Svetsning, hjälp och tips!

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Svetsning, hjälp och tips!

Post by granfot »

Nu har jag hållit på i några veckor (jag vet, jag jobbar sakta. :P ) med att laga hålen runt vindrutan på min pärla. Men eftersom jag är självlärd svetsare och dessutom tydligen ganska talanglös så måste jag be om hjälp här.

Varje gång jag ger mig på att laga ett litet hål så slutar det med att hålet skenar iväg, växer, och sen har jag spenderat en meter svetstråd innan det ser tätt ut. Efter det slipar jag ner svetsen helt så att allt är i höjd med originalplåten för att sedan hitta nya hål i min svets. :/ Hur gör jag för att slippa småhålen som blir? Och kan jag istället för att spendera 4 meter svetstråd och en slipskiva till vinkelslipen spackla eller rostfärgsmåla igen dem? Nu pratar jag alltså om hål på under millimetern som blir när jag svetsar på andra svetsar. Jag förstår ju att man ska svetsa igen de gamla hålen, men jag lyckas inget vidare med finishen.

Har läst om att man ska ta en mässingsbit (Tror det var i ett tips från Lundin på någon tidnings sida.) och hålla under så slipper man fylla med en kilometer tråd, men runt vindrutan ser jag inga större möjligheter att få in en mässingsbit någonstans.

Tacksam för tips och förslag, och känner någon att denne vill bidra med någon annat kring svetsning eller ställa andra frågor i ämnet så är det fritt fram att kapa tråden. :)
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Svetsning, hjälp och tips!

Post by Amakombi »

prova sänk strömstyrkan eller alternativt höja trådmatningen och se om de blir nån skilland?

kan oxå var så att plåten du svetsar i är för tunn ( av rost på undersidan möjligen) de enda och göra är då kapa till du kommer till friskt.

får du småhål kan de bero på att du svetsar i rostig plåt, färgrester osv.. eller att du inte lyckas bränna ihop hålet:wink:
Att svetsa är en konst och de är bara nöta på för att lära sig..
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Svetsning, hjälp och tips!

Post by OddSverre »

Min er faring er at det er vanselig å tette et hull kun med sveisetråd på plåt. Skjær ut og tilpass en bit plåt og sveis i er mitt råd.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Svetsning, hjälp och tips!

Post by brorsan »

Känner igen problemet från rostlagningen på min egen amazon. Det finns två lösningar, antingen kör du svagare strömstyrka och högre trådmatning samt "duttar" med svetsen så det inte hinner bränna hål. Eller så kapar du bort en större bit tills du kommer till helt frisk plåt där det inte är några problem att svetsa.

Det sistnämnda alternativet är såklart att föredra ;)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Svetsning, hjälp och tips!

Post by granfot »

En annan fundering då. :)

Om man ska laga hål i "slutna" utrymmen, där man inte kommer åt att måla / kladda rostskydd efter svets, hur gör man då? Har hål på båda sidorna under (bakom) instrumentbrädan, där jag tänkte skära bort lite plåt och sen svetsa dit frisk. Men plåten kommer väl rosta från insidan om det inte är helt 100 tätt, och det kan jag inte tänka mig att det blir. Ska man måla baksidan av plåten innan man svetsar dit den? Och ska man lämna en liten öppning för rostskyddsolja? Känns ju inte som en bra idé att spraya olja sen svetsa tätt, gissar att det blir en liten Ama-bomb av det hela då... :/

Och när jag ändå funderar på de där hålen, jag kan ju inte få bort all rost i och med att det är oåtkomligt med slipmaskin och papper. Ska man skrapa bort det man kan och hoppas att rostskyddsoljan tar hand om det sista sen, eller ska man köpa sån där rostätare och försöka den vägen?

Jag vet att jag antagligen kommer med dumma frågor, men jag vill inte chansa och laborerar för mycket på ställen som inte är lätt att byta ut. :P
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Svetsning, hjälp och tips!

Post by Amakombi »

Du bör ta väck instrumentbrädan om de ska bli bäst resultat.

måla plåten innan går hur bra som helst, de ska alltid göras om ytorna blir förslutna sedan.

för att rostskydda sedan är bara du borrar hål på valfria ställen så du kommer in med slang för rostskyddsmedel, finns sen diverse olika universal gummigenomgöring man kan sätta dit efteråt som täcker hålet.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Svetsning, hjälp och tips!

Post by brorsan »

Jag har använt volvos svetsprimer på såna ställen, den tål värmen från svetsningen. Sen ser jag till att det blir 100% tätt m.h.a. karosserikitt (INTE Biltemas, torkar aldrig!).
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Kenneth Boström
Posts: 46
Joined: Mon Oct 16, 2006 12:16 pm
Location: Tumba/stockholm

Re: Svetsning, hjälp och tips!

Post by Kenneth Boström »

Ett bra råd när det bara blir större hål när man svetsar är att ha en svetstråd (gassvets) i andra handen och mata på med eller klippa smala bitar av en plåt och fylla på med.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Svetsning, hjälp och tips!

Post by LABBE »

ang svetsa igen hål. du säger att du bara får dom större å med porer i. vet inte vilken vinkel du håller svetshandtaget. men vid tunn plåt, sänk värmen å anpassa trådmatningen på en provbit innan. sen luta svetshandtaget å dutta dvs låt svetsen sluta glöda emellan, annars bränner du bara hål hela tiden. e nästan att kallas fusksvetsning, men det är en teknik å lyckas. är plåten runt tunn av rost byt hellre mer så slipper du laga om 1-2 år igen. lycka till...
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Svetsning, hjälp och tips!

Post by granfot »

Tack för alla tips, nu är ju hålen lagade för den här gången, men antagligen får jag ge mig på dom om nåt år igen som någon nyss skrev. :) Dela gärna med er av allehanda svetstips här, för det är antagligen fler än jag som är noviser på svets, eller som uppskattar tips ändå. :)
Post Reply