Renovera huvudcylinder koppling
Re: Renovera huvudcylinder koppling
Vid sammansättning av HUVUDCYLINDER BROMS är det näst intill omöjligt att föra i kolven i loppet.
I Volvos reparationshandbok finns följande anvisning vid hopsättning.
Citerar: Använd gärna bladmässing format som ett rör som styrning för packningen, slut citat.
Bladmässing brukar finnas som band på metervara och i olika tjocklekar.
I detta fall endast 1/10 dels mm, då spelet mellan kolv och cylinderlopp är ytterst litet.
//Uno
I Volvos reparationshandbok finns följande anvisning vid hopsättning.
Citerar: Använd gärna bladmässing format som ett rör som styrning för packningen, slut citat.
Bladmässing brukar finnas som band på metervara och i olika tjocklekar.
I detta fall endast 1/10 dels mm, då spelet mellan kolv och cylinderlopp är ytterst litet.
//Uno
Re: Renovera huvudcylinder koppling
Jag roade mig med att mäta upp delarna till huvudcylinder koppling för se hur mycket spel det finns.
Måtten är med reservation på andra decimalen: jag har mätt på 5 st cylindrar som är honade / renoverade:
Cylinderlopp 18,95 mm,Troligt att det ska vara 3/4 tum =19,05 mm . Kolvdiameter 18,90 mm, Packning lös diameter 20,2 mm.
M.a.o spelet mellan lopp och kolv är endast kring 1 / 10 delar = sugpassning.
//Uno
Måtten är med reservation på andra decimalen: jag har mätt på 5 st cylindrar som är honade / renoverade:
Cylinderlopp 18,95 mm,Troligt att det ska vara 3/4 tum =19,05 mm . Kolvdiameter 18,90 mm, Packning lös diameter 20,2 mm.
M.a.o spelet mellan lopp och kolv är endast kring 1 / 10 delar = sugpassning.
//Uno
Re: Renovera huvudcylinder koppling
Kanhända du är över järsgården vid det här laget, men i alla fall:
Eftersom den första centimetern inte har någon betydelse så skulle du ju kunna putsa upp det med fint sandpapper, rekomenderar att du proppar till loppet
med en trasselsudd inan så att du får ur alla korn. Resultatet blir ju ett koniskt lopp.
Jag har gjort det omedvetet så att säga, eftersom det i de tre tillfällen jag har utfört operationen
alltid har varit väldigt ärgigt och skrovligt just i början och sånt kan ju vara otrevligt för en ny packning.
Stålull är det jag använt när jag tänker efter, men jag låter sandpappret stå kvar ovan för det är väl också ok.
Märkligt hur olika det kan vara. Jag har hittils aldrig haft de problem som du nu har stött på. Mitt helvete har alltid
varit demonteringen av röret/slangen. Det tog en och en halv timma sist (med sammanbrott/kaffepaus).
Väldigt oergonomiskt också måste jag säga.
Eftersom den första centimetern inte har någon betydelse så skulle du ju kunna putsa upp det med fint sandpapper, rekomenderar att du proppar till loppet
med en trasselsudd inan så att du får ur alla korn. Resultatet blir ju ett koniskt lopp.
Jag har gjort det omedvetet så att säga, eftersom det i de tre tillfällen jag har utfört operationen
alltid har varit väldigt ärgigt och skrovligt just i början och sånt kan ju vara otrevligt för en ny packning.
Stålull är det jag använt när jag tänker efter, men jag låter sandpappret stå kvar ovan för det är väl också ok.
Märkligt hur olika det kan vara. Jag har hittils aldrig haft de problem som du nu har stött på. Mitt helvete har alltid
varit demonteringen av röret/slangen. Det tog en och en halv timma sist (med sammanbrott/kaffepaus).
Väldigt oergonomiskt också måste jag säga.
