Renovera huvudcylinder koppling

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by UKRUSE »

Vid sammansättning av HUVUDCYLINDER BROMS är det näst intill omöjligt att föra i kolven i loppet.
I Volvos reparationshandbok finns följande anvisning vid hopsättning.
Citerar: Använd gärna bladmässing format som ett rör som styrning för packningen, slut citat.
Bladmässing brukar finnas som band på metervara och i olika tjocklekar.
I detta fall endast 1/10 dels mm, då spelet mellan kolv och cylinderlopp är ytterst litet.
//Uno
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by UKRUSE »

Jag roade mig med att mäta upp delarna till huvudcylinder koppling för se hur mycket spel det finns.
Måtten är med reservation på andra decimalen: jag har mätt på 5 st cylindrar som är honade / renoverade:
Cylinderlopp 18,95 mm,Troligt att det ska vara 3/4 tum =19,05 mm . Kolvdiameter 18,90 mm, Packning lös diameter 20,2 mm.
M.a.o spelet mellan lopp och kolv är endast kring 1 / 10 delar = sugpassning.
//Uno
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by Blomquist »

Kanhända du är över järsgården vid det här laget, men i alla fall:
Eftersom den första centimetern inte har någon betydelse så skulle du ju kunna putsa upp det med fint sandpapper, rekomenderar att du proppar till loppet
med en trasselsudd inan så att du får ur alla korn. Resultatet blir ju ett koniskt lopp.
Jag har gjort det omedvetet så att säga, eftersom det i de tre tillfällen jag har utfört operationen
alltid har varit väldigt ärgigt och skrovligt just i början och sånt kan ju vara otrevligt för en ny packning.
Stålull är det jag använt när jag tänker efter, men jag låter sandpappret stå kvar ovan för det är väl också ok.

Märkligt hur olika det kan vara. Jag har hittils aldrig haft de problem som du nu har stött på. Mitt helvete har alltid
varit demonteringen av röret/slangen. Det tog en och en halv timma sist (med sammanbrott/kaffepaus).
Väldigt oergonomiskt också måste jag säga.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by QV »

Blomquist wrote: Mitt helvete har alltid varit demonteringen av röret/slangen. Det tog en och en halv timma sist (med sammanbrott/kaffepaus).
Väldigt oergonomiskt också måste jag säga.
Det problemet missade jag :shock: mitt rör var "tråkigt" (ytrost) så det vart att köpa ett nytt. Detta tillsammans med ny slang så behöver man inte demonterar. Risken finns att jag demonterade i allafall eftersom nämnda ytrostade rör ligger någonstans i garaget (slänger man saker så kommer SAAB märkena fram :twisted: ) Har lärt mig den hårda vägen att det är fasta nycklar (ringsida) som gäller när det är rör/slang som djävlas. Gärna ta loss röret från bilen först så man får en bekväm arbetsställning.

/Janne

Med två ringnycklar på en slang/rör skarv så släpper det någonstans, förhoppningsvis är delarna användbara efteråt....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by Ragge »

[quote="QV"]
eftersom nämnda ytrostade rör ligger någonstans i garaget (slänger man saker så kommer SAAB märkena fram :twisted: ) /Janne
[quote]

hahaha, 10 poäng för den kommentaren Janne !
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by Ragge »

äh , fan ... strulade till citeringen och orkar inte rätta till det ...
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by hakano »

UKRUSE wrote:Slavcylindrar finns i 2 storlekar 3/4 tum( 19,05 mm )och 13/16 tum.(20.6 mm ) 13/16 tum till 123 GT och P1800.

Är det inte så att den större slavcylindern ( 13/16 tum ) används på alla Amazoner fr.o.m. årsmodell 1967 och fram t.o.m. 1968? (Sen kom ju wirekopplingen)
Att det skulle vara förbehållet just 123 GT kan jag inte se någonstans.

