Ny på forumet och nybliven amazon ägare

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Erikzon
Posts: 11
Joined: Sat Jun 20, 2009 11:19 pm

Ny på forumet och nybliven amazon ägare

Post by Erikzon »

Jag och tjejen har köpt hennes mors gammla amazon som bara stog och tog plats. Den har stått avställd sedan 2000, men imorgon ska jag se om jag kan lyckas med en provstart.

Här kommer en bild på skönheten

Image

Självklart finns det rost, det är värst i golvet fram på båda sidor och framskärmsbalkarna. Har beställt nya delar som förhoppningsvis kommer snart. Även tvärbalkarna fram under golvet är obefintliga.

Planerna för bilen är väl först och främst att laga all rost, sedan kommer den att rollas röd och svart. Nog för att det är ganska fränt just nu med all mossa som växer på den men tror personligen att den skulle passa bättre i lite färg.
Det kommer säkert dyka upp nån projekt tråd snart, borde väl inte dröja så mycket mer än ett par veckor, en annan liten detalj är ju att den ska fraktas hem.

Kom gärna med lite tips på custom styling, den kommer att hamna i den gruppen amazoner när den är klar.

/Erikzon

EDIT: Som synes så är den i hyffsat skick utvändigt, väldigt lite rost och bucklor, även kromdetaljerna är i jätte bra skick
amazon -66
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Ny på forumet och nybliven amazon ägare

Post by 1211962 »

välkommen och gratulerar till inköpet

gör lite i taget så kommer det bli en kanon amazon och du tröttnar inte

lycka till Johan
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Erikzon
Posts: 11
Joined: Sat Jun 20, 2009 11:19 pm

Re: Ny på forumet och nybliven amazon ägare

Post by Erikzon »

Tillslut övergav djävulen honom! Amazonen startade! Snacka om att jag vart förvånad, bilen har stått i nästan 10år och startar bara genom att rengöra stiften.
Hade bensin i en petflaska som fick agera tank och den tömdes ganska fort när den väl startade. Dock går den inte på tomgång och för att få den att starta fick jag hålla uppe kolven i förgasaren och ge full gas. Har ingen luftburk till den, antar att det är pga det den inte går på tomgången. Någon som vet hur man justerar förgasaren? Det är en SU.

Hittade även lite smått och gått till den, skriver en liten lista:
*Backspeglar, tror inte det är orginal
*2st Extraljus
*motorvärmarkabel modell calix
*4st kolvar och stakar, dock saknas undre delen till stakarna vad dom nu heter
*bensinvärmare, stor och klumpig sak
*troligtvis en bromsservo men är inte säker på att den passar
*lycktinsats fram och en sprillans ny insats till ena baklyset.
*mätarhus
*hastighetsmätar vire
*1st vänster framskärm i väldigt bra skick, lite rost ovanför lyckta. Kommer nog kapa och ta skärmfästet till skärmen som sitter på bilen nu.
*sprillans nytt luftfilter och massor med olika luftburkar
*5st växellådor
*Ett grenrör, vet ej om det passar? Sitter en B20 i just nu.,
*2st torkarmotorer
*1st bakaxel
och lite annat smått och gott

1211962.
Nej, kommer inte kunna hålla på så mycket då jag jobbar borta på veckorna och bilen kommer hamna en bit från där jag bor. Dock så vill jag börja med allt möjligt nu när den startade, vart grymt peppad.
amazon -66
Erikzon
Posts: 11
Joined: Sat Jun 20, 2009 11:19 pm

Re: Ny på forumet och nybliven amazon ägare

Post by Erikzon »

Var och knackade och letade rost igår och hittade en gammal lagning som inte var den bästa.

Image
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Ny på forumet och nybliven amazon ägare

Post by Telis »

Tror du får bäst effekt om du annonserar i köp/sälj på hemsidan.
Delen finns som ekonomiplåt att köpa ny också.
Mvh
/Henrik
Erikzon
Posts: 11
Joined: Sat Jun 20, 2009 11:19 pm

Re: Ny på forumet och nybliven amazon ägare

Post by Erikzon »

Onödigt citat borttaget av Hasse63, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733" onclick="window.open(this.href);return false;

Tack, visste inte att den fanns som ekonomiplåt, blir att kasta iväg en ny beställning på vp-autoparts.
amazon -66
Henrik Vikström
Posts: 55
Joined: Fri Jan 28, 2005 7:10 pm

Re: Ny på forumet och nybliven amazon ägare

Post by Henrik Vikström »

Hur mycket rost är det i den? Det finns ju på VP ekonomiplåt. sen kan du köpa en reservdelsbil, bilskroten, blocket. Du kan också köpa plåt nåstans i näreheten där du bor så bockar o klipper själv plåt. jaa nog går dom där motorera igång, bara dom inte fastnat eller rostar ihop i motorn så går de ju bra.
på min 62:a som jag hade hade stått länge också men den gick igång behövde bara byta soppapump för dom kan torka ur o bli förstörda så kolla de.
Men nå går de o få bil av den nå, bara o skruva på, säg de till tjejen också, ba o skruv :D
o fråga på allt du behöver veta, de är alltid nån som svarar.
lycka till
Erikzon
Posts: 11
Joined: Sat Jun 20, 2009 11:19 pm

Re: Ny på forumet och nybliven amazon ägare

Post by Erikzon »

Hallå!
Här har det inte hänt mycket sen sist. Men nu har jag köpt hus så då kommer man att få ta hem bilen till garaget :D

Har lagat golvet, skärmbalk och torpedsida på högersida bilen sedan förra sommaren men förhoppningsvis kommer det gå lite snabbare nu när man har eget garage!!
amazon -66
Post Reply