Spackel på ren plåt eller grund först?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
T.sundelin
Posts: 48
Joined: Sat Sep 26, 2009 4:10 pm
Location: karlskoga

Spackel på ren plåt eller grund först?

Post by T.sundelin »

Hej, har en amma som förra ägaren bytt skärmkant bak å spackla jätte tjockt så de spruckit i spacklet å bitar lossnat,
Så de bli till å göra om de hela, men ska man spackla på plåtrent eller ska ja lägga en zink grund först?
Och är det nån som ha ett bra tips å få bort det Gamla spacklet?
de som inte dödar de härdar.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Spackel på ren plåt eller grund först?

Post by StefanM »

detta tvistar de lärde om och det finns lika många uppfattningar som det finns utövare.........ett tips är att använda sig av kända fabrikat och kolla med tillverkaren vad de säger. Ibland går det bra att grunda om man använder deras fabrikat på grundfärg osv.
Är jobbet taskigt utfört så ska du börja med glasfiberspackel för det isolerar en aning då det ej suger fukt och det ska vara på rengjord plåt utan grundfärg.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Spackel på ren plåt eller grund först?

Post by Uffe »

Nu säljer inte jag Plastic Padding (utan Loctite), men mina kolleger/tekniker på Henkels "Bileftermarknad" rekommenderar spackel direkt på ren plåt.
//Uffe
Amazon 1957
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Spackel på ren plåt eller grund först?

Post by LABBE »

alltid ren plåt under spackel.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
T.sundelin
Posts: 48
Joined: Sat Sep 26, 2009 4:10 pm
Location: karlskoga

Re: Spackel på ren plåt eller grund först?

Post by T.sundelin »

Ok, tak för svaren,
Vet inte än hur lagningen ser ut för måste slipa bort det gamla spacklet först.
Men skulle ja behöva bygga med mkt spackel så kör jag med glasfiber som du sa, tyckte ja lät vettigt.

Men med tanke på att ta bort de gamla? Finns de nå bra knep för de med? Förutom blästring. Eller är de bara att slipa?
de som inte dödar de härdar.
Harry Dahl
Posts: 58
Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
Location: Vendelsö

Re: Spackel på ren plåt eller grund först?

Post by Harry Dahl »

Hej.

Jag brukar förtenna med tennpasta först innan jag spacklar. Blir både tätt och ger ett bra rostskydd. Tennpasta finns t ex på Classe i Sjön. Är man riktigt vass kan man ju gå ett steg längre och tennspackla de värsta ojämnheterna innan man lägger spackel.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Spackel på ren plåt eller grund först?

Post by StefanM »

Harry Dahl wrote:Hej.

Jag brukar förtenna med tennpasta först innan jag spacklar. Blir både tätt och ger ett bra rostskydd. Tennpasta finns t ex på Classe i Sjön. Är man riktigt vass kan man ju gå ett steg längre och tennspackla de värsta ojämnheterna innan man lägger spackel.
Rostskyddet i sig förutsätter då att man syratvättar det du tennat också.............
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Spackel på ren plåt eller grund först?

Post by Blomquist »

Jag har aldrig förstått det där. En plåtren yta börjar oxidera (rosta) momentant.
Momentant betyder omedelbart, dröjer dock ett tag inan det kan ses med blotta ögat.
Resonemanget bygger på förekomsten av luftfuktighet, och den är ju som bekant
allerstädes närvarande (förutom i laboratoriesammanhang). Varför i hela fridens namn skulle det då vara FEL
att måla etsande primer INNAN man spacklar. Vilka problem skulle uppstå av det?

(med spackel avses ej tenn)
210 -64, 223 -68
Harry Dahl
Posts: 58
Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
Location: Vendelsö

Re: Spackel på ren plåt eller grund först?

Post by Harry Dahl »

Allt behöver inte vara svart eller vitt. Du Pont anger t ex att deras spackel 313 ska gå att använda både på ren plåt eller andra underlag som t ex primer. Men så innehåller den också zinkfosfat, antagligen för att även kunna fungera som rostskydd. På fabriken brukade plåtkarosserna, förr åtminstone, doppas i olika bad innan lackering för att ge ett rostskyddande grundskikt. Det skiktet slipar vi ju bort vid en reparation, så det är väl rimligt att det ersätts med något annat. Själv brukar jag köra med zinkspray på ren plåt (om det inte är tennat, förstås)
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Spackel på ren plåt eller grund först?

