Overdrive till sport combi

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
sport combi
Posts: 27
Joined: Mon Dec 14, 2009 1:43 pm

Overdrive till sport combi

Post by sport combi »

Hej eftersom det inte fanns overdrive på sport combi så skulle jag vilja veta om det finns någon som monterat detta och tycker att det var värt besväret! Min kärra skulle nog må bra av att få ner varvet lite på långkörning. Men det kanske finns bättre tips? tacksam för svar.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Overdrive till sport combi

Post by Ragge »

tjenare igen ! jo jag monterade od på min och det gjorde ju gott , men jag ville ändå ha den ytterligare lite lugnare så jag byggde om en bakaxel och fick 4.10 utväxling också, och det gjorde kronan på verket. Jag hade 3 alternativ att göra det på , 1 = ta ur innanmätet och byta utväxling , men det föll bort direkt då det är svårare än svårt att få 100% rätt . nr 2 var att göra en jigg efter combiaxelns fästen , kapa bort alla fästen på en ej combi axel och montera i jiggen medan man svetsade fästena ... men då kan man inte kasta en så bra jigg och får ytterligare en stor grej att husera , så det föll bort med. nr 3 var att använda mittdelen på en vanlig axel som kapats och ytterändar från combiaxeln och så fick det bli . jag lade upp båda axlarna och mätte ut EXAKT på samma ställe och och drog en rits längs banjoröret så den skulle komma i rätt vridläge med . kapade av med stor röravskärare och sedan passades delarna ihopa , stöttades med vinkeljärn och svetsades med pinne (ok48.00). detta blev kanon och funkar perfekt .

Image

Image

Image
sport combi
Posts: 27
Joined: Mon Dec 14, 2009 1:43 pm

Re: Overdrive till sport combi

Post by sport combi »

Hej Tack för svaret.
Det var ju inte det allra enklaste men det kanske krävs.
Men jag får nog nöja mig med en OD om jag får tag på någon till skapligt pris.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Overdrive till sport combi

Post by Ragge »

ja det var ju det med skapligt pris ... de börjar ju bli dyra dessvärre, och bara spaken kostar en tusenlapp ... själv jagar jag usa bakljus glas och de verkar ha gått samma väg i pris .
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Overdrive till sport combi

Post by einar- »

åh fy fn, 1000 spänn bara för spaken :shock: Tur att man har en liggande men dessvärre ingen overdrive :cry:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overdrive till sport combi

Post by QV »

en lampa och spak kostar upp till 2000:-
Att betala runt 5 för nyrenoverad OD med kardan (nya knutar och stödlager) har jag inga problem med, Men att lägga till yterligare 1 - 2tusen för spaken, nja

Trodde att "man lägger ju i växeln och kör" men med 4,10 i bakaxeln blir det en del ur och i läggningar längs vägen. 75 HK med OD och 4,10 gör ingen räser direkt :lol:

Men eftersom man (jag ialla fall) kopplar ur varje gång man lägger i och ur OD så kan man ju lägga funktionen där istället. Som visningslampa använder jag blinkersindikatorn. En diod och ett motstånd gör att OD ger svagt sken på den gröna lampan då den är aktiverad. Eftersom det är ett svagt sken ser man även blinkningarna eftersom dessa ger lampan stark sken (via en diod)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
lullebulle
Posts: 26
Joined: Wed Apr 29, 2009 12:41 pm
Location: Storfors

Re: Overdrive till sport combi

Post by lullebulle »

Annars kan man ju ta en blinkersspak och kapa av och montera på en nyare brytare så spar man en slant plus att det är likt orginal
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overdrive till sport combi

Post by QV »

Jag har för mig att man gjorde tvärt om

Köpte en brytare med lång arm
tog en blinkersspak och la plasten i VARMT vatten, tog bort den och monterade den på nya armen.

som vanligt fungerar bägge allternativen och inget är fel om det ser bra ut.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Re: Overdrive till sport combi

Post by kombikummu »

eftersom det inte var original med OD på sportkombin tycker jag man kan använda vilken spak/knapp/lampa man vill, bara man inte sabbar för mycket eller omöjliggör originalisering igen! tusen spänn för en enkel strömbrytare är ju löjligt.
Jag bytte till od på min hgv för ett par år sedan och det var det bästa jag gjort! :D näst efter motorbyte då...
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overdrive till sport combi

Post by QV »

Det är helt rätt, OD var det bästa jag gjort :D näst efter A/C då......

Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sport combi
Posts: 27
Joined: Mon Dec 14, 2009 1:43 pm

Re: Overdrive till sport combi

Post by sport combi »

Vad ska det vara för typ av OD då?
Finns det OD till Amazoner som inte passar till Amazon Sport Combi66:a?
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Overdrive till sport combi

Post by Ragge »

du kan välja själv om du vill ha D typen som var till amazon, eller J typen som var till 140 ... de passar båda sorterna .
sport combi
Posts: 27
Joined: Mon Dec 14, 2009 1:43 pm

Re: Overdrive till sport combi

Post by sport combi »

Okey.
vilken rekomenderar du då?
Och vet du skillnaden?
Och vad behövs mer än själva OD lådan och en spak vid ratten?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overdrive till sport combi

Post by QV »

J typen är mera hållbar Rekomenderas.

själv åker jag med D-typ mest för att det var den är "från tiden"
Det skilljer något i utväxling till D-typ fördel (den sänker varvet ytterligare) men det börjar bli problem med reservdelar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Overdrive till sport combi

Post by Ragge »

jag personligen rekomenderar D typen , som ju satt i amazonen för att den har en bättre utväxling och ger ett lägre varvtal och lugnare gång . men som med allt annat finns det säkert andra viljor , ideer och åsikter om detta .
skillnaden i stort är ju utväxlingsförhållandet , och att solenoiden sitter på olika sidor (D typ = höger sida, J typ = vänster sida ) sedan tror jag att själva overdrive lådan på J typ är mera hydrualiskt styrd av solenoiden .
vad du behöver är ju ett personligt val , men jag själv valde att montera komplett "system" med spaken , lampan och reläet på min combi sport. det går ju att koppla så du enbart har spaken , men då ingen indikator om den är i eller ur vilket lampan visar . sedan krävs en kortare kardanstång av den främre biten då od lådan är längre . detta brukar med jämna mellanrum dyka upp i annonser på blocket eller på tradera. dessvärre är spaken en bristvara, och många har kommit på detta och priser på bara spaken kan bli över 1000:- , men hittar du komplett sats med låda, kardan, spak,lampa och relä så är det ju enklast och man kan få paketpris.
Post Reply