Spackel på ren plåt eller grund först?
-
- Posts: 48
- Joined: Sat Sep 26, 2009 4:10 pm
- Location: karlskoga
Spackel på ren plåt eller grund först?
Hej, har en amma som förra ägaren bytt skärmkant bak å spackla jätte tjockt så de spruckit i spacklet å bitar lossnat,
Så de bli till å göra om de hela, men ska man spackla på plåtrent eller ska ja lägga en zink grund först?
Och är det nån som ha ett bra tips å få bort det Gamla spacklet?
Så de bli till å göra om de hela, men ska man spackla på plåtrent eller ska ja lägga en zink grund först?
Och är det nån som ha ett bra tips å få bort det Gamla spacklet?
de som inte dödar de härdar.
Re: Spackel på ren plåt eller grund först?
detta tvistar de lärde om och det finns lika många uppfattningar som det finns utövare.........ett tips är att använda sig av kända fabrikat och kolla med tillverkaren vad de säger. Ibland går det bra att grunda om man använder deras fabrikat på grundfärg osv.
Är jobbet taskigt utfört så ska du börja med glasfiberspackel för det isolerar en aning då det ej suger fukt och det ska vara på rengjord plåt utan grundfärg.
Är jobbet taskigt utfört så ska du börja med glasfiberspackel för det isolerar en aning då det ej suger fukt och det ska vara på rengjord plåt utan grundfärg.
Re: Spackel på ren plåt eller grund först?
Nu säljer inte jag Plastic Padding (utan Loctite), men mina kolleger/tekniker på Henkels "Bileftermarknad" rekommenderar spackel direkt på ren plåt.
//Uffe
//Uffe
Amazon 1957
Re: Spackel på ren plåt eller grund först?
alltid ren plåt under spackel.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
amazon limousine 60 (brick bay)
-
- Posts: 48
- Joined: Sat Sep 26, 2009 4:10 pm
- Location: karlskoga
Re: Spackel på ren plåt eller grund först?
Ok, tak för svaren,
Vet inte än hur lagningen ser ut för måste slipa bort det gamla spacklet först.
Men skulle ja behöva bygga med mkt spackel så kör jag med glasfiber som du sa, tyckte ja lät vettigt.
Men med tanke på att ta bort de gamla? Finns de nå bra knep för de med? Förutom blästring. Eller är de bara att slipa?
Vet inte än hur lagningen ser ut för måste slipa bort det gamla spacklet först.
Men skulle ja behöva bygga med mkt spackel så kör jag med glasfiber som du sa, tyckte ja lät vettigt.
Men med tanke på att ta bort de gamla? Finns de nå bra knep för de med? Förutom blästring. Eller är de bara att slipa?
de som inte dödar de härdar.
-
- Posts: 58
- Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
- Location: Vendelsö
Re: Spackel på ren plåt eller grund först?
Hej.
Jag brukar förtenna med tennpasta först innan jag spacklar. Blir både tätt och ger ett bra rostskydd. Tennpasta finns t ex på Classe i Sjön. Är man riktigt vass kan man ju gå ett steg längre och tennspackla de värsta ojämnheterna innan man lägger spackel.
Jag brukar förtenna med tennpasta först innan jag spacklar. Blir både tätt och ger ett bra rostskydd. Tennpasta finns t ex på Classe i Sjön. Är man riktigt vass kan man ju gå ett steg längre och tennspackla de värsta ojämnheterna innan man lägger spackel.
Re: Spackel på ren plåt eller grund först?
Rostskyddet i sig förutsätter då att man syratvättar det du tennat också.............Harry Dahl wrote:Hej.
Jag brukar förtenna med tennpasta först innan jag spacklar. Blir både tätt och ger ett bra rostskydd. Tennpasta finns t ex på Classe i Sjön. Är man riktigt vass kan man ju gå ett steg längre och tennspackla de värsta ojämnheterna innan man lägger spackel.
Re: Spackel på ren plåt eller grund först?
Jag har aldrig förstått det där. En plåtren yta börjar oxidera (rosta) momentant.
Momentant betyder omedelbart, dröjer dock ett tag inan det kan ses med blotta ögat.
Resonemanget bygger på förekomsten av luftfuktighet, och den är ju som bekant
allerstädes närvarande (förutom i laboratoriesammanhang). Varför i hela fridens namn skulle det då vara FEL
att måla etsande primer INNAN man spacklar. Vilka problem skulle uppstå av det?
(med spackel avses ej tenn)
Momentant betyder omedelbart, dröjer dock ett tag inan det kan ses med blotta ögat.
