Avbruten oljetryckskontakt.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
XXN
Posts: 21
Joined: Thu Mar 18, 2004 10:08 pm

Post by XXN »

Det är bara att krypa till korset och riva isär.. kanske skulle gå med någon form av sug, intresannt höra hur det avlöper
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Problemet är löst, hoppla!

Det blev att lyfta av toppen. Inte så svårt då motorn sitter i ett motorstativ för rengöring och framöver lackering.
Bakifrån sett går kanalen rakt ned till blocket för att sedan vinkla lite till vänster och möta en som går horisontellt strax ovanför vevaxeln. Och där låg minsann både det ena och det andra. Hade jag nu kunnat knepet att lägga upp en bild kunde intresserade sett men jag skall försöka beskriva de delar som låg där:
Spetsen av \"grispitten\" ca 4-5 mm lång, sedan ytterligare en bit av samma slag och samma mått, bara lite grövre. Därefter ytterligare en bit ca 2 mm lång plus ett platt stålflarn från vertyget ca 3 mm i diameter (perfekt att täppa till en finare kanal). Ytterligare några stålspån och så till sist ett stycke metall från kontakten ca 4 mm i diameter. Den sista delen var inte magnetisk så jag satte en klick konsistensfett på magneten och fick upp den på det viset.
Magnetstaven jag hade var ca 3 mm i diameter och 20 mm lång. Jag fick fast den i en gammal halvhård plastslang och det fungerade fint.

Verktyget brast alltå i minst tre delar plus lite flisor. Skräpet hade inte haft en chans att komma ut den \"naturliga\" vägen. Hade med största sannolikhet täppt till någonstans förr eller senare, troligen förr.
Alla delar är ihoppuzzlade så jag är övertygad om att allt är ute ur motorn.

Tack alla ni som bistått med goda råd, har varit mycket användbart för fortsatt tänkande om bästa sättet att undvika framtida katastrof.
God Jul & Gott Nytt Amazonår / Sture
Post Reply