Post by Uffe »

Blomquist wrote:Jag har aldrig förstått det där. En plåtren yta börjar oxidera (rosta) momentant.
Momentant betyder omedelbart, dröjer dock ett tag inan det kan ses med blotta ögat.
Resonemanget bygger på förekomsten av luftfuktighet, och den är ju som bekant
allerstädes närvarande (förutom i laboratoriesammanhang). Varför i hela fridens namn skulle det då vara FEL
att måla etsande primer INNAN man spacklar. Vilka problem skulle uppstå av det?

(med spackel avses ej tenn)
Även om JAG själv skrev att mina kolleger på Plastic Padding rekommenderar spackel direkt på plåt så håller jag med dig Blomquist. Jag skulle, för egen del, ta etsande primer först, INNAN spackel. Jag anser att spackel, som är högvisköst inte kommer ner i alla porer och på så vis väter ytan tillräckligt, med rost som följd. Det är inte alltid som tillverkare/säljare/tekniker vet allt, utan bäst är att tänka själv. Resonemanget med spackel känns igen i min värld, som säljer limmer och tätningsmedel. Likaså inom lacker.
//Uffe
Amazon 1957
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: Spackel på ren plåt eller grund först?

Post by Dukten JR »

Blomquist wrote:Varför i hela fridens namn skulle det då vara FEL
att måla etsande primer INNAN man spacklar. Vilka problem skulle uppstå av det?
Etsande primer innehåller fosfor-syra som neutraliserar härdaren i spacklet = spacklet härdar inte om det läggs på för tidigt på grunden. Vänta några dagar på att fosforen härdat/dunstat eller lägg en annan grundfärg imellan. Tror att detta diskuterades tidigare på forumet.

Jag brukar lägga glasfiberspackel direkt på plåten, men har alltid en grund under finspackel.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Spackel på ren plåt eller grund först?

Post by Blomquist »

Dukten JR wrote: Etsande primer innehåller fosfor-syra som neutraliserar härdaren i spacklet = spacklet härdar inte om det läggs på för tidigt på grunden. Vänta några dagar på att fosforen härdat/dunstat eller lägg en annan grundfärg imellan.
Tack Dukten! Hade jag ingen aning om, kan vara värt att tänka på.
210 -64, 223 -68
the grey one
Posts: 174
Joined: Sat Jun 13, 2009 10:50 pm
Location: Åkersberga

Re: Spackel på ren plåt eller grund först?

Post by the grey one »

Blomquist wrote:Jag har aldrig förstått det där. En plåtren yta börjar oxidera (rosta) momentant.
Momentant betyder omedelbart, dröjer dock ett tag inan det kan ses med blotta ögat.
Resonemanget bygger på förekomsten av luftfuktighet, och den är ju som bekant
allerstädes närvarande (förutom i laboratoriesammanhang). Varför i hela fridens namn skulle det då vara FEL
att måla etsande primer INNAN man spacklar. Vilka problem skulle uppstå av det?

(med spackel avses ej tenn)
Hur snabbt järn och stål rostar beror på den omgivande luftens
relativa fuktighet. Luftens absoluta fuktighet och temperatur har
mindre betydelse. vid 50% relativ fuktighet är rosthastigheten i
praktiken noll. Även när luften är förorenad av svavel eller sot.

se diagram:Image

och utomhus är det vintertid låg absolut fuktighet (inte att förväxla med relativ fuktighet) värmer man upp den luften så får man ofta låg relativ fuktighet. dvs har man ett hyfsat tätt garage som man värmer upp så är risken liten för rost,kan även kontrolleras genom att skaffa sig en enkel fuktmätare och sätta i garaget.
Duvgrå 65:a med 27000 välservade mil på mätaren(var femhundrade mil sen ny!!)
Post Reply