Resonemanget bygger på förekomsten av luftfuktighet, och den är ju som bekant
allerstädes närvarande (förutom i laboratoriesammanhang). Varför i hela fridens namn skulle det då vara FEL
att måla etsande primer INNAN man spacklar. Vilka problem skulle uppstå av det?
(med spackel avses ej tenn)
210 -64, 223 -68
-
- Posts: 58
- Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
- Location: Vendelsö
Re: Spackel på ren plåt eller grund först?
Allt behöver inte vara svart eller vitt. Du Pont anger t ex att deras spackel 313 ska gå att använda både på ren plåt eller andra underlag som t ex primer. Men så innehåller den också zinkfosfat, antagligen för att även kunna fungera som rostskydd. På fabriken brukade plåtkarosserna, förr åtminstone, doppas i olika bad innan lackering för att ge ett rostskyddande grundskikt. Det skiktet slipar vi ju bort vid en reparation, så det är väl rimligt att det ersätts med något annat. Själv brukar jag köra med zinkspray på ren plåt (om det inte är tennat, förstås)
Re: Spackel på ren plåt eller grund först?
Även om JAG själv skrev att mina kolleger på Plastic Padding rekommenderar spackel direkt på plåt så håller jag med dig Blomquist. Jag skulle, för egen del, ta etsande primer först, INNAN spackel. Jag anser att spackel, som är högvisköst inte kommer ner i alla porer och på så vis väter ytan tillräckligt, med rost som följd. Det är inte alltid som tillverkare/säljare/tekniker vet allt, utan bäst är att tänka själv. Resonemanget med spackel känns igen i min värld, som säljer limmer och tätningsmedel. Likaså inom lacker.Blomquist wrote:Jag har aldrig förstått det där. En plåtren yta börjar oxidera (rosta) momentant.
Momentant betyder omedelbart, dröjer dock ett tag inan det kan ses med blotta ögat.
Resonemanget bygger på förekomsten av luftfuktighet, och den är ju som bekant
allerstädes närvarande (förutom i laboratoriesammanhang). Varför i hela fridens namn skulle det då vara FEL
att måla etsande primer INNAN man spacklar. Vilka problem skulle uppstå av det?
(med spackel avses ej tenn)
//Uffe
Amazon 1957
Re: Spackel på ren plåt eller grund först?
Etsande primer innehåller fosfor-syra som neutraliserar härdaren i spacklet = spacklet härdar inte om det läggs på för tidigt på grunden. Vänta några dagar på att fosforen härdat/dunstat eller lägg en annan grundfärg imellan. Tror att detta diskuterades tidigare på forumet.Blomquist wrote:Varför i hela fridens namn skulle det då vara FEL
att måla etsande primer INNAN man spacklar. Vilka problem skulle uppstå av det?
Jag brukar lägga glasfiberspackel direkt på plåten, men har alltid en grund under finspackel.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Re: Spackel på ren plåt eller grund först?
Tack Dukten! Hade jag ingen aning om, kan vara värt att tänka på.Dukten JR wrote: Etsande primer innehåller fosfor-syra som neutraliserar härdaren i spacklet = spacklet härdar inte om det läggs på för tidigt på grunden. Vänta några dagar på att fosforen härdat/dunstat eller lägg en annan grundfärg imellan.
210 -64, 223 -68
-
- Posts: 174
- Joined: Sat Jun 13, 2009 10:50 pm
- Location: Åkersberga
Re: Spackel på ren plåt eller grund först?
Hur snabbt järn och stål rostar beror på den omgivande luftensBlomquist wrote:Jag har aldrig förstått det där. En plåtren yta börjar oxidera (rosta) momentant.
Momentant betyder omedelbart, dröjer dock ett tag inan det kan ses med blotta ögat.
Resonemanget bygger på förekomsten av luftfuktighet, och den är ju som bekant
allerstädes närvarande (förutom i laboratoriesammanhang). Varför i hela fridens namn skulle det då vara FEL
att måla etsande primer INNAN man spacklar. Vilka problem skulle uppstå av det?
(med spackel avses ej tenn)
relativa fuktighet. Luftens absoluta fuktighet och temperatur har
mindre betydelse. vid 50% relativ fuktighet är rosthastigheten i
praktiken noll. Även när luften är förorenad av svavel eller sot.
se diagram:
och utomhus är det vintertid låg absolut fuktighet (inte att förväxla med relativ fuktighet) värmer man upp den luften så får man ofta låg relativ fuktighet. dvs har man ett hyfsat tätt garage som man värmer upp så är risken liten för rost,kan även kontrolleras genom att skaffa sig en enkel fuktmätare och sätta i garaget.
Duvgrå 65:a med 27000 välservade mil på mätaren(var femhundrade mil sen ny!!)