förhand.
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re: B23/B230 i p1800.

Post by Axel »

Miklas wrote:Hej, jag funderar på att köpa en volvo p1800 och sedan byta den b18/b20 som sitter i mot en b23/b230. Både för att få lite bättre drag men också för att få en trevligare bränsleekonomi.

Vilken motor är lättast att få in?
Vad är det som behöver göras?
Skall man använda en sprängkåpa från någon gammal 240?
Hur gör man med motorfästena?

Anledningen till att jag frågar i Amazonklubbens forum är att ni verkar kunna väldigt mycket om dessa motorer och vad som passar vad.

Tack på förhand.
om du vill ha bränsleekonomi, så kan du lika gärna köra med en B20E med Megasquirt, den drar antagligen (ganska säkert) mindre soppa än B23/B230
Axel Wall
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Post by sunkmarkus »

Tjaaaaa, vad säger man. Jag har kört en B230 med förgasare i en 240 som drog 1,1 l/mil och min amazon med B20 drar strax under litern, också med förgasare, min förra amazon drog 0,8 l/mil med B18, men gör som du vill ;) Det skulle väl vara för att komma åt de extra hästarna och den större motorvolymen som det skulle göras isåfall.
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Miklas
Posts: 2
Joined: Tue Nov 02, 2004 11:25 am

Post by Miklas »

Jag trodde att de med insprutning var en del snålare än de med förgasare.
Sen vill jag gärna åt de extra hästarna också.
erssa
Posts: 41
Joined: Tue Apr 13, 2004 10:01 pm
Location: Ullsjöberg/Ume
Contact:

Post by erssa »

tycker det vore synd att byta motor i en sån bil, de är så pass ovanliga så det är på gränsen till helgerån, b18 går som tidigare nämnts också att få å gå billigt om man bara vill, sen att man får stötstänger istället för gummiband är ju bara ett stort + ;)
ama tic
Posts: 155
Joined: Thu Oct 28, 2004 1:45 pm
Location: Småland
Contact:

Post by ama tic »

jag säger som erssa helgerån tänk bara på vad du kommer att ångra dig sen....
VOLVO 142-72 2.3L B20
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Köp en nyare volvo om du absolut vill ha B230. Det går att göra mycket kul med B18/B20 om du inte är nöjd med originalprestandan. Att byta till B230 pga. bränsleekonomi låter ganska puckat dessutom. :)

Helgerån är liksom bara förnamnet... :roll:
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ehrm.
ni vill nog inte veta om den killen som har en P1800 med en CSB o kompressor! men det är helt orginal på utsidan förutom borttagna kofångare.. sen så sticker kompressorn upp ur motorhuven (av plast) och lite fetare sulor där bak.. inuti orginal förutom stolarna, buren och 4-länk har tyvärr ingen bild=( men den går nior på strippen.. dock ingen renodlad racebil
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Jag håller med de flesta här bevara original så mycket som möjligt!!!

Här är annars en P1800 som i prinsip bara har karossen kvar:
http://race68.com/chrille.htm
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det är nog samma kille.. han har haft ett par orginalrenoverade oxå..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Fizz
Posts: 12
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:53 pm

Post by Fizz »

det knepigaste är att få plats med en dylik motor, då de har insug och avgas på olika sidor .. dessutom lutar motorn jue ...

dessutom får du jue byta växellåda oxå .. (kommer inte ihåg hur det är med lång/kort spak på p1800) ...

att regga är inga problem, så länge du väljer en nyare motor med kat.
som håller sej inom effektbegränsningarna ...

fast, som alla sagt tidigare VARFÖR?
om du tar alla pengar det kommer att kosta att bygga om och regga så
kan du ta dem och köpa en billig japansk bil att åka i när det är vinter ..
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Fizz wrote:det knepigaste är att få plats med en dylik motor, då de har insug och avgas på olika sidor .. dessutom lutar motorn jue ...

dessutom får du jue byta växellåda oxå .. (kommer inte ihåg hur det är med lång/kort spak på p1800) ...

att regga är inga problem, så länge du väljer en nyare motor med kat.
som håller sej inom effektbegränsningarna ...

fast, som alla sagt tidigare VARFÖR?
om du tar alla pengar det kommer att kosta att bygga om och regga så
kan du ta dem och köpa en billig japansk bil att åka i när det är vinter ..
jag tror att det är kortspak på dom flesta P1800, dom senare iaf.

eftersom alla P1800 är tillverkade innan 75 så kan man rega med vilken motor man vill, även utan kat. så länge den inte överstiger effektgränsen för bilen.
Max effekt i en P1800 är 140Hk DIN, och vrid 19,6Kpm DIN
Axel Wall
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

jag anser att tar man en fin p1800 så är det helt sjukt.. MEN tar man ett risigt objekt så får man ju göra som man vill
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Post Reply