Jeg er sikker på at Lundin har god koll på dette, men jeg tillater meg å komme med litt funderinger rundt kjølbehovet i en motor.
Det er mange faktorer å ta hensyn til når man beregner kjølebehovet i en motor. Termodynamikk er et spennende fagfelt, men det begynner å bli noen år siden jeg regnet på kjølesystemer.
En tommelfingerregel for forbrenningsmotorer er at vi ønsker en ΔT på max 10K. T.ex. 89°C inn=max 99°C ut (ut-temperaturen bestemmes av termostaten. Man ønsker en så liten ΔT som mulig for å unngå for store materialspenninger i blokk/topp.
Så må man finne ut hvor stort kjølebehovet er, d.v.s. avgitt varme man ønsker å lede bort fra motoren, dette varierer selvfølgelig med hvor mye effekt man tar ut av motoren, hvor mye friksjonsvarme motoren avgir e.t.c. e.t.c.
Den spesifikke varmekapasiteten (c) til vann er 4,18kJ/kgK, 1kg vann har økt 1K har det tatt til seg 4,18kJ (de som er kjent med SI-ehetene vet at: kJXs=kW).
Vi ønsker en ΔT på max 10K, 1kg vann kan altså ta til seg max 418kJ før det må ledesbort og kjøles i kjøleren/radiatoren.
Er den avgitte varmen i motoren kjent kan man regne seg fram til en teoretisk fløde på pumpen.
Så må man ha en køler/radiator som er dimensjonert for ta ut varmen som avgis.
Jeg har ikke regnet på dette, og selv om jeg synes et fløde på 560l/min høres veldig mye ut, så kan det godt stemme for å holde ΔT så lav som mulig (dess lavere ΔT jo dess høyere fløde).
Kan i farta nevne at olje har en spesifik varmekapasitet (c) = 2,1kJ/kgK, altså halvparten av vann. Skal man kjøle samme motor med olje, behøver man 2X flødet i forhold til vann.
Dette ble mye teori. Men kul for nerdene