Någon som har de rätta Girling art.nr på dessa två slavcylindrar? Det som brukar stå ingjutet i godset på cylindern.
Jag tycker att vilka listor eller kataloger man än tittar i så är det aldrig likadana nummer på dessa så det är svårt att veta vad som gäller. Eller kan dessa cylindrar ha fått olika art.nr hos Girling genom årens lopp fastän det är samma storlek på cylindrarna?
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by UKRUSE »

Jag kollade i renoveringslådan och fann följande GIRLING nr.
3/4 har övervägande nr 6467358802
13 / 16 fanns med nr 313100, 64677021 D2, 64675457 D3 ( 3 st, 3 olika )
I VP katalogerna står det för både Amazon och P1800 att 3/4" är till årsmodell 57 -66 och 13/16 " till 67 - 68.
Byttes det kopplingsfabrikat / utförande då ???
//Uno
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by Lars Bd »

Det kan eventuellt hända att solfjäderkopplingen kom till 67 års modell.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by hakano »

UKRUSE wrote:I VP katalogerna står det för både Amazon och P1800 att 3/4" är till årsmodell 57 -66 och 13/16 " till 67 - 68.
För att krångla till det ytterligare så finns det en tredje slavcylinder till Amazon om man skärskådar reservdelskatalogen. Den tredje cylindern verkar vara använd i slutet av produktionen på 1968 års modell på dom sista ca 25-30% av tillverkningsvolymen för det året.

3/4" har nr 669782
13/16" har nr 668365
och den tredje har nr 673030

Kolv, gummipackning och låsring verkar vara likadana på de två sista. Så storleken verkar ju vara densamma men vad är det då som skiljer den tredje 673030 från 668365?
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by StefanM »

hakano wrote:
UKRUSE wrote:I VP katalogerna står det för både Amazon och P1800 att 3/4" är till årsmodell 57 -66 och 13/16 " till 67 - 68.
För att krångla till det ytterligare så finns det en tredje slavcylinder till Amazon om man skärskådar reservdelskatalogen. Den tredje cylindern verkar vara använd i slutet av produktionen på 1968 års modell på dom sista ca 25-30% av tillverkningsvolymen för det året.

3/4" har nr 669782
13/16" har nr 668365
och den tredje har nr 673030

Kolv, gummipackning och låsring verkar vara likadana på de två sista. Så storleken verkar ju vara densamma men vad är det då som skiljer den tredje 673030 från 668365?
damasken kanske?
så här står det i mina girling kataloger:
cyl 668365-64068312, repsats dito 276572-SP2266
cyl 673030-64068792, repsats dito 273169-SP2644

cyl 673030 ersätter den tidiga
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by hakano »

StefanM wrote:damasken kanske?
Ja, kanske. Är kanske en lång gummidamask på den senaste och en kortare gummikåpa på tidigare modeller. Men varför skall själva cylindern vara annorlunda för detta?
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by UKRUSE »

Det jag sett på alla orenoverade slavar så har 13/16 cylindern lång damask,
Den långa damasken skall " fästas " mot tryckstången med en liten klamma så att damasken följer med tryckstången som en bälg
Tryckstängerna har alltid samma längd ca 131 mm.
Slaven 3/4 " med Girling nr 313100 har en annan fot där cc måttet från skruvhål till kolvcentrum är ca 21mm mot ca 33 mm på alla andra.
Den slaven kanske inte är till volvo.
Jag har bilder som visar skillnaderna, men jag fixar inte att bifoga dessa.
Uno
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by gullberg86 »

Idag har jag försökt fixa huvudcylindern till kopplingen och kan bara konstatera att det är den sämsta jävla skit som någon flercellig jävla idiot kommit på.. fy helveteee!!! skall fanimig vajer-komvertera skiten.

Försöker på mig mer imorgon efter att ha pluggat lite renoveringstips, funkar inte det så plattar jag till huvudcylindern med slägga..

är det meningen att pinnjäveln skall hoppa ur plasthatten varenda jävla gång?
När man våldat ihop skiten så sitter det som skuret!!! wft!!!

ajaa.. kommer braka iväg till skroten imorgon och plocka så jävla många huvudcylindrar det bara går, hoppas nån är användbar.


ursäktar för eventuellt smått aggressivt språk, men är så jävla förbannad, å så har man fått bromsvätska på lacken också..
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by einar- »

Den ska gå att ta från äldre nissan annars
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Post Reply