Startar ej

Moderatorer
Post Reply
Emil
Posts: 46
Joined: Mon Jan 07, 2008 7:57 pm
Location: Örnsköldsvik

Startar ej

Post by Emil »

Ja, den vägrar starta , gnista finns, bränsle får den, baktänder gör den.
Motorn är nollad och fördelaren är inställd som den ska vara, brytargapet är rätt, ventilspelet är justerat.

B20 är det
Kammen är bytt till k-kam och ståldrev.
Toppen är portad och det är 37mm avgasventiler, 44 insug, hårdare fjädrar, planad typ 0,1 mm.
Weber 36/36 och extraktor rör.
Elring toppacking 0,85 mm
resten är original

Allt är inställt som det ska vara vid uppstart, men den vägrar ändå, vill inte ens med startgas.
Vi testade att vri fördelaren medans man körde startmotorn men inte då.

Det är ju inge bra heller att nöta startmotor då kammen måste köras in m.m


Nån som har nått förslag på vad som jag gjort fel eller är fel.
Emil Sundberg
Volvo Amazon 1968
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Startar ej

Post by A-masen »

Teoretiskt finns det en möjlighet att fördelaren sitter 180° fel. Kolla detta.
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: Startar ej

Post by jånn »

Sitter tändkablarna rätt?
40 år med GT
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Startar ej

Post by QV »

om du nollar motorn igen kolla då att rotorn pekar mot spåret i fördelarens ytterkant (eller där ettans tändkabel sitter) då vet du att du monterat drevet rätt.
Ettan är alltså närmast kylaren (på ett annat forum så skrev personen i första inlägget lika som du men han trode ettan var närmast torpdväggen).

Eftersom motorn skall starta så är något fel.
Brytarna skall öppna 0,4 när de är max öppna. detta ställer man lättast in med hela fördelaren i handen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Startar ej

Post by A-masen »

Gå in här: http://www.nbmarine.se/ Öppna A-Fordsidor, gå vidare på Dagbok, och välj november 2005, bläddra till datum 9/11, och läs hur det hände där. Motorn är alltså en Volvo B20.

När du har nollat motorn skall spåret som fördelaren sitter i luta 35° i förhållande till motorns längdlinje. Och notera att spåret inte är centrerat, utan skall vara på den "övre" halvan. Det finns bilder ur Volvos verkstadshandböcker på detta om du går in på länkarna i något inlägg av Hasse63.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Startar ej

Post by QV »

A-masen wrote:När du har nollat motorn skall spåret som fördelaren sitter i luta 35° i förhållande till motorns längdlinje. Och notera att spåret inte är centrerat, utan skall vara på den "övre" halvan. Det finns bilder ur Volvos verkstadshandböcker på detta om du går in på länkarna i något inlägg av Hasse63.
Det är detta man enklast dubbbelkollar med att rotorn pekat på strecket i fördelarkanten (allternativt mot riktningen där ettans tändkabel kommer att sitta vid monterat fördelarlock).

Alltså montera drevet i 35 graders vinkel.
Montera på fördelaren
motera på rotorn
Kolla vart roton pekar.
Pekar den fel rotera drev 180 grader.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Emil
Posts: 46
Joined: Mon Jan 07, 2008 7:57 pm
Location: Örnsköldsvik

Re: Startar ej

Post by Emil »

Hittat felet nu, motorn stod ett halvt varv fel, liksom drevet till fördelaren. med detta fixat så gick den igång nästan direkt.
Farsan å jag som gick igenom säkert 5-6 gånger utan att fatta vad som var fel :lol: , å han har ju hållit på med sånt här tidigare. :shock: :lol:
Kammen är iaf inkörd nu.

Tack för hjälpen!
Emil Sundberg
Volvo Amazon 1968
Post Reply