hej, någon som vet luftningsföljden på en 1krets-bil?
har börjat "närmast" det vill säga. vänster fram, höger fram, vänster bak och höger bak.
men får inte ut riktigt all luft känns det som, måste trycka 2 gånger innan pedalen är stum dock så tar bromsarna bra i övrigt.
kan det vara huvudbromscylindern som läker? har haft ut kolven och den såg fin ut, men är möjligt att det är rost längre in i loppet eller att tätningarna börjar vara trötta?
Nån som vet vart man kan köpa rep.sats till rimligt pris?
Mvh johan
lufta?
Re: lufta?
Se länk nedan
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: lufta?
På ett enkrets bromssystem brukar det inte spela någom roll vilken ordningsföljd du luftar. Jag brukar själv ha en regel att man börjar med hjulet som är längst bort från huvudcylindern osv.
AVG
Re: lufta?
Har skissat på det där med "ordningsföljden" för luftning och jag kan inte se att någon ordning är bättre än någon annan. Det känns mest som en skröna att man måste lufta i en vi ordning.
Om bromsarna är stumma så har du ingen luft i systemet.
Om du måste trycka två gånger på bromspedalen (och den sedan blir stum) så gör om grundjusteringen på trummorna.
/Janne
Om bromsarna är stumma så har du ingen luft i systemet.
Om du måste trycka två gånger på bromspedalen (och den sedan blir stum) så gör om grundjusteringen på trummorna.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 503
- Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
- Location: Hörby
- Contact:
Re: lufta?
Grundläran är:
"I ett slutet hydraulsystem så är trycket ALLTID lika stort i alla riktningar" Dvs...... Det spelar ingen roll vilken ordning. Det är ganska kul faktiskt om man tänker lite extra på det.........Mvh Jörgen
"I ett slutet hydraulsystem så är trycket ALLTID lika stort i alla riktningar" Dvs...... Det spelar ingen roll vilken ordning. Det är ganska kul faktiskt om man tänker lite extra på det.........Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Re: lufta?
Detta gäller inte på ett tvåkrets bromssystem, då måste man lufta i en viss ordningsföljd.
AVG
Re: lufta?
ett två krets system är ju två enkrets...... efter huvudcylinder och den måste ju luftas först.
Jag har kollat på luft i rören och billutning vid upphisning av ett hörn men får inte ihop det varför man skall börja längst bort. Möjligtvis att man behöver lufta två gånger på ett nytt system men det kommer i min värld att gälla oavsett luftningsordning
Att det står i en bok att man skall börja längst bort köper jag inte som ett övertygande argument, utan en förklaring varför det är en fördel att börjar längst bort vill jag höra.
/Janne
Om man inte luftar huvubromscylindern först så "blir man aldrig av med luften ur systemet" men den ligger ju inte direkt längst bort i systemet...
Jag har kollat på luft i rören och billutning vid upphisning av ett hörn men får inte ihop det varför man skall börja längst bort. Möjligtvis att man behöver lufta två gånger på ett nytt system men det kommer i min värld att gälla oavsett luftningsordning
Att det står i en bok att man skall börja längst bort köper jag inte som ett övertygande argument, utan en förklaring varför det är en fördel att börjar längst bort vill jag höra.
/Janne
Om man inte luftar huvubromscylindern först så "blir man aldrig av med luften ur systemet" men den ligger ju inte direkt längst bort i systemet...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: lufta?
Jag trycksätter systemet och öppnar alla nipplar, när den nya bromsvätskan kommer stänger jag nippeln. Jag brukar med börja vänster fram, sedan höger fram, vänster bak och sist höger bak.
If it works, don't fix it.