210 -64, 223 -68
Re: Renovera huvudcylinder koppling
Det problemet missade jag mitt rör var "tråkigt" (ytrost) så det vart att köpa ett nytt. Detta tillsammans med ny slang så behöver man inte demonterar. Risken finns att jag demonterade i allafall eftersom nämnda ytrostade rör ligger någonstans i garaget (slänger man saker så kommer SAAB märkena fram ) Har lärt mig den hårda vägen att det är fasta nycklar (ringsida) som gäller när det är rör/slang som djävlas. Gärna ta loss röret från bilen först så man får en bekväm arbetsställning.Blomquist wrote: Mitt helvete har alltid varit demonteringen av röret/slangen. Det tog en och en halv timma sist (med sammanbrott/kaffepaus).
Väldigt oergonomiskt också måste jag säga.
/Janne
Med två ringnycklar på en slang/rör skarv så släpper det någonstans, förhoppningsvis är delarna användbara efteråt....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Renovera huvudcylinder koppling
[quote="QV"]
eftersom nämnda ytrostade rör ligger någonstans i garaget (slänger man saker så kommer SAAB märkena fram ) /Janne
[quote]
hahaha, 10 poäng för den kommentaren Janne !
eftersom nämnda ytrostade rör ligger någonstans i garaget (slänger man saker så kommer SAAB märkena fram ) /Janne
[quote]
hahaha, 10 poäng för den kommentaren Janne !
Re: Renovera huvudcylinder koppling
äh , fan ... strulade till citeringen och orkar inte rätta till det ...
Re: Renovera huvudcylinder koppling
UKRUSE wrote:Slavcylindrar finns i 2 storlekar 3/4 tum( 19,05 mm )och 13/16 tum.(20.6 mm ) 13/16 tum till 123 GT och P1800.
Är det inte så att den större slavcylindern ( 13/16 tum ) används på alla Amazoner fr.o.m. årsmodell 1967 och fram t.o.m. 1968? (Sen kom ju wirekopplingen)
Att det skulle vara förbehållet just 123 GT kan jag inte se någonstans.
Någon som har de rätta Girling art.nr på dessa två slavcylindrar? Det som brukar stå ingjutet i godset på cylindern.
Jag tycker att vilka listor eller kataloger man än tittar i så är det aldrig likadana nummer på dessa så det är svårt att veta vad som gäller. Eller kan dessa cylindrar ha fått olika art.nr hos Girling genom årens lopp fastän det är samma storlek på cylindrarna?
Re: Renovera huvudcylinder koppling
Jag kollade i renoveringslådan och fann följande GIRLING nr.
3/4 har övervägande nr 6467358802
13 / 16 fanns med nr 313100, 64677021 D2, 64675457 D3 ( 3 st, 3 olika )
I VP katalogerna står det för både Amazon och P1800 att 3/4" är till årsmodell 57 -66 och 13/16 " till 67 - 68.
Byttes det kopplingsfabrikat / utförande då ???
//Uno
3/4 har övervägande nr 6467358802
13 / 16 fanns med nr 313100, 64677021 D2, 64675457 D3 ( 3 st, 3 olika )
I VP katalogerna står det för både Amazon och P1800 att 3/4" är till årsmodell 57 -66 och 13/16 " till 67 - 68.
Byttes det kopplingsfabrikat / utförande då ???
//Uno
Re: Renovera huvudcylinder koppling
Det kan eventuellt hända att solfjäderkopplingen kom till 67 års modell.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Renovera huvudcylinder koppling
För att krångla till det ytterligare så finns det en tredje slavcylinder till Amazon om man skärskådar reservdelskatalogen. Den tredje cylindern verkar vara använd i slutet av produktionen på 1968 års modell på dom sista ca 25-30% av tillverkningsvolymen för det året.UKRUSE wrote:I VP katalogerna står det för både Amazon och P1800 att 3/4" är till årsmodell 57 -66 och 13/16 " till 67 - 68.
3/4" har nr 669782
13/16" har nr 668365
och den tredje har nr 673030
Kolv, gummipackning och låsring verkar vara likadana på de två sista. Så storleken verkar ju vara densamma men vad är det då som skiljer den tredje 673030 från 668365?
