Vinterdäck

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
säckpippan
Posts: 33
Joined: Sat Nov 14, 2009 10:44 pm
Location: Karlstad

Vinterdäck

Post by säckpippan »

Hej vänner

min 64a med trummor runt om vill hitta vinterdäck ?

jag har 165 / 15 på nu vilka bilar skulle jag kunna köpa däck utav för att det ska passa med hjulmuttrarna på amazonen och vilka dimentioner kan jag ha

Jag är väldigt dålig på däck så snälla hjälp mig

Mvh
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Vinterdäck

Post by LABBE »

jag kommer inte ihåg exakt men jag har alufälgar till min ena ama å dom e från nån japansk bil. tror de va toyota. men e inte säker.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Vinterdäck

Post by JonR »

Det är väl dåligt med bilar som har 165/80-15 och 5x115 i bultmönster förutom just Amazon, PV och Duett? Det finns iaf bilar som har 114,3x5 i bultmönster och det fungerar att använda då det är såpass lite som skiljer! Det man mer måste hålla koll på är ET (inpressning) så att den blir ungefär lika!

Här har du en lista på alla bilars bultmönster! Bara att leta! :)

http://hem.passagen.se/jonnie.b.good/dack/falgstrlk.htm

På min amazon kör jag med 195/65-15 på vintern! Det är inte helt rätt men det funkar bra ändå! Det går även med 185/65-15 om man vill! Dessutom så finns det begagnade däck i massor i båda dimensionerna!

Mvh/Jon
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: Vinterdäck

Post by Amarace »

JonR, Amazon har 4,5"x5 i bultmönster, alltså 114,3x5, inte 115x5.

Enklast är ju att använda just Amazon/PV m.fl fälgar istället för att ta andra bilmärkens fälgar, även om bultmönstret kan stämma kan ju ET vara fel.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Vinterdäck

Post by JonR »

Då hade jag lite fel där! Eller rättså exakt 0,7mm fel! :D Men som du säger så är det enklast att leta rätt på orginalfälgar om man nu inte vill ha alufälgar! Har för mig att det är ET 25 på amazon, nån som kan bekräfta? Då det är dåligt med andra bilar som har samma bultmönster och samma låga ET så går det ju att använda fälgar med lägre ET, tex 35 och då använda 10mm spacer plattor (ET35 minus ET 25 = 10mm), alltså, fälgar med ET 40 så blir det 15mm spacer osv. Man ska dock vara noga med att hjulmuttrarna gängas på med minst 5 hela varv, då är man säker på att fälgarna sitter kvar. Lite krångel blir det ju men det är ju ett alternativ om man har hittat några fälgar man verkligen vill ha!

Mvh/Jon
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Vinterdäck

Post by Hasse63 »

ET-20 om jag nu minns rätt.

Bör bli svårt att besikta med bara 5 gångor i var hjulmutter :roll: och det känns då väldigt osäkert då man dessutom lagt i mellan en spacerplatta... Nä jag skulle då kräva att hjulmuttrarna minst användes fullt ut innan jag satte mig bakom ratten.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: Vinterdäck

Post by AKK468 »

Ett flertal japanska bilar har 4,5"x5 som bultdelning, de flesta har ett ganska stort ET vilket är hälsosamt för hjullagren.
If it works, don't fix it.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: Vinterdäck

Post by Amarace »

AKK468 wrote:Ett flertal japanska bilar har 4,5"x5 som bultdelning, de flesta har ett ganska stort ET vilket är hälsosamt för hjullagren.
Men innebär att däcken kan ta i någonstans på insidan istället.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Vinterdäck

Post by LABBE »

[/quote]Men innebär att däcken kan ta i någonstans på insidan istället.[/quote]

stämmer jag får ha spacers bak för att komma ifrån bärarmarna. + att det kan ta i när man svänger fullt i fram beroende på vilket ET dom har.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Post Reply