B18/B20 kam

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
matte119
Posts: 36
Joined: Sun Mar 07, 2004 10:49 pm
Location: Linköping/Ljungsbro

B18/B20 kam

Post by matte119 »

Är det någon skilnad på B18 och B20 orginakam?

För jag har B18 i min Amazon och har ett par B20 kammar ligger och skräpar så jag funderade på om det blir någon effekt med B20 kam i den..
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är kammens märkning som avgör egenskaperna, B18 och B20 har samma kamaxeltyp. Jag förmodar att du har en A-kam i nuläget? D och K-kam ger möjlighet till bättre bottenvrid, men man bör ju kombinera en dylik förändring med annan förgasare, planad topp osv.
matte119
Posts: 36
Joined: Sun Mar 07, 2004 10:49 pm
Location: Linköping/Ljungsbro

Re:

Post by matte119 »

D59471 wrote:Det är kammens märkning som avgör egenskaperna, B18 och B20 har samma kamaxeltyp. Jag förmodar att du har en A-kam i nuläget? D och K-kam ger möjlighet till bättre bottenvrid, men man bör ju kombinera en dylik förändring med annan förgasare, planad topp osv.
Japp det är A-kam jag har jag bara funderade på om det va olika slipningar på B18/B20 men så va inte fallet alltså...
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Utförandet på kamaxlarna är det samma för B18 och B20, men det fanns profiler som endast monterades på B20 och som ej satt i B18 motorer.

Den här sidan från KG Trimning ger väl en liten översikt på olika volvoprofiler och deras värden.
Post Reply