Pris på dubbla SU-förgasare och tips om kamaxel.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Pris på dubbla SU-förgasare och tips om kamaxel.

Post by gullberg86 »

Ber om ursäkt om jag postade i fel katergori, och vill betona att jag inte vill kränga av något.

En bekant vill sälja sina dubbla SU-förgasare ink grenrör till mig, för 1800kr.
Jag undrar om det är ett rimligt pris. Dessa förgasare sitter just nu monterade på hans 164, som är i utställningsskick. Skicket skall vara god på dessa.
Han säljer dem pga att han skall konvertera om sin b30 till insprutning.

Dessa skall isåfall ner i min amazon med orginal b20 från en tidig 240. Vad för kamaxel rekommenderar ni för att få mer fart på motorn? K-kam?
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: Pris på dubbla SU-förgasare och tips om kamaxel.

Post by 940 »

dom passar ju inte till din b20 måste ju bestyckas om o annat grenrör måste du ha
164 är ju 6 cylindrig
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Pris på dubbla SU-förgasare och tips om kamaxel.

Post by gullberg86 »

940 wrote:dom passar ju inte till din b20 måste ju bestyckas om o annat grenrör måste du ha
164 är ju 6 cylindrig
fan, fick det fel. Han skickar med ett grenrör för 4cylindermotor, typ b18/b20, inte b30-grenröret. :mrgreen:
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: Pris på dubbla SU-förgasare och tips om kamaxel.

Post by 940 »

ok då måste du plocka sönder dom o sätta andra nålar o kanske munstycken i som passar b20 motor o till kammen du ska ha
jag hade d kammaxel o dubbla su innan det räckte för mej drog bra o gick fort tillräckligt för mej, någon racer vad det ju inte men betydlig skillnad mot orginal. Sedan finns det ju vassare kammaxlar men börjar bli finlir o mekanik att få dom att komma till sin rätt, då börjar det ju kosta pengar också. du får niog fler o bättre råd här framöver
köper du en kammaxel märkt c ska du ha nålar märkta kn då ska det stämma funkar också bra får typ 115 118 hk
enligt böckerna måste du byta strömfördelare till en b20 b sådan
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Pris på dubbla SU-förgasare och tips om kamaxel.

Post by gullberg86 »

940 wrote:ok då måste du plocka sönder dom o sätta andra nålar o kanske munstycken i som passar b20 motor o till kammen du ska ha
jag hade d kammaxel o dubbla su innan det räckte för mej drog bra o gick fort tillräckligt för mej, någon racer vad det ju inte men betydlig skillnad mot orginal. Sedan finns det ju vassare kammaxlar men börjar bli finlir o mekanik att få dom att komma till sin rätt, då börjar det ju kosta pengar också. du får niog fler o bättre råd här framöver
köper du en kammaxel märkt c ska du ha nålar märkta kn då ska det stämma funkar också bra får typ 115 118 hk
enligt böckerna måste du byta strömfördelare till en b20 b sådan

öhh.. så om jag typ bara byter över, utan att göra nåt med förgasarna så går inte motorn alls? :? låter meckigt med att byta munstycke och nålar, efter att ha lagt ut 1800kr.. hmm.
Var hittar jag dokumentation om detta? som måste göras.. hur å osv?
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Pris på dubbla SU-förgasare och tips om kamaxel.

Post by Amazonsport »

De går nog att köra jättebra med de nålar som sitter i, behöver förmodligen justera in blandningen lite bara för att matcha din motor. Kolla så inget glapp förekommer i spjällaxlarna bara, och för det priset ska dom ju vara i bra skick med luftfilter o allt.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Pris på dubbla SU-förgasare och tips om kamaxel.

Post by gullberg86 »

Amazonsport wrote:De går nog att köra jättebra med de nålar som sitter i, behöver förmodligen justera in blandningen lite bara för att matcha din motor. Kolla så inget glapp förekommer i spjällaxlarna bara, och för det priset ska dom ju vara i bra skick med luftfilter o allt.
Typ precis det jag ville höra..
Enligt ägaren skall de vara i fint skick, och bilen förövrigt är i utställnignsskick som sagt. ägaren är mycket utav putsbög så :mrgreen:
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Pris på dubbla SU-förgasare och tips om kamaxel.

Post by Hasse63 »

Länken nedan... där finns beskrivet hur du ställer in och synkroniserar dom. munstycken är inte alls svårt att byta och dom hittar du hos bl a förgasarteknik. han kan också tipsa om munstycken om du nu inte får till vettig förbrukning med dom du har. Känn på spjällaxlarna om dom är så fina som han säger.

Vilken sort är det, HIF6 eller HS-6?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Pris på dubbla SU-förgasare och tips om kamaxel.

Post by gullberg86 »

xyz

har ingen aning om det r hif6 eller hs-6, vad är det för skillnad mellan dessa, och var är de vanligast förekommande? Om de suttit på en 164 utav årsmodell 70, vad är troligast att det är? och vad är bäst lämpad för mig bil ( amazon, b20a från en 240)
Harry Dahl
Posts: 58
Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
Location: Vendelsö

Re: Pris på dubbla SU-förgasare och tips om kamaxel.

Post by Harry Dahl »

Är du säker på att det är SU-förgasare över huvud taget? Satt det inte Stromberg på B30-motorn?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Pris på dubbla SU-förgasare och tips om kamaxel.

Post by Hasse63 »

Har du inte sett dom?

Jag tycker SU är bättre, de är lättare att ställa in bl a. Stromberg kräver specialverktyg.
Då de en gång är inställda de 3 varianderna så spelar det ingen roll vilken det är men de ska efterjusteras och då är SU lättare
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Harry Dahl
Posts: 58
Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
Location: Vendelsö

Re: Pris på dubbla SU-förgasare och tips om kamaxel.

Post by Harry Dahl »

Näe, jag har bara sett Strombergare på B30, men jag håller med om att SU känns bättre! I reparationshandboken för SU finns i alla fall inga B30-motorer upptagna....
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Pris på dubbla SU-förgasare och tips om kamaxel.

Post by gullberg86 »

hejsan!
Jag har sett dem, såg genast att det var SU-förgasare, jag ser skillnaden mellan strombergare å SU:are. tilllägga att om jag hade vart blind, så minns jag att han sade att de var SU också :mrgreen:
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Pris på dubbla SU-förgasare och tips om kamaxel.

Post by Hasse63 »

Vilken sort vad det då och var dom nå glappa :?:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: Pris på dubbla SU-förgasare och tips om kamaxel.

Post by Amarace »

Är det nu SU så är dom inte från en B30 ursprungligen iomed att dom alltid hade Stromberg Original.
Själv tycker jag 1800kr låter dyrt, men det är kanske så högt dom ligger nuförtiden?
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Post Reply