B23/B230 i p1800.
B23/B230 i p1800.
Hej, jag funderar på att köpa en volvo p1800 och sedan byta den b18/b20 som sitter i mot en b23/b230. Både för att få lite bättre drag men också för att få en trevligare bränsleekonomi.
Vilken motor är lättast att få in?
Vad är det som behöver göras?
Skall man använda en sprängkåpa från någon gammal 240?
Hur gör man med motorfästena?
Anledningen till att jag frågar i Amazonklubbens forum är att ni verkar kunna väldigt mycket om dessa motorer och vad som passar vad.
Tack på förhand.
Vilken motor är lättast att få in?
Vad är det som behöver göras?
Skall man använda en sprängkåpa från någon gammal 240?
Hur gör man med motorfästena?
Anledningen till att jag frågar i Amazonklubbens forum är att ni verkar kunna väldigt mycket om dessa motorer och vad som passar vad.
Tack på förhand.
Re: B23/B230 i p1800.
om du vill ha bränsleekonomi, så kan du lika gärna köra med en B20E med Megasquirt, den drar antagligen (ganska säkert) mindre soppa än B23/B230Miklas wrote:Hej, jag funderar på att köpa en volvo p1800 och sedan byta den b18/b20 som sitter i mot en b23/b230. Både för att få lite bättre drag men också för att få en trevligare bränsleekonomi.
Vilken motor är lättast att få in?
Vad är det som behöver göras?
Skall man använda en sprängkåpa från någon gammal 240?
Hur gör man med motorfästena?
Anledningen till att jag frågar i Amazonklubbens forum är att ni verkar kunna väldigt mycket om dessa motorer och vad som passar vad.
Tack på förhand.
Axel Wall
-
- Posts: 60
- Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
- Location: Lund
Tjaaaaa, vad säger man. Jag har kört en B230 med förgasare i en 240 som drog 1,1 l/mil och min amazon med B20 drar strax under litern, också med förgasare, min förra amazon drog 0,8 l/mil med B18, men gör som du vill Det skulle väl vara för att komma åt de extra hästarna och den större motorvolymen som det skulle göras isåfall.
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
ehrm.
ni vill nog inte veta om den killen som har en P1800 med en CSB o kompressor! men det är helt orginal på utsidan förutom borttagna kofångare.. sen så sticker kompressorn upp ur motorhuven (av plast) och lite fetare sulor där bak.. inuti orginal förutom stolarna, buren och 4-länk har tyvärr ingen bild=( men den går nior på strippen.. dock ingen renodlad racebil
ni vill nog inte veta om den killen som har en P1800 med en CSB o kompressor! men det är helt orginal på utsidan förutom borttagna kofångare.. sen så sticker kompressorn upp ur motorhuven (av plast) och lite fetare sulor där bak.. inuti orginal förutom stolarna, buren och 4-länk har tyvärr ingen bild=( men den går nior på strippen.. dock ingen renodlad racebil
-
- Posts: 215
- Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am
Jag håller med de flesta här bevara original så mycket som möjligt!!!
Här är annars en P1800 som i prinsip bara har karossen kvar:
http://race68.com/chrille.htm
Här är annars en P1800 som i prinsip bara har karossen kvar:
http://race68.com/chrille.htm
det knepigaste är att få plats med en dylik motor, då de har insug och avgas på olika sidor .. dessutom lutar motorn jue ...
dessutom får du jue byta växellåda oxå .. (kommer inte ihåg hur det är med lång/kort spak på p1800) ...
att regga är inga problem, så länge du väljer en nyare motor med kat.
som håller sej inom effektbegränsningarna ...
fast, som alla sagt tidigare VARFÖR?
om du tar alla pengar det kommer att kosta att bygga om och regga så
kan du ta dem och köpa en billig japansk bil att åka i när det är vinter ..
dessutom får du jue byta växellåda oxå .. (kommer inte ihåg hur det är med lång/kort spak på p1800) ...
att regga är inga problem, så länge du väljer en nyare motor med kat.
som håller sej inom effektbegränsningarna ...
fast, som alla sagt tidigare VARFÖR?
om du tar alla pengar det kommer att kosta att bygga om och regga så
kan du ta dem och köpa en billig japansk bil att åka i när det är vinter ..
Re:
jag tror att det är kortspak på dom flesta P1800, dom senare iaf.Fizz wrote:det knepigaste är att få plats med en dylik motor, då de har insug och avgas på olika sidor .. dessutom lutar motorn jue ...
dessutom får du jue byta växellåda oxå .. (kommer inte ihåg hur det är med lång/kort spak på p1800) ...
att regga är inga problem, så länge du väljer en nyare motor med kat.
som håller sej inom effektbegränsningarna ...
fast, som alla sagt tidigare VARFÖR?
om du tar alla pengar det kommer att kosta att bygga om och regga så
kan du ta dem och köpa en billig japansk bil att åka i när det är vinter ..
eftersom alla P1800 är tillverkade innan 75 så kan man rega med vilken motor man vill, även utan kat. så länge den inte överstiger effektgränsen för bilen.
Max effekt i en P1800 är 140Hk DIN, och vrid 19,6Kpm DIN
Axel Wall