Amazon'er parkerade på skroten.

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Amazon'er parkerade på skroten.

Post by 123GT »

Idag gjorde jag en tur till några av skrotarna i och utanför Göteborg och målet var såklart att leta efter Amazoner som parkerats för sista gången. Detta är historien om vad jag fann 2010-08-10 :)

Innan jag gav mig iväg, sökte jag efter inlägg om skrotade Amazoner här på Amazon forum och fann följande två:
2005-08-07 en skrot med några amazoner http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=9&t=2485
2010-01-04 Volvoskrot http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 29&start=0

Hur som helst, jag besökte 3 st skrotar i Göteborg och 2 st utanför Göteborg. Fick napp på en i storstan och en lite mer lantligt. Jag blev också utskrattad :?: på ett ställe när jag frågat om det fanns några Amazoner ståendes. Mannen bakom disken tittade på mig som om jag var Michel J Fox i Tillbaka till framtiden och just frågat om något som härstammar från en annan tidsepok !? Okey, Amazoner är inte vanliga...men jag hade inte väntat mig att bli utskrattad :lol: ja ja, jag har inga problem med att bli skrattad åt och mannen bakom disken kanske mer uppfattade mig som den stirrige Doc Brown i samma film, som rusar in genom dörren och upp till disken och skriker HAR DU NÅGON AMAZON STÅENDES ? :D

Kom till saken nu då...visst ... jag hittade 5 st :shock: Amazoner totalt, hurra ! Det ena stället hade 4 st :) och det andra hade en styck. Detta gjorde mig såklart hur lycklig som helst. Tiden stod helt stilla när jag lät mig uppslukas total av dessa skönheter och skicket de befann sig i.

Vi skulle kunna använda denna tråd till att fylla på med fler bilder och historier om Amazoner vi mött på bilskrotar vi besökt.
Fyll gärna på med din historia och bild om Amazon'er parkerade på skroten ! :D

Här är några av de bilder jag knäppte, håll till godo !

/ sven

12134VF_62;a
Image
13134VF_65;a
Image
13134VF_66;a
Image
131341P_68;a
Image
131341P_68;a_nr2
Image
131341T_70;ia
Image
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Rolf »

Kul tråd, det är något speciellt med skrotbilar som har lagts till vila för sista gången. Man undrar vilket liv dom har haft, och om ägarna uppskattade vad dom hade när det begav sig.

Förhoppningsvis kommer dom också hjälpa en nuvarade Amazonägare med en pryl eller två.
Erikzon
Posts: 11
Joined: Sat Jun 20, 2009 11:19 pm

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Erikzon »

ÅÅH!!
Någon som kan tänka sig att åka och skruva ut den röda instrumentpanelen? Du får en slant för besväret
amazon -66
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by 123GT »

Rolf, Jag håller med dig, jag är också stor "fan" av skrotbilar och vilken historia som kan finnas bakom bilen. Dessutom älskar jag "fyndskicket" då man hittar en bil någonstans.

Erikzon, Ägaren till bilen den röda instrumentbrädan hade lite pejl på att Amazon grejjor börjar bli ovanliga, men visst jag hjälper gärna till. Har skickat dig ett PM.
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Ragge »

här är lite till som jag hittat ....på ett och samma ställe .

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by 123GT »

Ragge, Skojjar du eller !!! :shock: :shock: :shock: Två stycken GT som har somnat in, är detta hemma hos dig !? :D
Gillar också den Vallåkra custade metallicblå, med 145 baklyktor ... härligt !

Tackar för bidraget, någon mer som har bilder och historier ?

/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Amazonsport »

Ragge!!! det är inte 1 april idag va? Ä :roll: r detta en skrot som finns nu eller för länge sen eller är det hemma hos nån Amazonälskande människa?
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by 123GT »

"Så har vi en efterlysning på en av Amazonforumets medlemmar, vi söker Ragge med ljus o lykta. Senaste inlägg på Amazon forum var kl:15:43. Tips om var han senast sågs eller vid vilken dator han befann sig mottages tacksamt. Eventuellt kan hittelön bli aktuell !" :D :lol: //slut
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
obafgkm
Posts: 2
Joined: Wed Aug 11, 2010 3:51 pm

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by obafgkm »

Jag besökte ett ställe utanför Ronneby i måndags. Ett antal amazoner, 140:or och några 240 bland annat. Jag har inga egna bilder, men på deras egen hemsida finns det en del.

http://www.hasselstadskroten.se/torget.php
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by 123GT »

Tackar ! :)
Hittade info om en Amazon, nedan, via länken. Fanns det fler ?
/sven
Image
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
obafgkm
Posts: 2
Joined: Wed Aug 11, 2010 3:51 pm

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by obafgkm »

Det fanns fler, men jag har tyvärr inga egna bilder.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by 123GT »

Okey...den som är helt vaken ser ju två Amazoner i bilden från Hasselstadsskroten ! :lol:
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Ragge »

123GT wrote:Ragge, Skojjar du eller !!! :shock: :shock: :shock: Två stycken GT som har somnat in, är detta hemma hos dig !? :D
/sven
Nej tyvärr Sven ! bilarna står på en privat mark i Grums ... rykten (men bara rykten) har nått mig att han fått kommunen på sig och skall städa , men om det är sant har jag inte en aning om .

kanske skulle lägga in foto från min tomt med ... hahaha !
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Ragge »

123GT wrote:"Så har vi en efterlysning på en av Amazonforumets medlemmar, vi söker Ragge med ljus o lykta. Senaste inlägg på Amazon forum var kl:15:43. Tips om var han senast sågs eller vid vilken dator han befann sig mottages tacksamt. Eventuellt kan hittelön bli aktuell !" :D :lol: //slut

Ragge har nu dykt upp på forumet igen efter en liten tur till toa , och fastnade på vägen därifrån på sin arbetsplats där viss bilfixarverksamhet försegår ... men för att vara säker på var jag befinner mig går det alltid att ringa och kolla ... haha !

Ragge 076-7856077
Last edited by Ragge on Wed Aug 11, 2010 5:26 pm, edited 1 time in total.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Ragge »

Amazonsport wrote:Ragge!!! det är inte 1 april idag va? Ä :roll: r detta en skrot som finns nu eller för länge sen eller är det hemma hos nån Amazonälskande människa?

hej amazonsport ! joo den "skroten" finns allt kvar . hörde av 2 kollegor i amazonbranchen att ägaren varit i rättvik förra veckan och berättat om sina skatter i hemmanet...

bilderna jag lagt ut är tagna 24/9-05 , men såvitt jag vet ser det samma ut än idag .
Post Reply