Re: Renovera huvudcylinder koppling
damasken kanske?hakano wrote:För att krångla till det ytterligare så finns det en tredje slavcylinder till Amazon om man skärskådar reservdelskatalogen. Den tredje cylindern verkar vara använd i slutet av produktionen på 1968 års modell på dom sista ca 25-30% av tillverkningsvolymen för det året.UKRUSE wrote:I VP katalogerna står det för både Amazon och P1800 att 3/4" är till årsmodell 57 -66 och 13/16 " till 67 - 68.
3/4" har nr 669782
13/16" har nr 668365
och den tredje har nr 673030
Kolv, gummipackning och låsring verkar vara likadana på de två sista. Så storleken verkar ju vara densamma men vad är det då som skiljer den tredje 673030 från 668365?
så här står det i mina girling kataloger:
cyl 668365-64068312, repsats dito 276572-SP2266
cyl 673030-64068792, repsats dito 273169-SP2644
cyl 673030 ersätter den tidiga
Re: Renovera huvudcylinder koppling
Ja, kanske. Är kanske en lång gummidamask på den senaste och en kortare gummikåpa på tidigare modeller. Men varför skall själva cylindern vara annorlunda för detta?StefanM wrote:damasken kanske?
Re: Renovera huvudcylinder koppling
Det jag sett på alla orenoverade slavar så har 13/16 cylindern lång damask,
Den långa damasken skall " fästas " mot tryckstången med en liten klamma så att damasken följer med tryckstången som en bälg
Tryckstängerna har alltid samma längd ca 131 mm.
Slaven 3/4 " med Girling nr 313100 har en annan fot där cc måttet från skruvhål till kolvcentrum är ca 21mm mot ca 33 mm på alla andra.
Den slaven kanske inte är till volvo.
Jag har bilder som visar skillnaderna, men jag fixar inte att bifoga dessa.
Uno
Den långa damasken skall " fästas " mot tryckstången med en liten klamma så att damasken följer med tryckstången som en bälg
Tryckstängerna har alltid samma längd ca 131 mm.
Slaven 3/4 " med Girling nr 313100 har en annan fot där cc måttet från skruvhål till kolvcentrum är ca 21mm mot ca 33 mm på alla andra.
Den slaven kanske inte är till volvo.
Jag har bilder som visar skillnaderna, men jag fixar inte att bifoga dessa.
Uno
-
- Posts: 96
- Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm
Re: Renovera huvudcylinder koppling
Idag har jag försökt fixa huvudcylindern till kopplingen och kan bara konstatera att det är den sämsta jävla skit som någon flercellig jävla idiot kommit på.. fy helveteee!!! skall fanimig vajer-komvertera skiten.
Försöker på mig mer imorgon efter att ha pluggat lite renoveringstips, funkar inte det så plattar jag till huvudcylindern med slägga..
är det meningen att pinnjäveln skall hoppa ur plasthatten varenda jävla gång?
När man våldat ihop skiten så sitter det som skuret!!! wft!!!
ajaa.. kommer braka iväg till skroten imorgon och plocka så jävla många huvudcylindrar det bara går, hoppas nån är användbar.
ursäktar för eventuellt smått aggressivt språk, men är så jävla förbannad, å så har man fått bromsvätska på lacken också..
Försöker på mig mer imorgon efter att ha pluggat lite renoveringstips, funkar inte det så plattar jag till huvudcylindern med slägga..
är det meningen att pinnjäveln skall hoppa ur plasthatten varenda jävla gång?
När man våldat ihop skiten så sitter det som skuret!!! wft!!!
ajaa.. kommer braka iväg till skroten imorgon och plocka så jävla många huvudcylindrar det bara går, hoppas nån är användbar.
ursäktar för eventuellt smått aggressivt språk, men är så jävla förbannad, å så har man fått bromsvätska på lacken också..
Re: Renovera huvudcylinder koppling
Den ska gå att ta från äldre nissan annars
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier